Welke GP coureur van de afgelopen 25 jaar zet jij op nummer 1?
Ik denk dat er verschillende namen zullen vallen.
Ik vind het zelf ook een moeilijke vraag aan mezelf
Is het Doohan, Rainy, Schwantz, Gardner, Capirossi [ omdat hij tot nu toe het langst
actief is geweest], Simoncelli, Katoh [beide R.I.P.], of toch wel Rossi met de meeste zeges.
Maar het gaat niet zozeer om de prestaties, het kan ook zijn dat een andere rijder op 1 komt te staan.
Namen genoeg, ik kan ze zomaar niet even noemen.
Ben benieuwd naar jullie reakties.
@GreenBird wrote:
Welke GP coureur van de afgelopen 25 jaar zet jij op nummer 1?
Ik denk dat er verschillende namen zullen vallen.
Ik vind het zelf ook een moeilijke vraag aan mezelf![]()
![]()
Is het Doohan, Rainy, Schwantz, Gardner, Capirossi [ omdat hij tot nu toe het langst
actief is geweest], Simoncelli, Katoh [beide R.I.P.], of toch wel Rossi met de meeste zeges.
Maar het gaat niet zozeer om de prestaties, het kan ook zijn dat een andere rijder op 1 komt te staan.
Namen genoeg, ik kan ze zomaar niet even noemen.
Ben benieuwd naar jullie reakties.
![]()
Dit vindt ik wel een leuke vraagstelling. Ben benieuwd wat iedereen zegt.Er zijn natuurlijk genoeg coueurs die flinke fans hebben door dat ze goed kunnen races, sociaal zijn of gewoon een show kunnen stelen.
Ik vindt eigenlijks veel coureurs goed, en zien ze dan ook allemaal het liefst wel een keer winnen of op het podium.
Maar voor mij is de afgelopen tijd te lang. Ik denk dat ik rond 1999 pas alle GP races ne nieuwtjes begon te volgen. Natuurlijk heb Rossi vanaf het begin zo`n beetje meegemaakt. Hij staan dan ook voor mij op 1. Voor mij, zoals ik al zie, heb ik voor alle coureurs veel respect en belagstelling. Maar er zijn er toch nog een paar die bij wel indruk hebben gemaakt. Zo ben ik ook al lange tijd fan van Manuel Poggiali. Hij maakte echte een flitsende startm en pakte al op jonge leeftijd de 125cc en 250cc titel. Helaas is het er daarna nooit meer uitgekomen. De meesten denken dat het bij hem psychisch is. In ieder geval is hij op jonge leeftijd veel te vroeg gestopt. Verder vindt ik Carlos Checa een geweldig coureur, en nee niet omdat hij dit jaar wereldkampioen Superbike is geworden. Hij toonde in de GP, zowel 500cc als MotoGP veel inzet. Altijd hard werken om de motor maar beter te maken voor goede resulaten. Helaas was hij altijd de 2e man en net niet zoveel talent en geluk als Biaggi, Rossi, Capirossi etc. Slechts 2 GP -overwinngen. In 1998 was ie nog zwaar gechrast tijdens de GP van Engeland op Donington Park, en de artsen vermoeden dat Checa verlamd zou raken, aangezien hij die verschijnselen al toonde. Maar Checa knokte zich keihard terug, en kon gewoon weer lekker racen. Zelfs in 2006, toen hij geen zitje kon vinden besloot hij geen salaris te vragen, alleen vergoeding voor de reiskosten, zodat hij toch kon racen in de MotoGP, aangezien dat het gene is wat ie wil; racen en het liefst in de MotoGP. Dat zou menigeen niet doen, rijden zonder salaris. Na jaren Superbikes te hebben gereden kwam dit jaar dan tcoh een grote beloning om wereldkampioen te worden in de Superbikes.Verder vond ik Jaroslav Hules wel een leuke coueur. Hij reed in de 125cc en 250cc. Deze Tsjech reed altijd op de limiet en reed daardoor spectaculair maar crash ook vaak. Helaa heeft hij nooit op het podium mogen komen. Wel was hij heel dicht bij een GP overwining in de 125cc in 2002 op Suzuka, Japan. Maar ja, ook daar, liggend op kop ging hij onderuit. Zijn leven was racen. Toen hij helaas in 2004 geen zitje kreeg in de GP, kon hij zich die niet bekroppen, en heeft hij zelfmoord gepleegd. Helaas is Hules er niet meer. R.I.P.
Filmpje van Hules:
Ik was natuurlijk nog een paar grote namen vergeten te vermelden.
Wat te Denken van Stoner of Lorenzo?
Maar het gaat mij niet alleen om de prestaties, maar ook om de persoon.
Zelf heb ik Capirossi altijd een symphatieke kerel gevonden, zonder kapsones.
Aangezien ik altijd van mooie foto`s hou, hier dus mijn favorieten.
Rossi in Assen:
Manuel Poggiali na zijn overwinning in de 250cc in 2004, in Brazilie:
Carlos Checa in actie op de Honda NSR500 in 1997.
Jaroslav Hules op de Yamaha TZR250cc van het Yamaha Kurz Team.
Jaroslav Hules crasht spectaculair tijdens de kwalificatie van de Valencia GP250cc in 2003.
Jaroslav Hules op een Aprilia RSW125 vna het Matteoni Racing Team.
Natuurlijk mag Alex Criville ook niet ontbreken. Grote coureur en wereldkampioen 500cc 1999.
Maakte Mick Doohan in 1996 in Brno helemaal gek door hem in de legendarische race op de streep te kloppen:
Ook een grote coureur die niet mag ontbreken: Norick Abe. Maakte een geweldig debuut als wild-card rijder. Helaas... R.I.P.
Norick Abe op de Marlboro Yamaha van het Wayne Rainey Team.
heb geen verstand van racen maar toendertijd waren de power slides van McCoy wel een spektakel π
Mooi filmpje nog van de 500cc uit 1999. Met o.a. Roberts jr., Okada, Criville, Gibernau, Aoki, Harada, Gobert, McCoy, Laconi. Mannen die er al lang niet meer bij zijn.
@Oemoemenoe wrote:
heb geen verstand van racen maar toendertijd waren de power slides van McCoy wel een spektakel π
/blockquote>
Ja McCoy kon er goed driften. Niet alleen met een dikke MotoGP 990cc viertakt Kawasaki, maar ook gewoon met een 500cc 2-takt Yamaha. Erg geweldig.