Me eerst even voorstellen: Ik ben Flip-poz, 28j, rij al een een 6tal jaartjes met de moto, een vervolg van mijn mbx-verleden, dus al wat jaren ervaring op 2 wielen. (of 1 )
Begonnen met een TT600r, na enkele jaren wou ik iets uitdagender, en gekozen voor een Husa FS650.
Heb me net een huisje gekocht, financieel niet gemakkelijk, en zoek de hoge onderhoudskosten van een 1-pitter te laten voor wat het is, en een betrouwbare onderhoudsvriendelijke motor te kopen, waar ik toch nog pit in zit.
Ik zoek dus een betrouwbare onderhoudsvriendelijke maar pittige moto, budget rond de 4000€. Bedoeling is wat rond te knallen in't weekend, eens een uitstapje naar het buitenland, en paar x circuit
Ik heb mijn huiswerk gemaakt, en volgende modellen staan me wel aan:
Honda: CBR600 - 900/VTR
Yamaha:R6-R1
Suzuki: GSXR 600 - 750 - 1000
Aprilia: RSV
Triumph:speed tripple/daytona.
Duc's vind ik machtig, maar duur onderhoud houd me tegen.
Wat mijn vragen hierover zijn:
1. Een 2 cyl verbruikt meer, meer slijtage, maar meer koppel. Is de extra slijtage een vooroordeel of gegrond?
2. Een 600 4cyl is geestig op circuit, maar op de baan? Wat raden jullie eerder aan?
3. Bovenstaande types, waar blijf ik best af, wat raden jullie echt aan? (aprilia en triumph betrouwbaar? duur onderhoud)
Alvast bedankt, hoop op interessante reacties(dus gemotiveerde).
Thx!
Over de 2-cilinder kan ik zeggen; heerlijk veel koppel over het hele toerengebied, geluid wat verslavend werkt, rijd super in vergelijking met een 4-cilinder.
Kijk rijd zelf nog maar 23 jaar motor dus nog maar een beginend bestuurder, maar na 22 jaar 4 cilinder te hebben gereden toch van mening dat een (zware) 2-cilinder mooier te rijden is dan een 4-cilinder.
Rijd nu een VTR1000f met best wel veel plezier, maar ben 191cm lang en 120 kg zwaar en eigelijk te fors/groot voor de Honda.
Ding is en rijd helemaal super en het enige is dat de twin wat meer brandstof gebruikt dan een 4-cilinder, maar je rechterhand kun jezelf onder controle houden.
Aprillia en Triumph zijn beide echt wel betrouwbaar, zelf de Italiaan in dit duo is gewoon goed.
Mocht je eens willen proefrijden op de Honda VTR dan ben je welkom, ik zoek voor mij zelf een grotere motor.
Dure onderhoud van motorfietsen heeft veel te maken met je rijstijl.
Hufterig gedrag op een motor is alleen besteed aan een Japaner, doe dit op een Europees model en je wordt afgestraft door hoge kosten.
Banden slijten snel bij een racerijstijl, dit kun je beperken door ex circuitbanden te gebruiken (50a75 euro per set).
Als je nog vragen hebt? stel ze gerust.
De CBR 600 is echt onverslijtbaar.
Heb er zelf drie van gehad en die waren werkelijk niet kapot te krijgen. Heb ook 3x een Kawasaki ZX6R gehad. Ook onverslijtbaar
Eentje zelfs meer dan een ton gereden zonder mankementen.
Het zwakke van de cbr600 was de nokkenasketting die geregeld bleef ratelen. Kon geen kwaad volgens Honda.
Een nieuwe spanner en dan was het euvel weer verholpen.
Als je kiest voor een 600cc 4 cylinder dan beperk je de onderhoudskosten ook enigzins.
Banden, kettingset, enz enz de gewone slijtage is van een 600cc minder duur dan van een 750 of 1000cc.
En met een 600tje kan je veel meer lol hebben op een circuit als met een zwaardere fiets.
Als ik zou moeten kiezen zou ik voor een paar duizend euro een CBR600 of een ZX6R kopen.
Oerbetrouwbaar en je kan er alles mee doen. Vacantie, woonwerk en circuitrijden.
Succes,
Ninjawil
Wel saai, zo'n allerdaagse 600-tje 4-cilinder.
Triumph 3-cilinder of een zware twin geeft veel meer een kick.
@vicking wrote:
Wel saai, zo'n allerdaagse 600-tje 4-cilinder.
je mag er wel eens een poosje achter blijven rijden op een stukje weg met weinig rechte stukken...
@KawaSjakie wrote:
@vicking wrote:
Wel saai, zo'n allerdaagse 600-tje 4-cilinder.
je mag er wel eens een poosje achter blijven rijden op een stukje weg met weinig rechte stukken...
Op een stukje met weinig rechte stukken moet je uit het juiste hout gesneden zijn om een 600cc tje los te rijden.
Precies Ninjawil! En daarmee wil ik niet beweren dat ik Vicking het snot voor de ogen kan rijden, maar de fun-factor van een (snelle) 600 vind ik best hoog!
Blijft een 600tje zonder karakter, heb wel gereden op de gsxr600 de cbr600 de r6 en de zx636r, alleen de laatste vond ik wel wat hebben, stuurt super hoor, maar doe mij maar een grote motor, ben zelf 191cm en 118kg een 600tje is niks voor mij.
De verkopen lopen ook heel er hard terug, de nieuwe trend zijn de naked bikes.
@vicking wrote:
ben zelf 191cm en 118kg een 600tje is niks voor mij.
ik is klein, ongeveer de helft 😉
Zo hebben we allemaal onze favoriet!
@vicking wrote:
Blijft een 600tje zonder karakter, heb wel gereden op de gsxr600 de cbr600 de r6 en de zx636r, alleen de laatste vond ik wel wat hebben, stuurt super hoor, maar doe mij maar een grote motor, ben zelf 191cm en 118kg een 600tje is niks voor mij.
De verkopen lopen ook heel er hard terug, de nieuwe trend zijn de naked bikes.
Probeer eens met een naked bike op de autobahn een tijdje boven de 200 te boenderen
Ik snap ook niet wat ze allemaal in zo'n 'naked' zien. Mooi is een kwestie van smaak.
Praktisch zijn ze helemaal niet.
Van een mooi bordje kan je niet eten
Ik vind de Z750 mooi om te zien.
Zolang je niet op de snelweg komt zal hij ook wel fijn rijden.
Moet er niet aan denken dat je met windkracht 7 of 8 tegen een stuk snelweg moet afleggen.
Hallo Gast
Ik rij ondertussen al 34 jaren motoren en bezit 3 tweecilinders maar ik heb ongeveer alles gereden op 2 wielen behalve H.D's.
Wat meer verbruik betreft kan ik je vertellen dat mijn VStrom 650 +- 1 op 25 gebruikt en mijn Guzzi LE MANS 1000 1 op 20.
Ik heb ook nog een Duc 999 en die verbruikt +- 1 op 15 omdat ik hier sneller mee rij .
4 cilinders heb ik ook gehad en zelfs een 6 cilinder Goldwing, het is je gashand die bepaalt, als je soepel en toch snel rijdt en je doseert je remwerk blijf je zuiniger rijden.
Als je zoals ik lees uit jouw bericht goedkoop wil rijden is een VStrom 1000 een optie, kost niet veel in aanschaf en onderhoud en doet gewoon alles wat ie doen moet.
Veel plezier.
@Duc999 wrote:
Hallo Gast
Ik rij ondertussen al 34 jaren motoren en bezit 3 tweecilinders maar ik heb ongeveer alles gereden op 2 wielen behalve H.D's.
Wat meer verbruik betreft kan ik je vertellen dat mijn VStrom 650 +- 1 op 25 gebruikt en mijn Guzzi LE MANS 1000 1 op 20.
Ik heb ook nog een Duc 999 en die verbruikt +- 1 op 15 omdat ik hier sneller mee rij .
4 cilinders heb ik ook gehad en zelfs een 6 cilinder Goldwing, het is je gashand die bepaalt, als je soepel en toch snel rijdt en je doseert je remwerk blijf je zuiniger rijden.
Als je zoals ik lees uit jouw bericht goedkoop wil rijden is een VStrom 1000 een optie, kost niet veel in aanschaf en onderhoud en doet gewoon alles wat ie doen moet.
Veel plezier.
V-Strom 1000 is niet zo zuinig hoor
Gemiddeld 1 op 15
heb je Haast 1 op 12 tot 1 op 10
Toerend door de bergen op het gemakkie 1 op 20
Verder een dijk van een fiets die 1000.
@Ninjawil wrote:
@vicking wrote:
Blijft een 600tje zonder karakter, heb wel gereden op de gsxr600 de cbr600 de r6 en de zx636r, alleen de laatste vond ik wel wat hebben, stuurt super hoor, maar doe mij maar een grote motor, ben zelf 191cm en 118kg een 600tje is niks voor mij.
De verkopen lopen ook heel er hard terug, de nieuwe trend zijn de naked bikes.
Probeer eens met een naked bike op de autobahn een tijdje boven de 200 te boenderen
Wie rijd er nu constant boven de 200km? als wij van vakantie terug komen nemen we nog wel eens de autobaan, snelheden rond 180km is nog leuk, daar boven ga je zo veel benzine gebruiken dat je van de ene naar de andere pomp rijd en zo je tijdwinst kwijt bent.
De Yamaha GTS 1000 is bij de enige motor geweest waar ik comfortabel 200 plus kon rijden, op de racers was er ook geen zak aan.