project Plasti Dip
 
Notifications
Clear all

project Plasti Dip  

  RSS
(@ouwemeuker)
Eminent lid

hmm, sinds een half jaartje heb ik een Yamaha FJ1200 gekocht voor een leuk prijsje. een opknapper. reed niet, want de uitlaatdempers, luchtfilterhuis en tank lagen er af en ook de koppeling deed niets meer, maar startte wel en na een weekje reed ik er al mee. banden zijn niet best meer en het uiterlijk is ook niet meer je van het, dus besloot ik sinds een paar minuten geleden dat ik de Yamaha maar ga spuiten met Plasti Dip (of een ander merk, dat moet ik nog bekijken).

eerst ga ik het windschermpje en spiegels doen om te kijken hoe dat wordt, al  zit ik nog te twijfelen over welke kleuren ik ga gebruiken. ik dacht aan rood/oranje windschermpje en spiegels en verder een geheel witte motor en wie weet ook wel rood/oranje velgen. lijkt mij wel mooi staan en je kunt die Plasti Dip er ook weer zo vanaf trekken.

wordt vervolgd.

Citaat
Geplaatst : 20 juli 2017 11:39
(@iemand)
Reputabel lid

Leuk OudeMeuker, Plasti Dip vond ik te duur maar ik zie dat er allerlei kleuren en effecten zijn bijgekomen; parel, metallic, glanzend, kameleon, gekleurde lak en gloei in het donker. Voor velgen wordt er een speciale dip gemaakt die wél serieus geld kost.

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 juli 2017 18:34
(@kawasjakie)
Nobel lid

Mooi! Heb het eens gezien op een oude Kawa, en dat staat erg goed. Succes met pimpen?

ReageerCitaat
Geplaatst : 20 juli 2017 19:47
(@bieemwoe)
Achtenswaardig lid

Een FJ is lastig om fraai te spuiten als je van origineel afstapt...lastig in die zin dat de kuipdelen en zijkant moeilijk te zijn verdelen in passende kleurstellingen. Zodra je ,m overspuit is zwart eigenlijk het enige wat ,m echt goed staat..en dan nog met wat biesjes oid want het is al gauw erg dominant..de originele rood wit versie blijft mijn favoriet..zelf gehad dus enigszins bevooroordeeld natuurlijk ?

ReageerCitaat
Geplaatst : 21 juli 2017 07:47
(@ouwemeuker)
Eminent lid

nah, ik zat/zit wat te twijfelen. is wel makkelijk. ff schoonmaken, ontvetten en je kunt spuiten. alleen heb ik eerst wat info ingewonnen en je moet wel 5x een laag spuiten. pff, zo'n spuitbus kost zo'n 13,50 bij de plaatselijk Cartal, maar je kunt ook via internet bestellen. kost dan 9,99 maar betaal je ook verzendkosten.

toch een paar spuitbusjes gekocht en heb vandaag het windschermpje eerst gedaan. kijken hoe dat word en ik moet zeggen, het ziet er wel mooi uit. dus maar wat foto's gemaakt.

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 juli 2017 16:27
(@iemand)
Reputabel lid

Het lijkt ervoor te zijn geschapen. Wrappen in folie is duurder.

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 juli 2017 19:55
(@ouwemeuker)
Eminent lid

jaja, al ga ik komende dagen de zijkapjes en onderkuip eerst wit spuiten. kijken of dat net zo mooi wordt. al ligt het er aan of het weer mee gaat werken, want ik heb geen spuitkabine en binnen in huis gaat ook niet, want ik heb geen schuur/garage

ReageerCitaat
Geplaatst : 27 juli 2017 22:40
(@iemand)
Reputabel lid

Dan wordt het interessanter, als het er niet meer af hoeft dan kan je al met verven volstaan maar moet het dan nog beter worden als met spuiten? Dat kan haast niet of je moet het rubber effect mooi vinden. Voor patronen kan je Hydro Transfer stickers gebruiken, Deze kan je er af halen met alcohol maar wanneer het resultaat naar wens is dan wordt dit gelakt omdat het te kwetsbaar is (drijfstickers) en dan is het voorgoed.

Zelf heb ik wel eens wat gespoten met de spuitbus. Telkens heel dun een mistig laagje aanbrengen en na een aantal voorgeschreven pauzes en minieme verschillen begint het vanzelf te dekken en ineens te glimmen. Er zal ook wel verf zijn wat je op moet poetsen met het fijnste schuurmiddel. Wanneer je goed oplet dat je geen druipers krijgt en geduld hebt geoefend met al die pauzes, maak de spuitbus dan niet leeg tot op de bodem want het allerlaatste zal worden opgehoest. Verder steeds schudden en de spuitbus niet te koud laten worden want dan krijg je condens in de spray. Dekkend en meteen glanzend spuiten is werk voor de grotere compressor en ik denk ook dat ze twee componenten gebruiken maar heb verder geen verstand van soorten lak.

In de zelfde week las ik in de krant dat een man zichzelf met een knal in de brand had gestoken door de knetterende trui die die aan had. De berging stond bij mij ook vol met mist van het drijfgas en zo. Denk aan de drogende onderdelen en verf nevel die er langs heen gaat. Binnen spuiten is zonder afzuiging voor mij daarom geen optie meer.

Ik heb ook buiten gespoten, Er komt dan veel stof in en er gaat zo ook tijd zitten in het bijschuren maar op een windstille dag na regen is het misschien geen probleem. Probeer op de beste beschutte plek die je hebt maar met een oude spuitbus en op een werkstuk wat je weg kan gooien.

De spuiterij komt zo al snel in zicht maar er is niet heel veel mis met verfrollers. Deuren worden ook zo geverfd. Daarna lak je het toch mooi glimmend? "Doe twee stappen achteruit" zeggen ze dan. De dip die je hebt kan eveneens met een roller worden aangebracht en hoef je niet per se te spuiten.

De site van een bedrijf voor Hydro Transfers is misschien nog mooi om even te zien:  http://www.fsb-dip.nl Zij nemen je al het werk wel uit handen. Het resultaat is dan altijd glimmend (al kan je heldere lak naar keuze gebruiken) en effen kleur bestaat in stickers nog niet.

Toen ik een motor heb laten spuiten kostte dat niet overdreven veel. Laatst wilde ik iets laten spuiten aan een witte motor maar weigerde iedere autospuiter omdat ze alleen met hun vaste assortiment lakken werkten voor bekende automerken. Dat zal overal wel realiteit zijn.

ReageerCitaat
Geplaatst : 28 juli 2017 22:40
(@ouwemeuker)
Eminent lid

verven?? hmm, als je een ratbike wilt maken, is het wel te doen. gewoon zwart met een kwast en klaar. verder spuit ik altijd alles van mijn motor, zoals deze Kawa die ik ooit had, maar al lang niet meer. meeste delen spoot ik gewoon buiten en als het weer niet mee zat, in de douche, maar dat is niet te doen. niet zo zeer vanwege brandgevaar, maar meer vanwege stikkingsgevaar 😉

Kawasaki Z750

 

 

 

ReageerCitaat
Geplaatst : 29 juli 2017 16:27
Share:
Menu