Hoi daar, ik heb een vraagje...
ik ben bijna geslaagd voor mijn motor rijbewijs. nu heb ik aan een echtscheiding een motor overgehouden. een aprilia pegaso 650 cc (1 cilinder). natuurlijk heb ik er al een proefritje op gereden en ben er toen achter gekomen dat dit beslist niet de motor voor mij is!
nu heb ik zelf mijn oog laten vallen op een honda cbr rr fireblade, maar sta nof te twijfelen over een 600 of een 1000 cc.
misschien dat iemand van jullie mij kan helpen beslissen wat de beste keuze is voor een eerste motor!
ik denk zelf dat een 1000 misschien te zwaar is voor een eerste motor maar ben ook bang dat ik snel uitgekeken ben op een 600.
wie o wie helpt mij...?
grtz Marcel
Als je net je rijbewijs hebt (straks als alles goed gaat laten we het hopen voor je) ga dan alstublieft niet gelijk op een 1000 rijden, die dingen hebben veel te veel vermogen om lekker op te rijden, een 600 is natuurlijk een optie, maar vergeet niet dat het pure racers zijnm en geen beginners motoren.
Een CBR600RR heeft meer dan voldoende vermogen, top van 260+ is toch voorlopig wel genoeg neem ik aan?
Kijk ook eens naar een Susuki gsxr 750, deze hebben 150pk en heel goed als beginner om mee te rijden, ook wat ruimer dan een 600rr.
Persoonlijk zou ik je aanraden om op bijvoorbeeld een Kawasaki Z750 of Z1000 te beginnen of als je een Honda wil een CB 600 of een CB1000, deze motoren zijn veel handelbaarder dan een sportmotoren geven meer rij plezier.
Ga eens proefrijden op de sportmotoren en op de nakedbike's, dan weet je het snel genoeg.
ps: koop a.u.b geen BMW, das voor de bejaarden onder ons.
zou direct een goeie zware kopen , je bent geen 20 meer .
dingen rijden rustiger onderin , 600 is erg nerveus.
en ja eens met wat Vicking zegt , begin op een 13 in een dozijn rijstkoker , later als je eenmaal beter weet koop je een mooie BMW waar je echt rijplezier mee gaat beleven .
Waarom dan niet een CBR600F, of vergelijkbaar van een ander merk. Niet zo super-sport, maar toch snel en lekker sturend. Een 600 nerveus? Welnee!
ik zou gewoon een motorzaak instappen en proef rijden op div motoren
en ga gewoon niet te duur
neem gewoon een lichte motor voor een kleine prijs om gewoon te ervaring op te doen
als je het rubber niet beneden houd ,pech
daarna naar een zwaar fiets kijken
Ik ben het niet helemaal met je eens Ben.
Eerst een licht fietsie kopen om hem na een paar weken met een doodsmak op de vuilnishoop te gooien.
Maar die Blade is weer een ander uiterste. Daar kan ik het commentaar van Viking op loslaten.
En Marcel, doe me een lol. Géén BMW. Die zijn er al veel te veel op dit forum. En kijk eens naar de leeftijd van die rijders.
Allemaal ver boven de veertig. 😆
Ptr
|Hoezo geen BMW ,is dit dan niet het BMWEE forum.
BMW een beetje afkraken ,..................doen we niet .
Wij zijn gek op en gek met de BMWEE rijders en hun motoren.[attachment=0:3a6mgdor]mooi een bmwee.JPG[/attachment:3a6mgdor]
whoehahahaha......
jee... thx voor alle info! om eerlijk te zijn is mijn oog zowiezo nog nooit op een BMW gevallen! al moet ik zeggen dat ik een tijdje gelee wel een politie BeeMer heb gezien waar alle striping nog opzat! toch ook wel eens leuk lijkt me. kijken hoeveel mensen er zachter voor je gaan rijden hahaha
misschien toch wel een goed idee om toch maar te gaan proefrijden! beetje orienteren en kijken waar mijn hart ligt (dus geen BMW ;))
trouwens... ik heb ook wel eens gehoord dat mensen steeds zwaarder gaan rijden. en dan (vele jaren later) eens een lichte motor van een vriend/kennis lenen en er dan weer achter komen hoe fijn dat rijdt! lekkerder in de bochten en veel wendbaarder! en dus dan ook weer iets lichters kopen!
pfffffffffff... nu weet ik het eigenlijks helemaal niet meer! toch maar proefrijden!
heeft er iemand van jullie trouwens ervaring met een Triumph Daytona 650? beetje moeilijk aan te komen maar wel echt een motor die ik ook mooi vind!!!
maar alvast nogmaals thx voor de vele reacties!
grtz mij
Waarschijnlijk bedoel jij de Daytona 675, kijk dat kan nog eens en goede keus zijn, veel koppel en meer dan genoeg pk's, niet voor niet vaak de winaar in vergelijkingstesten.
Koop gewoon een zware BMW, zodra er bochten in een weg in zicht komen, rijdt je elke Jap rijder weg. BMW dus, goed advies van mij.
hmmmmmmm... jij komt uit Assen. zou ik bijna zeggen dat je er verstand van zou moeten hebben 😉
maar ik ben nogsteeds zoekende en laat alle opties open!!!
nee, ik bedoel niet de 675 triple.
rond 2001 bracht triumph de daytona 600 uit. hij verloor het op ieder gebied van zijn concurent (honda, suzuki en yamaha)
toen hebben ze zo rond 2003/2004 een nieuwe motor uitbebracht. precies hetzelfde als de 600 maar dan met 50 cc meer power!
ze lieten alle concurentie achter zich. niemand kon nog tippen aan deze bike.
het is de voorloper van de 675. de 600 is nog regelmatig te koop (die wil niemand) maar de 650 is moeilijker te vinden.
allemaal goede revieuws maar mijn vraag is eigenlijks: hoe zit dat met een engelse motor? ik heb echt nare verhalen gehoord! heel veel problemen!?!
en een goeie 675 is net een paar duizend duurder dan een 650. maar idd ook mooier, lichter, wendbaarder en sneller! misschien idd wel een perfecte motor om mee te beginnen. weer één op mijn lijstje van motoren voor een proefrit 😉
je rijbewijs wil niet zeggen dat je ook kunt motorrijden...
begin gewoon eerst eens klein, om de dingen goed te leren en koop dan je droom..
maar wat lul ik he..
dat was iets wat ook al bij mijzelf op was gekomen. ik ben er echt wel achter dat je eerst ervaring moet opdoen.
ik heb nog steeds de aprilia van mijn ex. maar zoals ik al zei... dat is een 1 cylinder. en na een paar proefritjes ben ik
er wel achter dat dat hem dus niet is!
ach... ik zie nog wel! weet wel dat ik veel proefritten ga maken op vele motoren! niet alleen om te weten wat ik
echt wil maar ook omdat het leuk is 😉
bedankt voor alle advies!!!
vanmiddag afrijden en dan zien we wel verder!
grtz mij