Suzuki GSX 600 F (1...
 
Meldingen
Alles wissen

Suzuki GSX 600 F (1999) start niet + knal uit de uitlaat

16 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
351 Bekeken
(@djannema)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal weken terug een suzuki GSX 600 F gekocht. Het is een prachtige motor met nog weinig kilometer (19 duizend).
Ik ben nog bezig met mijn rijbewijs, maar heb de motor dus al wel thuis staan. Ik heb de motor een aantal keer aan gehad om het geluid aan vrienden te laten horen. Maar nu start de motor niet meer. En als ik hem probeer te starten, komt er na een tijde een harde knal uit de uitlaat. De olie is ook bijna op (dit geeft hij tenminste aan op het dashbord omdat het rode lampje van de olie brand) zou dit met het niet willen starten en de knal uit de uitlaat te maken kunnen hebben?

Alvast bedankt!

Douwe Jan

 
Geplaatst : 13 mei 2015 15:14
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Accu plat? Laad em maar eens een paar uur bij(niet met auto-accu lader zonder restrictie!)

en dan maar eens olie op peil zetten, overigens denk ik niet dat hij daarom niet start.

 
Geplaatst : 13 mei 2015 20:10
(@djannema)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

@KawaSjakie wrote:

Accu plat? Laad em maar eens een paar uur bij(niet met auto-accu lader zonder restrictie!)

en dan maar eens olie op peil zetten, overigens denk ik niet dat hij daarom niet start.

Mmm, dat lijkt me sterk. Omdat ik heb daarvoor minimaal 6 keer heb gestart. Maar hij had bij de vijfde en zesde keer steeds meer moeite om aan te slaan en aan te blijven..

 
Geplaatst : 13 mei 2015 21:53
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Welkom bij de club Douwe Jan, in meerdere opzichten.
Dynamo's gaan namelijk langzaam te ziele en vanwege de kosten, iets meer dan Euro 400 in een willekeurig gekozen garage, laten de meest eigenaren de motor dan aan de lader staan. Met minder goede ontsteking, als de accu dan half leeg is, zal de motor telkens slechter aanslaan. Bij mij waren de richting aanwijzer indicator lampjes dan niet meer te zien dus zoiets kan een teken zijn.

Het olielampje reageert niet op olieniveau maar oliedruk. Hiermee hoeft dus niets aan de hand te zijn. Het is wél zaak om regelmatig het peil te controleren. Het lampje is bij alle motoren aan als de motor niet draait, dat is gedaan omdat mensen vaak zo goede oordopjes in hebben en dikke handschoenen dragen dat ze niet merken of de motor zou zijn afgeslagen.

Als je het olieniveau controleert, let dan ook op schuim wat je zou kunnen hebben als er veel benzine naar het carter is gelekt. Olie is wat zwart van kleur maar echt heel donkere olie bevat zo veel kool dat het zal verzuren en eventueel het filter kan verstoppen. Dan is het beter dat je vanaf nu weet wanneer het is ververst.

Behalve een slimme acculader heb je ook een multimeter nodig bij de motor. Voor een paar tientjes meet je daarmee allerlei dingen door en had je geweten of er 12,6 tot 12,8 Volt op de accu staat. Bij draaiende motor en een laadsysteem in orde staat er iets van 14,2 Volt op de accu polen. Sterker nog, voor het kopen van een wat oudere motorfiets even controleren of het laadsysteem werkt! Bij defecten waarvan de verkoper kennis moet hebben gehad kan je die er op aanspreken natuurlijk.

In de garage hebben ze de dynamo in een vloek en een zucht doorgemeten. Hier onder heb ik nog een beschrijving ervan maar controleer of de stekker goed in de regulator vast zit, ook zonder roest of witte aanslag op de contacten en loop de kabel na om te kijken of er een verlengstekker is want dynamo's hebben soms korte snoertjes. Wat je ook zou willen doen is de carburateurs leeg laten lopen met de drain schroef, die naar de bodems wijst, en onder het afvoer slangetje in een schone glazen pot de inhoud opvangen. Misschien zit er condens water in. Als je dit herhaalt dan weet je of er benzine komt. Verder controleer je of de bougiedoppen er goed op zitten door ze er af te halen en er in te kijken. Soms staat de paniekschakelaar in de Off stand omdat je er uit nieuwsgierigheid overheen bent gebogen. Het komt echter ook voor dat het contact van die schakelaar niet goed meer is door vocht en herhaald vonken bij gebruik om de motor uit te zetten. Beweeg de paniekschakelaar daarom altijd even heen en weer als de motor niet aanslaat.

http://www.opvoeren.nl/oxford-oximiser-900-accu-lader

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Elektra test voor het laad-systeem.

Dit is een manier om de stroom-verzorging te testen van een bepaald model en niet iedere motorfiets, het werkt terug vanaf de meest kwetsbare component. Je hebt een multimeter nodig, vanaf 15 of 20 euro overal te koop. Niet iedere multimeter geeft hetzelfde aan dus de metingen kunnen best iets afwijken.

Allereerst zal je de accu moeten opladen. Je zult ook de aansluitingen aan de accu goed moeten controleren en zo nodig schoon moeten maken. Het Voltage van de accu zal ten minste 12,8 Volt moeten zijn (13,6 is zo ongeveer het maximum van wat een 12 Volt motor-accu aan kan). Begin anders niet aan de test. Soms heeft een kapotte accu een hoge lading maar geen vermogen. Het licht moet daarom zeker tien tot twintig tellen blijven branden en niet meteen weer doven. Sla geen onderdelen van de test over en houd jezelf niet voor de gek door aan te nemen dat een onderdeel goed moet zijn.

Open het inspectieluik, kijk onder het zadel of bij de zekeringen. Hier zie je de stroomverdeler (regulator/rectifier). Meestal met wat koelvinnen. Controleer of de stekker die er in zit nergens gesmolten of verbrand is door vonken van een slecht contact. De contacten zelf moeten ook in goede staat zijn. De tests gaan we uitvoerden aan de voorkant van de stekker, niet bij het r/r gedeelte. De drie, waarschijnlijk, gele kabels komen van de dynamo die achter het carter-deksel zit. Bij latere modellen, of wanneer de dynamo (stator) vervangen werd, zijn de kabels niet lang genoeg en werd er gebruik gemaakt van een verlengstekker. Deze kan natuurlijk ook slechte contacten hebben en het is belangrijk dat je dat voor het doen van deze tests controleert.

1. Trek de plug langzaam maar zeker van de r/r af terwijl je de grendel van de stekker indrukt. Plaats de multimeter in een lage stand om Weerstand (Ohm) te meten. Er moet dan natuurlijk wel een nog goede 9V batterij in de multimeter zitten.

A. Controleer de weerstand tussen alle drie de gele kabels. Wanneer er een aflezing is die lager is als 0,5 Ohm of hoger als 2 Ohm, dan zal de dynamo stuk zijn.

B. Controleer de weerstand tussen het contact van iedere gele draad en het carter. Er zou geen weerstand te meten moeten zijn of het is een teken van kortsluiting met "aarde" en dus een slechte dynamo.

C. Ongeacht de resultaten van de eerdere tests, doe het volgende voor meer zekerheid en uitsluitsel. Zet de multimeter op ~ wisselspanning (AC) en ten minste 100VA. De dynamo produceert wisselspanning. Plaats de motor buiten en op de midden-bok om ongelukken te voorkomen. Maak of houdt de stekker van de r/r los. Start de motor tot dat die goed draait. Vraag, zo nodig, iemand om het gas zo ver open te draaien dat de dynamo juist zal moeten werken (3.500 toeren bijvoorbeeld) en het toerental tijdens de test precies gelijk blijft. Plaats de meter in het zelfde bereik van ~ AC 100VA. Meet opnieuw deze drie gele aansluitingen aan de stekker. Als de lezingen niet gelijk zijn of er is er één lager dan 50 Volt AC, dan is de dynamo slecht.

2. In vervolg op deze test, als de dynamo goed is, zul je de stekker van de spanning-verdeler r/r weer vast moeten maken. De accu moet goed geladen zijn, dus de multimeter zal in de stand "20 Volt gelijkspanning" ongeveer 13 Volt aangeven. Start de motor. Plaats de pennen van de meter op de accu polen. De laadspanning moet ongeveer 14,2 Volt zijn. Bij een meting van 15 Volt of hoger zal de r/r stuk zijn en de accu overladen. Als het voltage terugloopt, ook bij wat meer of veel meer toeren, dan werkt de r/r niet goed. Voor de laatste meting is het beter om even wat in de buurt te gaan rijden en onderweg verschillende metingen te doen. Naar verluid zijn 90 procent van de laad-problemen terug te voeren naar slechte verbindingen! De volgende test sluit slechte verbindingen verder uit.

3. Nu je wat metingen hebt verricht zul je de kabels en contacten van het laad-systeem misschien nog willen controleren. Maak de stekker van de spanning-verdeler los. Richt je aandacht op de binnenkant van de stekker. Maak een rode en een zwarte hulp-kabel van ongeveer één meter. Druk het rode kabel-uiteinde voorzichtig in het rood/witte kabel gedeelte en de zwarte in het groene kabel gedeelte. Sluit de r/r opnieuw aan zodat de uiteinden van de kabels achterin de stekker gedrukt worden. Je kunt dit uitvoeren hoe je wilt, als de kabels maar zo verbonden zijn. Voer de kabels dan naar respectievelijk de rode (+) en zwarte accu polen. Wat je doet, is nog eens de verschillende verbindingen van de r/r naar de accu uitsluiten. Start de motor opnieuw en meet zoals bij de controles van punt 2. Zou de meting veel beter zijn, dan mankeert er wat aan de aansluitingen of kabels, iets dat veelvuldig voorkomt bij accu's. Het handboek wijst bij "troubleshooting" meestal ook naar het hoofd-relais en de aansluitingen daarvan als eerste stap in het oplossing van problemen.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Dit is niet bedoeld als een volledige en professionele elektrische inspectie maar als een gemakkelijke manier om de vier belangrijkste componenten van het laad-systeem (dynamo. r/r, accu en bedrading) thuis te testen.

 
Geplaatst : 14 mei 2015 16:41
(@djannema)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

Hallo,

Vriendelijk bedankt voor jouw uitgebreide reactie. Ik zal er in het weekend naar kijken en hoop zo het probleem te kunnen verhelpen.

Ik laat nog van me horen!

Douwe Jan Annema

 
Geplaatst : 15 mei 2015 22:34
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Ga alsjeblieft niets met het verhaal doen van die pipo hier boven. rijd in het weekend op zijn E-bike en haalt alle antwoorden van wikipedia...

Door dat jij de motor een paar keer hebt gestart heeft de motor koud op een rijk mengsel gelopen, Dit kunnen jouw bougies niet hebben en weet voor 90% zeker dat ze kapot zijn. Nieuwe monteren en na het starten gewoon rijden.

Succes en houd ons op de hoogte.

 
Geplaatst : 17 mei 2015 18:48
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Het lampje is bij alle motoren aan als de motor niet draait, dat is gedaan omdat mensen vaak zo goede oordopjes in hebben en dikke handschoenen dragen dat ze niet merken of de motor zou zijn afgeslagen.
Voor jou (Boodschapper wel) en waar haal je trouwens al je onzin weg? Vind het een kunst op zich om zo veel onzinige informatie te geven...

Lampje brand bij contact altijd ter controlle dat deze nog werkt.....

 
Geplaatst : 17 mei 2015 18:52
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

..en er zijn motoren met een olieniveau lampje, dus al dat gebrabbel gaarne overslaan.

 
Geplaatst : 17 mei 2015 19:08
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

klopt KawaSjaki. Van mijn Yamaha begint hij ook te branden als het niveau te laag wordt.

Dat gebrabbel van die Boodschapper moet een s stoppen. de man of vrouw in kwestie is geen monteur en weet zelf helemaal niets van techniek...

 
Geplaatst : 18 mei 2015 07:21
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Ik heb al eens een suggestie in die richting gedaan, maar de hint kwam niet over.
Begrijp me niet verkeerd, iedereen kan posten wat hij/zij wil, maar hier heeft niemand wat aan.

 
Geplaatst : 18 mei 2015 12:22
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Gewoon blokkeren die gek. Man man wat die gast zeiken joh!

 
Geplaatst : 19 mei 2015 20:33
(@djannema)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

@vicking wrote:

Ga alsjeblieft niets met het verhaal doen van die pipo hier boven. rijd in het weekend op zijn E-bike en haalt alle antwoorden van wikipedia...

Door dat jij de motor een paar keer hebt gestart heeft de motor koud op een rijk mengsel gelopen, Dit kunnen jouw bougies niet hebben en weet voor 90% zeker dat ze kapot zijn. Nieuwe monteren en na het starten gewoon rijden.

Succes en houd ons op de hoogte.

Vriendelijke bedankt, ik denk dat jij gelijk hebt;). Moet ik voor deze motor nog speciale bougies kopen, of maakt merk, type etc niet uit?

 
Geplaatst : 20 mei 2015 22:18
(@raimond74)
Berichten: 1
New Member
 

Exact hetzelfde probleem gehad met mijn GSX600F. Niet meer willen starten en daarna de knal uit de uitlaat. Nieuwe bougies erin en het probleem was verholpen.

 
Geplaatst : 21 mei 2015 06:46
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Als je niet weet welke bougies erin moeten zou ik even langs een motorzaak gaan, die weten het wel. Je kunt namelijk een boel ellende op je nek halen door er verkeerde bougies in te draaien.

Heeft die Vicking toch gelijk...ik heb het namelijk nog nooit aan de hand gehad(rijk mengsel, koude motor: bougies naar de haaien) en ik ben wel zo eigenwijs om er dan vraagtekens bij te zetten... Hm, weer wat geleerd Mr. Green Grin

 
Geplaatst : 21 mei 2015 07:55
(@subtoontje)
Berichten: 29
Eminent Member
 

Ik ben natuurlijk maar een amateur maar heb hetzelfde meegemaakt, veel te rijk afgestelde motor twintig keer starten, 8 bougies naar de kloten.

 
Geplaatst : 21 mei 2015 08:41
Pagina 1 / 2
Deel: