Remklauw revisie
 
Meldingen
Alles wissen

Remklauw revisie

13 Berichten
9 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
256 Bekeken
(@zwarte-panter)
Berichten: 4
New Member
Topic starter
 

How to een remklauw reviseren.....

Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer:))

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• Dot4 remvloeistof
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen

De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Anti-piep veertje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout

Het onderwerp van vandaag
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.

druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.

Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.

Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.

En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.

Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......

Houd deze dan zolang zegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.

Zo zijn ze ver genoeg gepompt

Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.

Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.

Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.

Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.

Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.

De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.

Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.

Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.

Kijk maar wat een zooi er af komt.

Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.

Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.

De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanstag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage.

De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof.

Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders,. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.

Plaats ook de veer weer terug.

En het antipiep-veertje op de schetsplaat.

Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.

Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.

Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek

Monteer de borgplaat weer.

En monteer de klauw weer aan de schetsplaat.

Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.

Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.

Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.

Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.

slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen.

Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!

Moet ik bij het ontluchten op dezelfde manier te werk gaan als bij de koppeling, dus van onderen aanzuigen met een spuitje of gaat het bij de remmen wel op de normale manier? ( inknijpen-los en vastdraaien van de ontluchtingsnippel-hendel loslaten )

Groet'n
Harryindewarrie

 
Geplaatst : 25 juni 2012 11:52
(@henks)
Berichten: 1083
Noble Member
 

lijkt een makkie...

 
Geplaatst : 6 april 2013 19:50
(@oemoemenoe)
Berichten: 1073
Noble Member
 

het is niet moeilijk , bijna iedereen kan het .

 
Geplaatst : 7 april 2013 10:51
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Wel een waardeloze kliedermanier om op deze manier je zuigers er uit te persen. Eerst je remvloeistof eruit pompen en dan met de compressor de zuigers er uit persen, scheeld een hoop geklieder en je riskeerd geen remvloeistof op je gelakte delen. En als je dan toch aan het verversen bent kies dan voor een hoger dot nummer.

 
Geplaatst : 7 april 2013 11:46
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

ik dacht dat je dot5 en 5.1 niet overal in kon gebruiken?

 
Geplaatst : 7 april 2013 13:11
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

Klopt, ik gebruik helemaal geen DOT, helemaal niets dus.

 
Geplaatst : 7 april 2013 14:35
(@henks)
Berichten: 1083
Noble Member
 

Inmiddels alweer een oud bericht..

 
Geplaatst : 7 april 2013 22:17
(@henks)
Berichten: 1083
Noble Member
 

Zou hij nog remmen ?

 
Geplaatst : 6 april 2016 20:32
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

vast wel, oude techniek, blijft werken!

 
Geplaatst : 6 april 2016 21:09
(@ennovative)
Berichten: 4
New Member
 

Vrees dat ik dit toch liever uitbesteed. Remmen zijn toch een essentieel onderdeel van je tweewieler (haha).

 
Geplaatst : 7 juni 2016 14:35
(@kees-de-wolf)
Berichten: 2
New Member
 

Stonden er geen prachtige foto's in dit topic? Kan ik die foto's nog eens ergens bekijken?

 
Geplaatst : 8 maart 2017 15:14
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Beste Kees,
Dit topic heb ik opgezocht op het oude forum in het Internet Archief. Je krijgt dan dit:

http://web.archive.org/web/20150427190642/http://www.motorforum.nl/viewtopic.php?f=38&t=152585

Daarin zijn geen afbeeldingen te zien. Deze zijn er niet, want in ander onderwerpen van "How To" zijn afbeeldingen wél te zien. Als ik naar de datum van het posten kijk dan zie ik dat het bericht hooguit één slok hete koffie na het inschrijven werd gepost. Op veel forums mag je dan nog helemaal geen links of afbeeldingen toevoegen. Bovendien staat dit als origineel in de verkeerde afdeling, namelijk: over hoe de website van het forum te gebruiken is. Ook daarom zou er geen link bij hebben gemogen. Dat een ander onderwerp in deze afdeling (toevallig hoe je plaatjes moet posten) wél afbeeldingen heeft komt doordat de administrator of beheerder deze heeft geplaatst.

Kortom: deze afbeeldingen zijn er mogelijk nooit geweest en daarom is de ruimte tussen de regels leeg gebleven. Zwarte Panter heeft daarna ook niet meer op het onderwerp gereageerd en daardoor is het verweesd.

Op YouTube wordt het werken aan de remklauw gedemonstreerd. Mijn advies is ook om revisie door een garage met laag uurloon te laten doen. Vraag je adresjes aan anderen en zoek buiten de stad. Hier kan je overleggen over welke onderdelen je moet bestellen en misschien zelf bij de reparatie zijn.

Over de remvloeistof; voor die tijd goed in je opnemen hoe zwaar en op welk punt de tegendruk van de handel is, zodat je de monteur kunt wijzen op lucht in het systeem. Neem een vochtige zeepachtige doek mee om in goed licht de overgebleven spetters op de lak of aan het reservoir af te kunnen vegen. Vraag nadrukkelijk om ook het returngaatje bij de master cilinder door te steken en schoon te maken. Groet. Boodschapper

 
Geplaatst : 8 maart 2017 18:29
(@kees-de-wolf)
Berichten: 2
New Member
 

Beste boodschapper, dank voor je bericht en tips. Ik heb een opknapper staan, een cb 750 uit 94 die ik gebruik als 'leerfiets' dus ik ga inderdaad youtube er maar eens op na slaan.

 
Geplaatst : 12 maart 2017 00:19
Deel: