Hallo allemaal, ik ben nieuw op dit forum, maar ben zelf groot liefhebber van motoren. Tot mijn grote spijt heb ik vorig jaar een ongeluk gehad op de snelweg .
vorig jaar september was ik ongeveer een kwartier van huis verwijderd nadat ik twee dagen getoerd had in het teutoburgerwald, tijdens het laatste stukje snelweg kwam ik nog een S bocht tegen. De eerste bocht was erg lang en ik merkte dat mijn motor niet helemaal lekker stuurde, de tweede bocht daarentegen was een haakse bocht(advies snelheid 70, reed zelf ong 80 vanwege de bocht daarvoor). In die haakse bocht kon ik niet meer sturen en reed ik rechtdoor zo de berm in en crashte mijn motor door een noodstop die ik maakte.
Achteraf bleek dat ik een volledig platte voorband had. Nu heb ik hem vorig jaar opgepompt om te kijken waar het lek zou zitten maar nu is de voorband nog volledig gevuld. Ik kan zelf de oorzaak ook niet achterhalen waarom ik een lekke band gekregen heb. Ik heb de band op een roller gehad om te kijken of die verder recht was en geen afwijkingen had en ik heb de band in een dompelbad gehad.
De uitslag hiervan was dat mijn band nog helemaal goed was
Heeft iemand een idee wat geweest zou kunnen zijn?
Band plat door de klap, maar niet lek? Ik weet het zo gauw niet...
't Allerbeste! En hopelijk snel weer op de motor!
Ja ga zeker weer motorrijden, maar op deze motor 🙁 denk het niet. Tenzij ik erachter kan komen wat de oorzaak is.
Sneu om te horen sanderman maar desondanks is het goed dat je nog zin hebt.
Een belangrijk punt om te controleren is het ventiel, die zit om te beginnen niet al te stevig vastgedraaid in het buisje en zou wel eens los kunnen gaan. Bij banden zonder binnenband zit het ventiel als een knobbel met een gleuf rondom, vastgeklemd in een gat van de velg. Deze afdichting is best wel aan wat slijtage onderhevig. Te denken aan uitdroging of slijten van een randje wat je normaal gesproken niet ziet. Een factor van belang is dat ventielen nogal eens gebogen ventielen moeten zijn die dan, vooral zonder beugeltje, veel kracht uitoefenen op dat rubber. Ze kosten gelukkig haast niets en zijn daarom het best preventief te vervangen. Maak daarvoor van tevoren een afspraak over want anders zegt de monteur dat die er nog goed uitzag en geeft je gewoon de nieuwe terug. Je kan een ventiel echter pas beoordelen als deze er uit genomen is. Zou je het ventiel zelf vast willen draaien dan gebruik je een omgekeerd ventieldopje waar twee punten aan zitten, bij de motorhandel wel verkrijgbaar. Er zijn speciale kleine momentsleuteltjes die je zal moeten gebruiken om ze niet al te vast te zetten maar dit kunnen ze in de garage wel voor je doen.
De band kan van de velg zijn gegaan want het is een uiterst buigzaam ballonnetje. Stel dat je met buitengewoon veel gewicht (ook achterop telt mee) door scherpe haarspeldbochten gereden bent en je hebt bij het laatste vullen te weinig lucht in de band gekregen, je dacht (onterecht) 32 psi is meer dan genoeg maar de manometer bij de pomp had een afwijking van wel 4, dan zou de wang even ergens van de velg kunnen raken in een scherpe bocht. Motorfabrikanten schrijven gewoonlijk gevaarlijk lage bandenspanningen voor, zonder verdere discussie hierover te willen voeren: bandenfabrikanten adviseren een aanzienlijk hogere.
Het zelfde kan gebeuren door de rand van de weg, wanneer je daarmee botst, zoals KawaSjakie meteen al dacht. Het is niet zo vreemd dat de band leeg is of helemaal van de velg geraakt is, na een ferme botsing.
Nog twee tips; banden hebben een heel dun lijntje, vlak bij de rand van de velg, zodat je kan controleren of ze er inderdaad recht genoeg op zitten. Vooral bij nieuwe bandjes er altijd op verdacht wezen dat het huwelijk tussen band en velg nog wankel is. Bij twijfel over of de band wel goed zit of bij verlies van meer druk dan een klein beetje, vanwege de toegenomen vorm, altijd teruggaan naar de monteur. Iets anders is dat ik wel eens dat waardeloze groene slijm in de banden heb gehad, het was anti lek formule wat vloeibaar bleef. Tegenwoordig lijkt het meer op pudding. Daardoor ben ik wel eens op tijd ervoor gewaarschuwd dat ik een gaatje in de band had. Groet. Alfred
Bedankt voor je reactie Alfred, nu ga ik zeker toch nog een keer de voorband eruit halen om te checken of het ventiel nog helemaal goed is. Aan de buitenkant van het ventiel zag ik idd geen afwijkingen. Voordat ik ging toeren had ik de band voor de zekerheid nog even opgepompt naar 2,7bar. Dat zou genoeg moeten zijn. Ben benieuwd naar het ventiel! Ga het bekijken!
Thanks.
2,7 Bar oftewel 39.16 PSI is een behoorlijk stevige bandendruk en afwijking van de meter of per ongeluk opgepompt hebben met een al warme band kan dus eigenlijk geen rol gespeeld hebben.
http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/bandenspanning
Maar heb je al gecontroleerd of de bandenmaat hoort bij jouw velg?
Nee dat heb ik zelf nog niet gecheckt. De band is er wel opgezet door een bandenboer, dus verwacht dat hij gewoon goed is. Maar zal er ook zeker naar laten kijken!