Beste motorrijders,
Ik als beginnend bestuurder (A2) zit voor een dilemma. Ik heb twee motors op het oog om de taak als 'mijn eerste motorfiets' op zich te nemen. Ik ben beiden vandaag wezen bezichtigen en heb vanuit verschillende kanten zo de verhalen gehoord. Echter heb ik jullie ervaring en hulp hier hard bij nodig.
Het gaat hier om de volgende twee motoren:
-Kawasaki ER6-f ABS uit 2013 met 12k op de teller. Dit betreft een parallel 2 cilinder en mag voor het A2 rijbewijs begrensd worden naar 35kw.
-Yamaha FZ6 s2 ABS uit 2010 met 9k op de teller. Dit betreft een vier cilinder, heeft een volledige onderkuip als extra accesoires en mag voor het A2 rijbewijs begrensd worden naar 25kw.
Nu heb ik van beide dealers verschillende verhalen gehoord. De één zegt dat een ER6-f totaal niks onder doet voor de FZ6. Een parallel 2 cilinder, zegt hij, is zelfs beter voor een beginnend bestuurder omdat je vanuit onderin veel meer kracht hebt en daarnaast is het leuker rijden in bijvoorbeeld de bergen. Dit terwijl de ander aangeeft dat een FZ6 veel meer 'motor' is, het stukken beter rijdt en met name de vier cilinder een veel rustigere en controleerbare rijstijl biedt.
Zelf vind ik het erg lastig om een oordeel uit beide verhalen te trekken, omdat bij beiden nou eenmaal een stukje verkooppraat zit. Vandaar dat ik jullie wil vragen, als onafhankelijke motorrijder met ervaring, aan te geven of:
-De FZ6 werkelijk meer motor is. Is het echt een VW Polo met een Golf vergelijken of valt dit reuze mee?
-Wat is een betere keuze voor een beginnend motorrijder, vier cilinder of parallel 2 cilinder?
-Zelf heb ik les gehad op een XJ6. Gezien mijn lengte kwam dit niet altijd even goed uit. Ik ben dus wel opzoek naar een motor die een slag groter is, voldoen beide modellen hieraan? Volgens mijn gevoel wel.
Qua prijs scheelt het niet zoveel, de ER6-f is iets duurder, maar heeft ook 24 maanden garantie terwijl er op de FZ6 maar 6 maanden zit.
Alvast super bedankt voor de moeite, hopelijk kunnen jij mij helpen dit lastige dilemma op te lossen. π
Gr Wietse
Tja, dat is persoonlijk. Ik zou voor de Kawa gaan, maar dat is mijn smaak. Je komt er achter door op beide te gaan proefrijden. Pak tijdens je proefrit ook even een stukje snelweg.