Hallo allemaal,
Mijn naam is Stefan, 32 jaar, woonachtig in Zoetermeer en inmiddels 10 jaar in het bezit van het A-tje.
Ben begonnen met een Suzuki GSX-R600 K1. Iets te impulsief gekocht destijds, heb er nooit lekker mee gereden, voelde mij er niet vetrouwd op.
Toen de overstap gemaakt naar iets totaal anders, namelijk een Yamaha MT-03. Super veel plezier aan gehad, maar miste toch een beetje vermogen. Om die reden augustus vorig jaar ingeruild voor een Honda CBR600RR PC40.
Heb er nog niet heel veel op gereden, maar de ritjes die er mee gemaakt zijn bevielen mij super en verwacht er dus ook een hele hoop plezier aan te beleven.
Hoop op het forum wat leuke entechnische dingen te lezen en wellicht eens wat forumleden te treffen.
Groeten,
Stefan
Welkom hier en veel plezier met je CBR! Heerlijke stuurfiets en wellicht iets voorspelbaarder dan een Gixxer in het snelle bochtenwerk.
Hallo Stefan,
Toevallig had ik deze motorfiets net nog opgezocht in het vraagstuk "welke motor is dit" bij Yahoo Answers (forum ligt ook compleet op z'n gat).
Doe er Honda Type 2 Koelvloeistof in. Bij mijn motor staat een Repsol Honda gestald, die het allemaal heeft laten lopen. Daarmee is nog niet gezegd dat het geen rat of jonge marter kan zijn geweest, die in de met visolie doordrenkte slangen bijt, maar Honda Type 2 is mild voor afdichtingen en pompen en heeft heel goede vorstbescherming, terwijl die van 10 procent wel goed groen is maar slechts tot enkele graden vorst beschermd. De metaalbeschermers die in Honda Type 2 Coolant worden toegepast zijn geen silicaten. Dat laatste zal de reden wel zijn dat zelfs bij de duurste merken niet op het etiket staat wat er precies in zit. Bij racemotoren heb je snel draaiende waterpompen en kleine radiatoren. Het wordt dan interessant om van silicaten af te zien. Er zijn trouwens ook silicone slangen sets te koop. Ik heb uit andere berichten dat Honda deze koelvloeistof ontwikkelde omdat de waterpompen van vroege Goldwing modellen kapot gingen. Het is vaak moeilijk om waterpompen te vervangen.
Honda Type 2 Coolant heb ik nog steeds te koop. Het was alleen via de Honda autodealer te bestellen en dan per doos van 4 kannen. In het buitenland heb je ook importeurs die geconsenteerd verkopen. Deze moet je 1:1 verdunnen met gedemineraliseerd. Dit heeft als voordeel dat je een vervuild koelsysteem kan doorspoelen met demi-water van Kruidvat en daarmee kan compenseren voor het water dat nog in de motor zit.
Mijn advertentie is op de volgende pagina, je kan ook altijd naar de Honda dealer in Assen gaan of een ander proberen te vinden die het wil bestellen want de mijne is sinds 2012 niet verkocht, alleen het mooie er vanaf kijken en maar mocken. Zonde dat jullie de koelvloeistof verwaarlozen en vertrouwen op de waterzooi die een ander er heeft ingestopt. Ik heb inmiddels weer een kan gebruikt voor mijn Kawasaki Drifter en zet de traditie voort. Twee keer de onderhoudsinterval en half de prijs, het is niet moeilijk. Groet. Alfred (groningen)
https://motorforum.nl/forum/aangeboden-onderdelen-en-accessoires/koelvloeistof-antivries/#post-13222
Heeft Stefan koelvloeistof nodig dan?
Nou, snel genoeg dat je koelvloeistof nodig bent.
Weet ook zeker wat er in zit en of dat nog goed is. Zelf kijk ik uit nieuwsgierigheid al naar hoe het er uit komt; helder, metaaldeeltjes, olie, troebel of klonten.
Ik weet niet of ik het moet herhalen maar de broeder bij de stalling heeft misschien gereden of geparkeerd bij min 4 en de zaak daarmee kapot gevroren. Knaagdieren zijn er in alle seizoenen. Verdunning 10 procent is "kant en klaar" maar bij bevriezing knapt het wel meteen kapot. Ik kan iedereen verder aanraden om silicaat vrije koelvloeistof te gaan gebruiken. De vraag zal wel weer retorisch zijn. Het spijt mij dan voor jou.