Moeilijke keuze
 
Meldingen
Alles wissen

Moeilijke keuze

10 Berichten
5 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
222 Bekeken
(@bollesmurf)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Hoi,

Ik heb momenteel een Suzuki intruder 700cc, ooit gekocht als opstapmotor en kijk nu rond naar een definitieve motor. Dat moet weer een chopper worden, met minimaal 1100cc, maar welke het exact wordt ben ik nog niet over uit.

Types waar heet water mij van in de mond loopt (en eruit druipt) zijn de intruder 1500, Yamaha wildstar en dragstar en vergelijkbare monsters.

Wat zijn jullie ervaringen met de Aziatische choppers met de wat grotere motorinhoud? En voor de kenners; wat raad je mij aan qua rijbeleving?

Ieder advies, alle meningen, voorbeelden e.d. Is/zijn welkom. Ik zie hier graag een discussie ontstaan waarin ik voorkeuren enzo kan zien. Wel graag beargumenteren als dat lukt.

Thanks,
Bolle

 
Geplaatst : 31 maart 2014 17:37
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

dan vind ik de Vulcan1500 en 1800 mooi. Maar beargumenteren kan ik dit niet, ik hou van een ander soort motor qua rijden en looks.
Maar je doelstelling vind ik top! Ik hoor/lees graag(objectief) de voor- en nadelen van de motor van een liefhebber!

 
Geplaatst : 31 maart 2014 18:56
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Helaas heb ik wel eens op dit soort motoren moeten rijden, als er geen andere motoren waren en op de Intruders, Virago's enz was aangewezen, zou ik meteen stoppen met motorrijden. Als echt wil motorrijden koop dan een motor waar je op kan zitten.

 
Geplaatst : 31 maart 2014 23:32
(@bollesmurf)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Niks mis met rijden op dit soort fietsen hoor. Tripje Eiffel van vier dagen is mij ook prima bevallen. 1500km of zo en zonder pijntjes van de motor afgestapt.

Ieder zijn ding. Mijn ding is choppers!

Jammer dat op dit forum niet meer zoveel chopper liefhebbers rond lijken te neuzen. Een aantal jaar geleden stikte het ervan. Watskeburt?

Oh, en on-topic: ik ben echt benieuwd naar ervaringen van mensen die verschillende merken choppers hebben gereden, niet naar ongenuanceerde meningen van mensen die mij vertellen dat ik helemaal niet op een chopper moet gaan rijden Viking. Dat is nog altijd een persoonlijke voorkeur en daar veranderd jouw chagrijnige reactie niets aan. Dit mag van mij een advies en ervaringen topic worden, geen flame-war.

Toch wel bedankt voor de genomen moeite. 😉

 
Geplaatst : 2 april 2014 13:40
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Ik deel alleen maar mijn ervaring en mijn gedachte over dit soort hokken...

 
Geplaatst : 3 april 2014 07:18
(@subtoontje)
Berichten: 29
Eminent Member
 

hallo Bolle.
In de groep zondagsrijders waar ik mee rijd zitten de machines die op je kwijl lijstje staan, ik vind het prachtige motoren om te zien maar qua sturen leggen ze het af bij mijn virago 1100 waar ik al 12 jaar mee rijd maar daar zijn geen jonge machines meer van, zelf vind ik dat ik aan iets jongers toe ben en droom van een rocket 3 roadster, maar voor ik die bij elkaar gespaard heb moet de virago nog wel even mee.
Lage en lange motoren gaan zalig rechtuit maar moet je bijna allemaal door een bocht duwen ook de wereldberoemde amerikanen.

succes met je keuze.

 
Geplaatst : 11 mei 2014 20:25
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Sinds een paar maanden heb ik een VN1500 en het zijn inderdaad wat onhandige motoren die het idee versterken dat je ergens tegenaan zou kunnen rijden maar voor mij vanwege de luxe en omdat het model past bij het zwaardere wat ik wilde. Deze heeft dus wel, net als mijn PC800; cardan, hydrolische klep bediening dus nooit kleppen hoeven stellen zolang de motor in elkaar blijft, waterkoeling, naverbranding waardoor geen ploffen bij afremmen op de motor (wie het beter weet die mag het zeggen) en ook nog injectie, dus meteen rijden met koude motor (bij deze 1999, destijds, nog zonder inhouden) en voor jouw bergritten niet onbelangrijk: een barometer waarmee het mengsel wordt aangepast aan de hoogte. Kawasaki heeft meestal goed veel grondspeling en ik raadt je aan om voorlopig erbij vandaan te blijven als dat niet zo is.

De voordelen ken je al, een betere zitpositie en goed rechtuit. Nadelen zijn dan wél meteen weer: slapend zitvlak en niet achterom kunnen kijken omdat je niet meer op de stepjes kan gaan staan (als je die kunst machtig bent tenminste) en -bij mij in ieder geval- wat meer gevoeligheid voor lijnen in de weg. Ook slingert het achtereind in scherpe bochten, wat eigenlijk alleen nog door het model kan komen. Schakelen gaat niet zo vanzelfsprekend en de lage toeren zorgen bij een zo grote cylinderinhoud voor nog meer ongevoeligheid.

Je kan een knor geven als je even attentie wenst. Als je na veel rijden verantwoord met de koppeling leert spelen haar ook echt indruk laten maken maar benzineverbruik is er naar: 1 op 17. Je zit niet meer achter een goed scherm en insecten bombarderen je genadeloos. Bij 80 km/u laat de motor van zich spreken en rond de 100 vindt ik het alweer snel genoeg. Alles tezamen is het niet een motor om van kust tot kust te gaan. Voor in de stad en daarbuiten juist prima.

Verder, vanwege de lage toeren meteen wel een goede dynamo en veel licht met het heldere koplamp glas. Ook een lichtschakelaar trouwens. Het onderhoud is net wat makkelijker dan bij een tourmotor. Er is een oliepeil glas, koplamp is snel afstelbaar en je bent zo bij het luchtfilter, regulator enzo.

Je kiest uiteindelijk in dat segment toch de motor die er voor jou interessant uitziet. Ga eens naar grotere motorzaken om wat te kijken en te vragen. Deze heb ik van Jager Motoren in Hoogeveen (is best wat in te ruilen). Daar zag ik in de bedrijvigheid wel motoren die duidelijk mooier rijden maar daar betaal ik niet het dubbele voor en wie weet wat er daar allemaal al niet meer standaard aan is. Harley Davidson lijkt mij een motor om veel aan te sleutelen.

De Kawasaki VN1500 Drifter is gemaakt in een heel kleine oplage met wat verbeteringen en de toepassing van veel meer chroom (en nep-chroom) na de eeuwwisseling. Zoals zo vaak bij zeldzame modellen, is deze relatief veel naar Nederland geïmporteerd. Je hebt dan volgens mij best wel iets bijzonders en het ziet er vertrouwd uit. Het model heeft bekende zusjes als Nomad en Classic. Ik heb ook wel naar Intruders gekeken, ben niet meteen geslaagd en die vond ik na enige tijd toch minder sympathiek. Andere merken zijn ook al snel duurder als je een leuke ziet. Kawasaki Vulcans zijn vaak een voordelige keuze.

 
Geplaatst : 12 mei 2014 04:44
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Sinds een paar maanden heb ik een VN1500 en het zijn inderdaad wat onhandige motoren die het idee versterken dat je ergens tegenaan zou kunnen rijden maar voor mij vanwege de luxe en omdat het model past bij het zwaardere wat ik wilde. Deze heeft dus wel, net als mijn PC800; cardan, hydrolische klep bediening dus nooit kleppen hoeven stellen zolang de motor in elkaar blijft, waterkoeling, naverbranding waardoor geen ploffen bij afremmen op de motor (wie het beter weet die mag het zeggen) en ook nog injectie, dus meteen rijden met koude motor (bij deze 1999, destijds, nog zonder inhouden) en voor jouw bergritten niet onbelangrijk: een barometer waarmee het mengsel wordt aangepast aan de hoogte. Kawasaki heeft meestal goed veel grondspeling en ik raadt je aan om voorlopig erbij vandaan te blijven als dat niet zo is.

De naverbranding waar je het over hebt, gaat om de eventuele onverbrande gassen te verbranden. Dit is puur om aan de emissie eisen te voldoen. Een injectie motor kan in theorie niet na ploffen, dit omdat bij het afsluiten van je gas handle je brandstoftoevoer volledig afsluit. In tegenstelling van de carburatie fiets, die blijft aanzuigen.

 
Geplaatst : 12 mei 2014 16:51
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Lees dat je de motor bij Jager in Hoogeveen hebt gekocht? Wat zijn je ervaringen met hun als ik vragen mag?

 
Geplaatst : 12 mei 2014 16:51
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Lees dat je de motor bij Jager in Hoogeveen hebt gekocht? Wat zijn je ervaringen met hun als ik vragen mag?

Het zijn toegankelijke mensen en er moeten haast wel monteurs met ervaring werken want achter de winkel is het gezellig druk. Ze zijn aardig, wisten nog wie ik was en reageerden prompt op e-mail, ik heb een afwijkend framenummer met een controlegetal wat niet klopt en ze schreven meteen dat ze het uitzochten. Wel een actieve houding die je dan nodig bent. Ze zijn trouwens actief met Twitter en Facebook. Een beetje klef: als je in het nieuw gestoken bent dan posten ze jou foto. |2:)| De winkel en werkplaatsen zijn behoorlijk groot. Er springen ook wat stagiaires in het rond. Ze hebben mij later nog even geduldig verder geholpen met dingen die ik niet meteen zag. Ze nemen motoren ter inruil aan en ik was niet ontevreden over de prijs voor mijn 24 jaar oude Honda met uitlaat doormidden en rem revisie noodzakelijk. Een andere winkel, die uitdrukkelijk inruil vroeg, bood helemaal niets want die zagen meteen op Internet dat de goedkoopste in advertenties 400 kostte. Dan ga je dus vanuit het Noorden voor niets door de polder. Zij hebben de mijne opgeknapt en al na een paar week verkocht aan iemand uit Polen. Vanwege de drukte hebben ze veel te regelen en kan je even op hulp moeten wachten. In de kleine kleding afdeling op de verdieping wordt je snel geholpen. Ik heb geen garantie op de motor genomen want ik heb er nu nog maar 1000+ op maar dan kan je nog wel terugkomen als er direct al wat mee blijkt te zijn. Ze doen absoluut niet moeilijk is mijn indruk en ze gaan ook niet vereenzamen daar tussen de bedrijven aan de Buitenvaart. Vergat ik bijna, ze hebben mooie motoren en echt niet aan de prijs. Ik heb de Drifter met flink wat extra's er op voor Euro 5k en ik zie ze particulier, uit 1999 en kaal, eerder voor 6 staan. Kan ik ook nog wel zeggen: ze verwennen je niet met onnodig gas en licht. Komt het niet uit de lengte, dan moet het haast wel uit de breedte komen. MotoPort is luxer. Ik kreeg evenveel benzine mee als er in mijn vorige motor zat. Verder weet ik het niet en moet iedereen zelf maar kijken, ik kom in Hoogeveen af en toe voor boodschappen maar op de kaart staan nog meer grote motorzaken. Uit ondervinding: particulieren stellen motoren, irritant veel, mooier voor dan dat ze in werkelijkheid blijken te zijn.


Voor VN1500 Drifters die er wat anders uitzien, het is net als met vingerafdrukken: https://www.google.nl/search?hl=nl&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=815&bih=401&q=VN1500+Drifter&oq=VN1500+Drifter&gs_l=img.3..0i19j0i5i19.3214.8311.0.9354.14.14.0.0.0.0.165.1672.2j12.14.0....0...1ac.1.43.img..0.14.1656.oKEUFYE_Peg
Jammer dat ik niet erg veel over andere motoren weet terwijl er met nadruk om vergelijking is gevraagd maar ga in de pauze eens vragen aan de monteurs wat een leuke custom voor jou is. Ik wist dat ik een hydrolische klepbediening en cardan wilde maar ook waterkoeling en een sterke dynamo want daar heb je het extra vermogen voor. Op model gebonden forums blijkt vaak wat aandachtspunten kunnen zijn en lees je meer leuks.

 
Geplaatst : 15 mei 2014 03:43
Deel: