Ik rijd al een paar jaar een BMW K1200S, meestal met veel plezier. Remus Hexacone, K&N filter, aangepaste mapping en 159,8pk op het achterwiel. Nix mis mee, zeker omdat ik er ook makkelijk 800km op een dag mee kan rijden (ik ben 60).
Mijn grootste ergernis is de versnellingsbak. Het is een BMW, en dan accepteer je wat geluiden bij het schakelen - maar nu staat de bak vast tussen twee versnellingen, nadat hij een paar keer uit z'n drie is gesprongen. Dat betekent dat er wat slijtage is aan tandwielen, schakelwals en de overige onderdelen.
De bak wordt in Nederland en Duitsland wel te koop aangeboden op ebay en ik ben tamelijk handig. Mijn vraag is echter: heeft hier iemand al zo'n transplantatie uitgevoerd en waar moet ik speciaal op letten?
Bvd,
Frits
Waar ik zeker op zou letten is de volgende keer een motor kopen die gewoon 200.000km rijdt.
Hoe kan nou je bak kapot zijn na een paar jaar rijden? Heb je dan 60.000km of zo?
Ach ja, de mijne had ook maar 155pk aan het achterwiel, en daar staan nog niet veel km's op
Succes met sleutelen!
Geen ervaring met de K (ben van de boxers).
Kan allen maar zeggen:
- Werkplaatshandboek gebruiken.
- En alles vastleggen op camera.
- Denk er aan om bij verwijderen "dragende delen" de rest goed te ondersteunen. π
PB.
@KawaSjakie wrote:
Waar ik zeker op zou letten is de volgende keer een motor kopen die gewoon 200.000km rijdt.
Hoe kan nou je bak kapot zijn na een paar jaar rijden? Heb je dan 60.000km of zo?Ach ja, de mijne had ook maar 155pk aan het achterwiel, en daar staan nog niet veel km's op
Succes met sleutelen!
Ach, ik heb mijn K100LT weggedaan met 188.000km op de klok, in de achterhoek rijdt een K100 met 750.000km en in de USA rijdt er een met meer dan een miljoen kilometer op de teller. BMW maakt echt wel motoren die lang meegaan, maar helaas, de bakken uit de eerste series K1200S zijn niet best... De huidige kilometerstand is 67.000 en ik had wel verwacht wat langer met de bak te doen. Voor de rest weinig problemen hoor.
De nieuwe generaties BMW, en zeker de K-series, kun je het best vergelijken met de 'S' klasse van Mercedes. Als eerste seriemotor met brandstofinjectie, als eerste ABS, handvatverwarming, 12volt stopcontact, boordcomputer, canbus systeem, etc. Briljante zaken, geweldige rijmachines - maar soms ook zaken waar je spontaan van gaat schuimen. Die bakken bijvoorbeeld, dat kan echt beter...
ik zou de bak demonteren en naar een goede monteur brengen .
vaak is het een schakelvork .
via het GS clubforum zijn verschillende linken naar bak-problem shooters π