Ik hebRF 900r voor het 2de jaar nadat de carb. Zijn gereinigd en gesteld lekt hij een beetje olie na een ritje weten jullie of dit eventueel met elkaar te maken heeft. Of kan het komen dat ik oude beestje eens flink heb doorgetrokken.
Ik hoor graag van jullie.
Waar lekt hij dan? Motorolie?
Nu de kappen er nog op zitten is dat lastig beoordelen natuurlijk maar het lijkt net achter het voorwiel.
Maar ik moet eerst de kappen er eens af halen en al die zooi er eens afspuiten misschien kan ik het dan zo zien waar Hij olie lekt. Maar ik wacht nog tot het buiten iets warmer is π
Mooie machine heb jij trouwens.
Net achter het voorwiel? Uit de kuip neem ik aan hè?
Meestal(maar pin me er niet op vast) zijn het klepdekselpakkingen die opnieuw gebruikt worden, en dan dus gaan lekken. Of de ringen rond de bougiegaten die gaan lekken bij opnieuw gebruiken.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon een oliefilter zijn dat niet goed vast staat/dicht is...
Zoals je zegt: Bij goed weer een uit elkaar gooien, schoonmaken en kijken waar hij gaat lekken. En tot die tijd: Op tijd bijvullen en rijden!!
Bedankt! Geniet nog van elke kilometer, en zelfs als ze stil staat is ze geweldig
Het wil wel eens gaan lekken bij de ronde rubbers die tussen het kleppendeksel en de cilinder zitten (soms voorzien van ronde glimmende kapjes). Die pluggen zitten er om de motor nog af te kunnen stellen wanneer die in elkaar gezet is. In het Engels: "cam chain plugs." Het rubber verouderd en na twintig jaar willen ze wel eens beginnen met lekken. Dit zal eerst niet zo veel zijn en niet meteen na elke rit.
Heb je de, watergekoelde, oliefilter niet aan de voorkant? Dat is dan ook een mogelijkheid. Kan zijn losgekomen of zelfs zijn gaan lekken door oliedruk.
Bij het willen afstellen van de carburators zal de monteur misschien de bougies gelezen hebben. Die wil weten of de motor arm of rijk gelopen heeft. Bij veel motoren zit rond de bougies een aluminium buisje die op een rubber steunt. Bij gebruik van niet dunwandige bougiesleutels willen deze hulzen wel eens stuk gaan of niet meer helemaal goed op zijn plaats zitten. Dan komt er olie uit het traan gaatje, daar waar anders water kan wegvloeien. Omdat dit het wel eens zou kunnen zijn en je op reparaties ook garantie hebt, zou ik niet te lang wachten met te kijken of het uit deze kanaaltjes komt, die onder de bougies te vinden zijn. Eventueel moet de motor dan namelijk uit elkaar. Ze zullen er een inspectiecamera in moeten doen, als het daar lekt, om te bepalen of ze de huls beter recht moeten zetten of dat het vernield is. Zelf ben ik gewaarschuwd voor lompe monteurs met dikke bougiesleutels al zullen de meesten best wel weten hoe het moet.
Laat het ons weten.