Hallo,
de motor van mijn vrouw, Fazer 600 (RJ07) uit 2005 slaat soms af. Dit gebeurt bij het loslaten van het gas en als je dan terugschakelt. Hij slaat dan niet "automatisch" in de versnelling meer aan, maar dit moet dan via de startknop.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
vriendelijke groet,
Danny
Hallo Danny, Er zijn waarschijnlijk niet genoeg toeren. In ieder geval op dat moment. Veel motorrijders hebben moeite om het juiste stationaire toerental te vinden en wanneer de choke niet meer nodig is dan kan het toerental zo ver dalen dat de motor afslaat. Meestal na één of twee kilometer. Het is een veel voorkomend probleem dus ik ben benieuwd of de motor op dat moment afslaat. Het kan moeilijk zijn om precies dat punt te vinden wat je niet in problemen brengt en de motor niet te snel laat lopen wanneer die warm is na een grotere afstand te hebben afgelegd. Meestal moet je het laatste maar voor lief nemen. Begin met de handleiding te raadplegen en dan op de toerenteller te kijken. Zet het stationair wat hoger. Vaak staat er in het boekje ook, dat het zo hoog moet zijn dat de motor regelmatig loopt. Probeer in dat geval of de motorfiets niet al te zeer afremt op de motor (te laag toerental) of eigenlijk almaar doorgaat bij het sluiten van het gas. (te hoog stationair). Je kan er achter komen dat het toerental onvoorspelbaar is. In dat geval kan er vervuiling zijn bij inlaat schuiven of vlinder kleppen. Deze kunnen wat open blijven staan en af en toe voor een teveel aan lucht zorgen. In haar geval is het nog iets gecompliceerder want het is een injectie motor. Bij laag stationair kan de motor een te arm mengsel krijgen als je het gas plotseling dichtdraait terwijl de toeren geleidelijk terug lopen. Injectie motoren worden namelijk zuinig afgesteld (en lopen daardoor niet altijd beter). Het startrelais zou dan de benzinepomp weer opnieuw druk laten leveren. Een hoger toerental aanhouden dus, zodat er ook altijd benzine blijft komen. Factoren van invloed zouden kunnen zijn, een verstopt luchtfilter, slechte smering van de motor of een door langdurig stilstand stroef lopende motor. Eigenlijk nog wel meer dingen zoals slechte brandstof of een door troep in de tank verstopt rakend benzinefilter, vacuum in de tank of verkolende bougies of een vacuum lek. Richt je eerst maar op het toerental. Daarna is er misschien nog een verdere aanwijzing van iets wat niet helemaal goed is. Hebben jullie gecontroleerd dat wat je zelf kan doen, dan kan een monteur er het beste even naar kijken. Een vacuum lek of een niet sluitende inlaat poort zal eerder opvallen bij een hele warme motor omdat motoren dan armer lopen. Meteen weer aan willen slaan sluit in ieder geval veel mogelijkheden uit.
Dank voor je uitgebreide reactie Boodschapper.
Dan ga ik eerst het toerental nazien. Daarna wellicht de motor wegbrengen voor een onderhoudsbeurt.
Het afslaan gebeurt, als de motor koud is, maar zeker ook als de motor warm is. Maar helaas niet consequent, ene keer wel, andere keer niet.