bmw funduro sputter...

Meldingen
Alles wissen

bmw funduro sputtert met licht aan bij hoge toeren HELP

17 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
140 Bekeken
(@msrp1992)
Active Member
Topic starter

Om te beginnen de beste wensen iedereen,

ik zal mij even voorstellen, ik ben mike 21 jaar en ben sinds vandaag lid van deze forum.
ik bezit sinds een half jaar een bmw funduro f650 uit 1993, ik ben overgestapt op deze fiets nadat ik op een kawasaki zzr 250 ben begonnen.
reden hiervan is om er elke dag mee naar werk te gaan, van DH naar Wassenaar.

ik kamp met een probleem en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, want ik weet het even niet meer.

info voordat het probleem zich voordeed:

ik had 2 extra zijlampen geinstalleerd, deze heb ik aangesloten op de bedrading van het achterlicht.
dus het draadje van het achterlicht open gesneden en daarop de bedrading van de lampen aan vast gedraaid en dicht gemaakt met zwarte electrische tape.
vervolgens heb ik er een schakelaar tussen gezet. het idee is dus dat de schakelaar alleen bediend kan worden als de sleutel in het contact zit en om gedraaid is.
wat dat betreft zat dat wel goed alleen kwam ik er later achter dat ik kortsluiting kreeg door de lampen en besefte dat de lampen te veel stroom zopen dan dat de accu oplaadt.
puntje bij paaltje heb ik de draden van de lampen, die vast zaten aan de draden van het achterlicht, los gehaald en de draden gewoon dicht gemaakt met de zwarte tape.
dat probleem was dus gelukkig verholpen alleen na korte tijd kwam er nog een probleem....

probleem:
een paar weken later begon de motor na het starten af en toe te sputteren, na 5 min ging dat weg en kon ik de motor gewoon rijden (woon werk verkeer)

maar sinds 2 weken geleden toen ik van werk naar huis wou gaan, hield dat sputteren niet op.

wat ik constateerde:
met verlichting aan, in zijn neutraal, rustig gas gevend = bij 5000 toeren begint het sputteren.
met verlichting UIT, in zijn neutraal, rustig gas gevend = bij 2000 toeren sputteren.

(als het sputteren bij licht AAN, erger was geworden, dan zou het aan de bedrading van de accu liggen. dit had ik ergens gelezen op een forum. maar dit is het tegen over gestelde.)

na een uurtje te geprobeerd te hebben begon ik maar naar huis te rijden...
dus ik probeerde met 40 km p uur op het fiets rijdend naar huis te komen maar op een gegeven moment knapte mijn voor lamp LoL Evil
ik wou de motor niet achterlaten op een eenzame weg langs de rijksstraatweg dus ik deed mijn bright light aan. wat ik toen ondervond was dat ik meer toeren kon maken voordat de motor ging sputteren. dus blij dat ik was, hoe blij moet ik eigenlijk wezen?, reed ik snel naar huis...

mijn acties:
thuis aangekomen heb ik het volgende na gekeken.

bezine filter nagekeken, deze was gewoon goed en de bezine toevoer loopt zonder problemen.
carburateur losgehaald, vlotterbakdeksel open gemaakt en nagekeken, verder de carb niet opengemaakt want heb hier niet veel verstand van. de vlotterbak zag er schoon uit en de carb van binnen zag er ook schoon uit.
luchtfilter bak opengemaakt en luchtfilter na gekeken, geen bijzonderheden.
verder zag ik ook geen bijzonderheden bij de mond van het motorblok.

dus ik denk dat het niet motorisch is....

na wat navraag richte ik mij op de bobine:
eerste geval dacht ik dat het aan 1 van mijn bobines lag, dus ik nam deze mee naar de motorzaak.
de motorzaak keek de bobine na, en had gemeten dat deze een laagspanning van 0.01 ohm had (dacht dat hij ohm zei) en dus gaf hij me een 2e handse van 0.05 ohm mee om te proberen of het daar aan lag. thuis aangekomen had ik de bobine omgewisseld en geprobeerd aan beide kanten maar dit had geen effect.

sinds gister 2 nieuwe bougie kabels met dop gekocht en vandaag erop gezet, dit had jammer genoeg ook geen effect, ondanks ik echt had gehoopt dat het daar aan lag.
mijn bougies zijn 2 maanden oud, toch voor de zekerheid deze omgewisseld met mijn 2 oude bougies maar dit had ook geen effect.
zag verder geen bijzonderheden aan de bougies die er in zaten.

wat ik alleen nog kan proberen is om met de nieuwe bougie kabels, de reserve bobine opnieuw om te wisselen want dat had ik niet gedaan.
OF ligt het aan de 'blootliggende'' draad van het achterlicht die ik open had gemaakt om mijn extra lampen daarop aan te sluiten? dat de elektriciteit hierdoor naar buiten stroomt?

al met al weet ik verder niet waar het aan zou kunnen liggen,

ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft gehad of er meer verstand van heeft want ik zit hier al een weekje mee opgeschept Smile

hoor het graag van jullie,
ben ook te bereiken op email:
M.Pawirodikromo@gmail.com

BEDANKT

Geplaatst : 1 januari 2014 23:16
(@kawasjakie)
Noble Member

Heb je al eens de boordspanning gemeten?
Het zou kunnen zijn dat je met de kortsluiting de spanningsregelaar om zeep hebt geholpen zodat je nu óf te veel óf veel te weinig spanning hebt. Normaal zit je met draaiende motor zo rond de 14V.

En, als je nog eens aan de bedrading gaat knoeien, altijd controleren of de boel gezekerd is, en liefst er zelf een iets kleinere tussen zetten.

Geplaatst : 2 januari 2014 10:26
(@msrp1992)
Active Member
Topic starter

Hoi,

Hoe doe ik dat? Via de accu gewoon?

Ik heb de accu naar mate de motor heeft stil gestaan in de oplader gezet.
Ik weet niet of je dit iets wijzigt aan jou reactie.

Geplaatst : 2 januari 2014 13:58
(@kawasjakie)
Noble Member

Accu is om te starten, daarna neemt de dynamo het over. De dynamospanning is altijd een paar Volt méér dan de batterijspanning, dus bij draaiende motor(=dynamospanning) moet je rond de 14V meten op de accu. Als je em stilzet zakt de spanning tot zo'n 13V.

Geplaatst : 2 januari 2014 20:20
(@msrp1992)
Active Member
Topic starter

Beste allen,

via deze bron:
http://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?p=2973027

ben ik ''waarschijnlijk'' achter het probleem gekomen.
de boosdoener is denk ik de volt regulator/ CDI unit, aangezien het de bobine etc niet is.

vandaag ik ga informeren hoeveel het mij zou gaan kosten voor een nieuwe en of ik deze vandaag nog ergens kan krijgen.

ik hou jullie op de hoogte! Grin
fijn weekend

Geplaatst : 4 januari 2014 08:48
(@msrp1992)
Active Member
Topic starter

update:

spanningsregelaar los gekoppeld en de bmw sputtert niet meer.
bij het aansluiten sputtert de bmw weer wel.

gemeten volt met spanningsregelaar aangesloten: 17V +-
gemeten volt zonder spanningsregelaar: 12V +-

conclusie:
probleem gevonden

Geplaatst : 10 januari 2014 21:48
(@kawasjakie)
Noble Member

Goed bezig!

Nu proberen of je even eentje ter vervanging eraan mag knopen, dan weet je het zeker voor je een nieuwe besteld...

Geplaatst : 11 januari 2014 18:01
(@msrp1992)
Active Member
Topic starter

Heb veel motorwinkels afgebeld in den haag maar ze hebben zon ding jammer genoeg niet op voorraad.
Dus heb er 1 besteld, geen nieuwe of initatie maar een 2e handse..... Gelukkig niet de hoofdprijs dus vond et de moeite wel waard. Heb wel garantie op als die niet goed is Smile

Wat ik wel raar vond is dat een nieuwe die besteld kon worden "origineel" volgens motorzaak x dat deze 120€ kost
En motorzaak y was van mening dat zij een inmitatie konden bestellen voor de zelfde prijs van 120€. En dat een origineel ongeveer rond de 200€ ligt.

Dus belazert motorzaak x de boel nou ?

Anyways de mijne komt over 2 weken binnen,
Hou jullie op de hoogte

Geplaatst : 11 januari 2014 22:14
(@iemand)
Honorable Member

Welkom op het forum Mike,
Ik reageer altijd aan de late kant. Desalniettemin weet ik nog iets.
De prijs van een regulator kan uiteenlopen van Euro 15 in HongKong via eBay U.S. tot inderdaad wel Euro 200 als het van de merk dealer komt. Dat ligt vaak aan de weg die het onderdeel is gegaan maar er zijn ook kwaliteitsverschillen en er wordt al dan niet garantie op gegeven. Vanwege de garantie wil de garage niet eentje uit China monteren. Wat het kwaliteitsverschil betreft is het misschien goed om te weten dat er verder nog MOSFET regulatoren zijn, die technisch beter in elkaar steken en nauwelijks duurder zijn. Wie het uit kan leggen die mag het zeggen maar ik heb begrepen dat deze techniek overbodige spanning niet kortsluit om het kwijt te raken, niet gemakkelijk overbelast kan worden en ook nog eens meer spanning levert. De standaard stroomverdeler/begrenzer heeft slechts een paar eenvoudige elektronische bestandsdelen zoals een gelijkrichter. Een gelijkrichter kan trouwens wel eens gereset worden door de stroom er even korte tijd vanaf te halen, of wanneer je het anders wilt zeggen: defect blijven totdat de spanning er af is.

Jouw probleem is waarschijnlijk als volgt begonnen. Je hebt rijdende de accu moeten laden en dan kwam deze ook nog niet eens helemaal vol. Dit door de extra lampen en door de koude. Een accu verliest dan vaak veel capaciteit. Een regulator die veel werk verzetten moet en vervolgens daardoor stuk is gegaan kan heel goed meer stroom leveren en zelfs méér stroom bij lage toeren dan bij hoge. Je kan met de voltmeter natuurlijk controleren hoe constant het Voltage blijft maar alles boven 15 Volt is slecht voor de accu en eigenlijk ook niet goed voor de rest van het systeem. Vandaar waarschijnlijk het slecht lopen en de verbetering in de situatie bij meer stroomafname, zoals al werd geconcludeerd.

Laadt de accu maar liever niet meer al rijdende op. Wanneer je die aan de lader zet, dan kan je deze mooi even controleren. Het moet 12,8 Volt kunnen worden en blijven. Controleer dan of je in redelijke mate stroom van de accu kunt verbruiken, met de koplamp een korte tijd brandende bijvoorbeeld. Niet alleen kan de regulator stuk gegaan zijn maar door de capriolen en de lagere buitentemperatuur is het goed mogelijk dat de accu ook niet goed meer is. Mijn ervaring is dat je de accu dan beter met maximale spanning kan laden, dat is 1/10 van het Amperage en een paar keer weer - gedeeltelijk (!) - moet ontladen, zodat het is uitgesloten dat deze "lui" aan het worden is en er slechts sulfiet op de platen zit. Je moet beslist niet te lang doorladen en het is beter om laadspanning terug te nemen ruim voordat de accu vol is. Controleer ook meteen de stand van de het zuur en of er zwarte plekken of bobbels op het plastic van de accu te zien zijn. Het zuur kan namelijk koken en verdampen door de te hoge laadspanning en kromgetrokken platen of kapotte verbindingen die kortsluiten kunnen de bak doen smelten. Een goede controle van de accu en de aansluitingen hiervan kan verdere ellende voorkomen. Maak de polen weer eens goed schoon en vast, volg de beide dikke draden en controleer het contact van de plus op of bij het relais en die van de min kabel op het frame.

Kortsluiting in de bedrading of te sterke stroomafname heb je vast en zeker niet gehad want daarvoor is de verlichting gezekerd.

Geplaatst : 13 januari 2014 07:42
(@kawasjakie)
Noble Member

Nu vraag ik je: "Je accu komt niet vol omdat het koud is(?!) en door de extra lampen", maar "een te grote stroomafname heb je niet gehad". WAT DAN?
Altijd makkelijk om als laatste te reageren als het probleem getackeld is, maar een defecte regelaar was al eerder opgemerkt.

En nee, veel zit er niet in een spanningsregelaar, ik maak ze regelmatig gewoon zelf uit losse onderdelen, en nee, geen MOSFET hier! En 'overbodige spanning kwijt raken? Hoezo overbodig? Gelijkrichten en afregelen, meer niet!
Een beetje motorfiets is best in staat om een lege accu te laden terwijl er gereden wordt. Na een koude start doe je niet anders.
Wel eens gehoord van het spreekwoord :"Hij heeft wel de klok gehoord, maar weet niet waar de klepel hangt"

Wie de schoen past trekke hem aan!

Geplaatst : 13 januari 2014 16:29
(@msrp1992)
Active Member
Topic starter

Jongens...PROBLEM SOLVED!
Dankzij een 2ehandse spanningsregelaar loopt hij weer als een zonnetje.
Ik heb eindelijk weer genoten van het beestje Smile

Helemaal weer goed.

Deze mag gesloten worden, groetjess
Mike

Geplaatst : 24 januari 2014 10:28
(@kawasjakie)
Noble Member

he, goed bezig!
knallen met dat hok!

Mr. Green

Geplaatst : 24 januari 2014 18:54
(@greenbird)
Noble Member

Nu hier even niet, tis winter.
Mr. Green

Geplaatst : 24 januari 2014 20:58
(@kawasjakie)
Noble Member

ja, jullie hebben hem al goed te pakken! Vanmiddag hier in de zon 10 graden!! Wel een pak zout op de weg, dus nee, niet brommeren 😎

Geplaatst : 24 januari 2014 21:42
(@greenbird)
Noble Member

Ja,was ik ook maar in Zeeland.
Grunn brrrrrrrrrrrrrrrrr
En we zijn er nog vanaf heb ik begrepen.
Mr. Green

Geplaatst : 24 januari 2014 22:51
Pagina 1 / 2
Deel: