Hiervoor maar even een apart topic opgezet. Onder het motto een gewaarschuwd mens telt voor twee!
Vandaag heb ik mijn FJR teruggebracht naar de handelaar waar ik hem gekocht had, demotorspecialist.nl uit Hulst. Na aardig wat overredingskracht van mijn kant heb ik uiteindelijk mijn geld teruggekregen. Ik had 3500 voor de motor betaald en dat bedrag heb ik ook teruggekregen. De VStream ruit die ik geruild had met Mart had ik er op laten zitten. Evenals de 12V en USB-aansluiting die ik erop gemaakt had en de nieuwe Iridium bougies die ik geplaatst had. Reden dat de motor terugging: Zweverig op de snelweg (Vandaag zelfs de kofferset gedemonteerd anders was er niet mee te rijden), bijna lekke radiateur, slecht starten en loopt slechts op 3 cilinders, Waarschijnlijk doordat de kleppen gesteld moeten worden. Dit terwijl de verkoper mij verteld had dat hij zelf de motor de 80.000km beurt had gegeven inclusief kleppen stellen en linksysteem controleren.
Tot mijn grote verbazing:
http://www.demotorspecialist.nl/motor/index.php?option=com_rdautos&view=detail&id=454
Hij is er zonder aanpassingen weer opgezet!
In een ander topic is door een van de clubleden zeer scherp opgemerkt dat de sticker op de linkerkuip er scheef opzit, wat zou kunnen duiden op een schademotor. Tevens merkte iemand van de club op dat het voorwiel verder naar achteren zou staan dan hoort bij een FJR. Op de snelweg voelde mijn FJR dan ook heel zweverig rechtdoor, of dat daardoor komt of dat dat een andere oorzaak heeft weet ik niet.
Voor een ieder die naar een FJR 1300 op zoek is en deze als een serieuze optie ziet, volgt hier mijn advies: Laat de MD-ZT-66 staan! Om er een goede FJR van te maken moet er zeer veel tijd en geld in geinvesteerd worden. Als iemand er toch een proefrit op wil maken, ga dan zeker ook de snelweg op, want op 80 km-wegen heb je niet of nauwelijks last van het zweverige.
Hier weet niemand of jij jezelf niet heel erg tekort doet Fabian76 en ga nu niet allemaal ongelukkig worden en met spoken voor ogen naar bed.
Blijf hoop houden. De sticker kan aan de linker kant moeilijk net zo recht zitten als rechts, met dat dit al wijst op een schademotor komt volgens mij van het verkeerde forum want een fiets die er tegenaan valt kan uiteindelijk ook en het voorwiel zit heus niet verder naar achteren. Met op drie cilinders rijden en daardoor slecht starten wordt deze luxe motor echt niet aan een klant verkocht. Als je dat niet gemerkt hebt of dat is later pas opgetreden dan had je misschien nog garantie gehad. Al kost garantie, langer als een paar dagen, meestal extra.
Wat mij wel opgevallen is, dat zijn de voor deze sportieve motor echt enorme koffers en het afschuwelijk grote windscherm. Je ruikt waarschijnlijk ook niets meer. Ga maar na: als je remt dan gaat de motor rechtop, want de vertragende kracht zit onder het zwaartepunt. Remt een hoog windscherm en grote topkoffer de motor af, boven het zwaartepunt, dan het omgekeerde. Je gaat zweven en je rijdt zelfs met een slakkengang in de bocht rechtuit. Dit kan versterkt worden door te lage bandenspanning, versleten balhoofdlagers (hier nieuw maar misschien nog niet zo goed aangedraaid) of verkeerd afgestelde voorvering en zelfs slechte achtervering. Dit zijn dingen die aan de orde zijn bij een tweedehandse van zeker 14 jaar en 78.000 km. Waarschuwingen via een forum en het emotioneel belasten van een te koop staande motor zijn echt niet nodig en daar kan ik mij helemaal niets bij voorstellen.
Van jou is het eigenlijk een slechte keuze geweest en wij kunnen moeilijk beoordelen hoe een handelaar met deze klachten omgaat. Natuurlijk blijft die motor niet op drie cilinders lopen en dat je verstand van zaken moet hebben, eerst op moet rijden en beter een motor ter keuring kunt aanbieden geloven wij graag! Zelf beweer ik altijd om bij twijfel iemand van een merkenforum te vragen om hulp bij aanschaf. Tegen onkostenvergoeding heb ik het ook wel eens gedaan, voor iemand uit het buitenland. Het was toevallig een motor die zweefde en met verschillende gebreken er gratis bij. Geadverteerd als zijnde de beste. Dit weet je toch als je een gebruikte koopt. Ik heb trouwens nu steeds motoren met hydrologische klepbediening, net als bij een auto, dus deze stelt zichzelf steeds bij. Nooit problemen. Alleen: deze gaan niet zo spectaculair hard natuurlijk. Het is een andere techniek. Met kleppen, zeker als die regelmatig gesteld zijn, komt het vaak voor dat de stand niet goed blijft. Dit wil ik niet weer, en carburators ook niet.
Ik kan je nog veel meer over die 'motorspecialist' in Hulst opnoemen, maar je moet niet alleen die FJR laten staan, ik zou heel dat bedrijfje laten staan. Niets anders dan klachten en geprul van die hufter!
M'n zwager ging er kijken voor een CBR, ik mee en even stukje rijden. Bedonderd draaien, alleen boven de 7000 kwam er leven in de CBR(carbs schoonmaken/afstellen), met de verlichting aan valt hij op den duur stil(spanningsregelaar kapot). Bij het pompend remmen voelde je gewoon de balhoofdlagers klapperen(lagers vervangen).
Zou hij allemaal in orde maken. Motor week later ophalen, afrekenen. Een dag later staat ie stil. Ik ga kijken, en van bovenstaande lijst helemaal niks gedaan als de balhoofdlagers aangedraaid. Zodat er helemaal niet meer mee te rijden was.
Wat een klootzak, en dan weet hij opeens van niks...
Nee, mensen, er is in Zeeuws-Vlaanderen maar één motorzaak. En dat is MotorTotaal in Terneuzen! Gewoon eerlijk en geen geklooi, prima mensen en service, klant is daar koning!
(ps bovenstaande lijst is door MotorTotaal op een heel schappelijke manier(lees: goedkoop!) opgelost!)
hydrologische klepbediening?
Daar heb je die uil ook weer...bedoel je misschien hydraulische klepstoters? geen hydraulische klepbediening, al zijn ze bij Fiat hier wel al ver mee. Maar dat is weer een heel ander verhaal, je moet alleen praten over zaken waar je verstand van hebt.
Dat zal stil worden
Je getuigt er zelf van want je helpt iemand anders en toch krijgt die een kloten motor die direct naar de garage moet. Ja... natuurlijk vertel je hier dat was beloofd dat het verholpen zou worden maar dat controleren jullie dan gewoon even niet? Hier klopt het verhaal echt niet helemaal meer en dit overschreeuw jij niet. Meestal geldt de wijsheid dat wat je zegt, je zelf bent.
Niet steeds zo schelden als je jou naam er niet onder zet. Ik begrijp wat er leeft.
Hydraulische klepbediening zal ik gewoon blijven zeggen, al was het nog zo.
Over klachten heb ik geleerd: handel deze eerst discreet af met de mensen die daar mee te maken hebben. Topic starter heeft dus wél geld terug. De motor staat opnieuw te koop en al heel snel ook maar de wereld aan motoren interesseert mij niet.
Shoot de messenger.
Never mind, subtoontje!
Wat mij wel opgevallen is, dat zijn de voor deze sportieve motor echt enorme koffers en het afschuwelijk grote windscherm. Je ruikt waarschijnlijk ook niets meer. Ga maar na: als je remt dan gaat de motor rechtop, want de vertragende kracht zit onder het zwaartepunt. Remt een hoog windscherm en grote topkoffer de motor af, boven het zwaartepunt, dan het omgekeerde. Je gaat zweven en je rijdt zelfs met een slakkengang in de bocht rechtuit. Dit kan versterkt worden door te lage bandenspanning, versleten balhoofdlagers (hier nieuw maar misschien nog niet zo goed aangedraaid) of verkeerd afgestelde voorvering en zelfs slechte achtervering..........
Mijn God.....dit meen je toch allemaal niet??? En hydrologische klepbediening?"......Ga alstublieft fietsen en laat je motor staan (als je die al zou hebben fantast)
Vorig jaar een Guzzi Norge gekocht bij de Motor"specialist'. Die had volgens hem het nodige ondrehoud gehad. Ik dus weg met men brommer en reed ermee naar men werk. "s Morgens proberen naar huis te rijden maar de machine weigerde te starten. Met startkabels toch gestart gekregen en naar huis. Dezelfde middag naar motorspecialist gereden en kreeg een andere batterij. (had toch het nodige onderhoud gehad ?) Een 6 tal maanden later begon die olie te lekken. Wat bleek, er kwam benzine in de olie. Verschillende mensen (kenners) naar laten kijken en de beste optie was een andere motor. Een andere motor gevonden en gemonteerd. Toen de motor gedemonteerd was zag ik toen pas hoe de olie was, precies modder. (had toch het nodige onderhoud gehad ?) Toen ook gezien dat die motor een ongeval gehad heeft. De kuip zat schuin en er waren scheurtjes in het frame. Alles gelast en met andere motor rijdt die nu als nieuw.
BLIJF DAAR GEWOON WEG VAN DIE KNOEIER. Hij wil alleen rijk worden met ondermaatse motoren te verkopen