Afstelling carburat...
 
Meldingen
Alles wissen

Afstelling carburatoren Honda CBR 900 RR Fireblade uit 1996.

5 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
102 Bekeken
(@villyman)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Goedemorgen allen,

midden vorig jaar liet ik bij een lokale motorzaak mijn carburatoren ultrasoon reinigen en ik demonteerde zelf de sproeiers die nodig waren. Bij de motorzaak in kwestie echter heeft men de carburatoren VOLLEDIG gedemonteerd waardoor mijn afstelling helemaal om zeep is ... Ik reed er - de dag nadien - toch een trackday mee maar de moto hangt niet goed aan het gas en de motorrem is volledig weg. Nu wist ik graag wat de standaardafstelling van de carburatoren is; kan iemand me daarbij helpen?
Alvast bedankt!

Mvg, Tim.

 
Geplaatst : 25 januari 2018 10:35
(@roadrash)
Berichten: 165
Estimable Member Admin
 

Oeps...
Maar wat de motorzaak heeft gedaan is wel logisch. De carburateur moet volledig uit elkaar om hem goed ultrasoon te kunnen reinigen. Anders heeft het geen zin.
Ze hadden jou dat wel even van te voren mogen vertellen, maar da's wat anders.
Naast het herstel van de standaardinstellingen (ik vermoed dat de motorzaak dat wel al voor je heeft gedaan, hoor) moeten de carburateurs ook gesynchroniseerd worden.
Dat kan alleen maar goed als ze zijn ingebouwd in de motor.
Dezelfde motorzaak zou dat voor je kunnen doen (vragen)
Koop of zoek anders een werkplaatshandboek van je motor. Daarin staan die gegevens wel voor de carburatie.

 
Geplaatst : 25 januari 2018 14:52
(@villyman)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Goedenavond Roadrash!
Ik vroeg specifiek naar de standaardinstellingen omdat ik de carburatoren letterlijk in een doosje terugkreeg! 1 stationairsproeier waren ze zelfs vergeten reinigen en men zei me dat ik er maar eens moest in stoken met een klein boortje ofzo! Ik maakte duidelijk dat dit absoluut niet kon omdat het de stationairsproeiers waren die verstopt zaten en ik niet had gevraagd om alles te demonteren (wat me ook nog eens meer kostte dan op voorhand afgesproken!) en daarop heeft de mechanicien de sproeier vrijgemaakt met een kleine priem.
Thuis zetten ik alles terug in elkaar maar de afstelling bleek dus compleet zoek! De dag nadien dus op circuit zonder motorrem ...
Synchroniseren kan ik zelf maar ik wil de afstelling toch eerst volgens de fabrieksafstelling. Van àl mijn vorige motoren had ik een of meerdere manuals, en ik heb ze nog steeds, maar van mijn Blade kocht ik nooit een boek. Buiten dit euvel met de carbs had ik nooit een probleem. Heeft iemand deze gegevens?

Alvast bedankt!
Mvg, Tim.

 
Geplaatst : 25 januari 2018 21:01
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Welkom op het Motorforum.

Er staat heel veel in de werkplaatshandleiding over carburatie. De vlotterhoogte is in elk geval vast maar kan op den duur nagemeten moeten worden. Ieder klein rubbertje moet uit de carburators genomen worden voor ultrasoon reinigen. Hier een willekeurige link naar de manual:  https://mototribu.com/constructeur/honda/1996/1000cbr/doc/revuetechnique_900rr.pdf

Een iets te hoog toerental en je remt niet het minste nog af op de motor. Kan aantrekkelijk zijn maar je schrikt dan wel even. Het toerental wordt afgesteld met de pilot schroef, de stationair knop, gas aanslag of synchroniseren.

Waarom de motor niet vlot op gas reageert dat weet ik niet. Een weetje is in ieder geval dat de rubber verbindingen, insulators, na enkele jaren al te stug kunnen zijn geworden. Na het werkelijk hard los moeten trekken en opnieuw gebruiken ervan kunnen er maar zo kleine vacuum lekken zijn ontstaan. De klemmen zijn niet altijd voorhanden. U zal wel weten dat ze dan met aerosol of aansteker gas, met de spuitbus op zijn kop, nat langs de naden spuiten en kritisch luisteren of het toerental hoger wordt. Doe dit niet te haastig of zonder goed te ventileren vanwege de bij het lopen altijd aanwezige vonken en serieus brandgevaar.

 
Geplaatst : 25 januari 2018 23:12
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Even met de juiste apparatuur af laten stellen, kost je <€100 en je Blade loopt weer als een zonnetje. Een beetje enthousiaste monteur vind zo'n klusje geweldig om te doen(heerlijk zo'n oude snelle carburateur-fiets)

 
Geplaatst : 27 januari 2018 09:01
Deel: