Ik heb voor het stoplicht mijn gas te ver opengetrokken en mijn koppeling (denk ik ) te snel losgelaten.
(op een scooter gaat dat dus wel, op een motor dus niet)
Ik steigerde en viel om. 4 dgn mank gelopen. Maar wel gelijk na de val op de motor gestapt. Gister weer een les gehad en ik ging op de motor zitten en trilde. Eerst even rondje in de wijk toen 70km weg op en diverse oefeningen gedaan sla om, wegrijden uit parkeervak, halve draai en ja dat ging best goed.
Heel de les in de regen. terug aangekomen was ik blij dat ik terug was echter blijft de schrik in mijn lijf en overweeg ik te stoppen, wat ik eigenlijk niet wil.
Wie heeft er een soortgelijke ervaring en kan mij positieve feedback geven.
Ik kijk er zo naar uit om te toeren......
Typisch voor lichte motorfietsen zijn allerlei ongevallen. Als zou je dat niet denken maar alleen de gevolgen zijn wel eens minder heftig. Nu is er ook niet al te veel gebutst begrijp ik. Tja, wel het zelfvertrouwen en een mens zit vol elektriciteit. Je kan niet te lichtvaardig denken van niet te kunnen slippen of te hard te kunnen remmen. Wat raar dat de rijschool niet leert dat juist de koppeling zo sterk is. Ze struikelen over randjes, slippen sneller en je denkt altijd wel een voet aan de grond te kunnen houden. Heeft ook met leeftijd te maken, want ik heb toen eens hard aan de voorrem getrokken echter het voorwiel slipte niet maar veranderde de motor in een fractie van een seconde in een bal. Mijn rijgedrag is met de tijd ook wat verstandiger geworden en ondanks risico is mijn laatste de zwaarste. Makkelijk toeren en met een rechtere voorvork ook hogere snelheden op de snelweg rijden zonder slingeren. Niet scheef gaan bij zijwind. Veel hangt dus af van het type motorfiets en sommige zijn gewoon ongeluk dingen van "veel verf, weinig wol." Wat de consument wil dat wordt gemaakt door de merken. Lees je daarom goed in want sommige zijn alleen gemaakt om naar het werk te gaan en kunnen verder haast niets of om snel op te kunnen trekken maar dan niet hoeven remmen.
Met de jaren heb ik veel geleerd over het verkeer zoals dat wanneer je, toch, inhaalt. De anderen achter jou je zo gretig gaan volgen dat je nog lange tijd zal moeten versnellen. Rijdt een auto langzaam dan wil deze een inrit op gaan dus moet het verkeer nog veel langzamer gaan rijden. Als je niet in beide spiegels van jou voorganger blijft dan kan deze net zo goed stoppen en achteruit gaan rijden.
Het is daarom geboden om met andere motorrijders te blijven praten over motorrijden en als het kan, kijk dan YouTube video zoals van MotoStars om te evalueren waarom anderen het verkeerd hebben gedaan. Je moet alles een keer fout doen is een gezegde onder motorrijders en de kans op schades maak je hiermee kleiner. Ik heb wel eens bijzonder ernstige ongelukken gehad, waaronder twee frontale. Een auto plotseling op mijn weghelft waar ik overheen vloog maar de motor van iemand anders niet, verloren in een vuurbal en gedwongen om voor een vrachtauto te komen die ons beide ver weg sloeg maar de tijd van herstel was meestal voldoende om weer op te stappen. Al rij ik helemaal niet zo veel kilometers, het gevaar onderscheid ik als in belangrijke mate van achteren te komen en daar heb je geen invloed op. Denk aan bumperkleven of kop staart aanrijding. Daarom heb ik nu een camera aan de achterkant. Die legt veel van het andere ook wel vast.
Het is niet allemaal bemoedigend maar ik kan nog een belangrijk advies geven om jou en anderen te behoeden voor kleine ongelukken. Maak voordat je gaat rijden een plan van doel en route. Dus weet van tevoren waar je naar toe wil gaan en waar je dan langs moet. Wij zijn er zeker van dat je dan niet makkelijk een ongeluk krijgt. Verder; vooruit kijken, kén de (type) weg, "oogcontact" maken, anticiperen en ik zeg altijd "faciliteren." Je hoort het nooit maar je moet meewerken aan wat een ander wil. Ik heb de vorige motor twee jaar geleden nog op de zijstander gezet maar helaas reed het voorwiel net in een naastgelegen kuiltje en ze stond niet op de handrem (in de versnelling) want de motor liep. Dit zijn allemaal dingen die je gewoon nog moet leren, naast dat je door het verkeer beweegt en jou rijbewijs haalt. Geen zorgen.