zxr 750 houd in

Meldingen
Alles wissen

zxr 750 houd in

11 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
164 Bekeken
(@aadjebaks)
New Member
Topic starter

hallo

ik heb een zxr750 uit 93

de motor heeft een jaar of 2 stil gestaan
dus heb de carbs gereinigd en opnieuw aflaten stellen
benzinepomp nagekeken
nieuwe bougie's
nieuwe benzine
nieuwe olie
nieuwe accu

nu komt het de motor houd in
en als ik bij 8000 toeren komt dan stopt ie hij trekt hem ook niet door ( ook als ik de choce er bij doe gaat ie niet harder )
en in de 5de en 6 de versnelling gaat ie niet harder rijden maar zakt de snelheid
heb al de slangen na gekeken luchtfilter zit goed hij krijgt genoeg benzine na mijn mening

weer dat ze een benzinepomp probleem hebben de zxr750 en de zx7r maar ik weet het nu echt niet meer

heeft iemand een idee
alvast bedankt

mvg aad

Geplaatst : 11 maart 2015 17:38
(@markje-83)
Active Member

Teveel olie bijgevuld misschien? Kan ook leiden tot inhouden motor.

Geplaatst : 11 maart 2015 17:55
(@kawasjakie)
Noble Member

beetje moeilijk om op zulke info een scherp oordeel te vellen, maar ik zou zeggen carburatie niet juist.
ZXR met Ram Air terwijl de drukcompensatie op de vlotterkamers niet werkt?

Carbs afgesteld met de meters in de uitlaat? Of iemand die zegt dat hij het op het gehoor kan...?(=lariekoek!)

Geplaatst : 11 maart 2015 18:51
(@vicking)
Prominent Member

Bij lang stilstaan krijg je door onze slechte benzine kwaliteit afzetting in je carburatie. 1 keer reinigen met Ultrasoon is vaak nog niet voldoende. Lijkt er op dat er ergens toch nog iets niet goed zit en dat je de carburatie weer moet demonteren (leuk klusje). Verzeker je er van dat alle ram-air buizen goed gemonteerd zijn. Heb in het verleden zelf problemen gehad ook rond de 8000 toeren. Stond te arm en na aanpassing van de naalden was het probleem verholpen.

Geplaatst : 13 maart 2015 08:36
(@aadjebaks)
New Member
Topic starter

de motor is niet op gehoor afgesteld dat weet ik zeker heb er bij gestaan toen de monteur het deed

en er zit ook niet teveel olie in want ik heb hem niet tot de max gevult en ik heb precies de hoeveelheid olie afgemeten ( met nieuwe olie filter dus zo gezegd alle olie er uit )
en op de benzinepomp zit een nieuw ding op bimetaal ofzo iets oude zat vast gebrand ofzo iets
de carbs zijn helemaal uit elkaar geweest en zijn een 3x gereinigd
vlotter stand is ook nagekeken

en ik weet hoe fijn het is om de carbs en bougies tedoen bij de zxr heb het nu al vele malen gedaan en ja de luchtfilter heb ik ook goed nagekeken als ie er goed op zit weet hoe belangrijk het is bij deze motors

dus de meeste problemen heb ik al volgens mij al geprobeerd uit tesluiten maar volgens mij toch nog steeds een benzine of lucht probleem Cry

Geplaatst : 13 maart 2015 14:08
(@iemand)
Honorable Member

Gegroet Aad,
De rubber kraagstukken van de carburators willen wel eens lekken. Dat laatste kan je horen aan het snel stationair toerental wanneer je de naden nat maakt met vloeibaar gas. Je bent er vast wel bekend mee.

Is er iets af te lezen aan de bougies of zijn ze allemaal slecht, bijvoorbeeld vuil en vettig?

De accu kan nieuw zijn maar allerlei contacten niettemin verroest. Volg ook de grond kabel en de aarding vanaf de ontsteking. Maak zeker dat die aansluitingen schoon zijn.

Meet je voldoende werking van de dynamo met de multimeter op de accu, wanneer de motor draait en ook constant genoeg bij elk toerental? Een goed geladen accu is 12,6 tot 12,8 Volt. Dat is het meest kritisch. Bij een geladen accu wil de ontsteking meestal wel. Als de motor koud wel goed functioneert dan zou het een bobine kunnen zijn.

Heeft de benzineleiding een (extra) automatische kraan met vacuüm rubber wat de benzine bij draaiende motor doorlaat? Na het droogvallen bij langdurig stilstand kunnen hier problemen mee zijn ontstaan. Zowel onvoldoende benzine als extra benzine toevoer, via de vacuüm slang. Wanneer de motor ook een bedienbare kraan heeft dan hoef je geen "T stuk" te plaatsen om dit uit te sluiten maar kan je er buitenom door de stand "Pri" te gebruiken.

Geplaatst : 13 maart 2015 18:00
(@vicking)
Prominent Member

Als ik jou was zou ik de luchtmengdelschroef van alle carbs een 1/4 slag los draaien. Zo krijg je een iets rijker mengsel. Door het reinigen kan het zijn dat je afstelling niet meer het zelfde is als er voor. Is eenvoudig te proberen en kost niets.

Geplaatst : 14 maart 2015 15:44
(@aadjebaks)
New Member
Topic starter

bedankt voor de reacties ik ga het allemaal proberen

ga morgen weer bij de monteur langs en gaan we ff kijken met zijn 2 gaan we jullie tips doen en dingen testen met de carbs een standaard en 1 met dynojet

hou jullie op de hoogte

nogmaals bedankt voor jullie tips

mvg aad

Geplaatst : 16 maart 2015 22:44
(@vicking)
Prominent Member

Een echte monteur zou onze tips niet nodig hebben. En wat bedoel je met 1 standaard en 1 met Dynojet?

Geplaatst : 18 maart 2015 08:26
(@iemand)
Honorable Member

Een echte monteur zou onze tips niet nodig hebben.

Dat lijkt 1-0 voor de monteurs te zijn maar we kunnen je verhalen erover vertellen.

Een rollenbank test op volle snelheid mét vermogensuitdraai is nogal duur. Daarom proberen ze natuurlijk eerst een gas meting te doen. Meest voor de hand liggende oorzaken kunnen echt wel kostenbesparend zijn. Mijn remblokken zouden van slechte kwaliteit zijn maar er zat toch gewoon lucht in het systeem en zoiets wil de monteur liever niet toegeven. Bekijk het daarom zelf goed en suggereer eenvoudige oplossingen voor dat ze je portemonnee leeg testen en tunen.

Ik bedacht me nog; bij ultrasoon reinigen (3X) kunnen kleine rubbertjes beschadigen die zijn blijven zitten, dat is dan hun schuld. Bij mijn laatste carburators was het goed terugplaatsen van het vacuüm rubber een handigheidje. Let op dat ze de motor niet wat beter afstellen en alles uitleggen in hun voordeel.

Is de benzine getest op bezinksel of roest wat de filter zou kunnen verstoppen? Er wordt al bij geschreven dat deze benzinepompen wel eens een probleem hebben, in de garage kan de pomp makkelijk getest worden door de slangen los te halen en de benzinepomp op een batterij aan te sluiten. de minimaal op te pompen hoeveelheid per minuut staat in de service handleiding.

Diagnose was toch; benzine, vonk, mengsel? Is alles goed, dan zijn de carburators vast verkeerd gereinigd of niet goed terug in elkaar gezet of verkeerd afgesteld. Misschien is er een "fail-safe" stand van de schroeven die jullie kunnen proberen. Zachtjes indraaien (!) en een aantal slagen uit. De synchronisatie kan door vacuüm meting of de balans in vloeistof kolommen maar is soms niet het zelfde op vol vermogen. Ook hier is er een andere methode voor, die misschien in de service handleiding staat. Dit houdt het midden aan tussen hogere en lagere toeren vanaf een bepaalde stand. De hoogteafstelling van de vlotter kan moeilijk te bepalen zijn en op verschillende manieren gemeten worden. Veel meer weet ik er niet van en ik heb al een keer een ban gekregen op een forum vanwege ondeskundigheid maar ik weet wel dat je onze suggesties nodig bent.

Ga voor dat de kosten hoog oplopen naar een merk dealer die deze motoren kent en zoek op een type specifiek forum naar informatie. Misschien kan je een gebruikt setje carburators plaatsen. Het vermogen is nu gemeten, dus maak waar je dat kan gebruik van garantie op reparaties.

Geplaatst : 18 maart 2015 13:29
(@kawaatje99)
New Member

Hoi,

Ik kwam deze topic tegen bij het surfen op het web.....maar ff snel lid geworden.

Weet niet of het probleem nog actueel is maar ik heb dat ook gehad met een zxr uit 1990.
Deze deed dat na een reparatie in Duitsland. Bleek dat ze een zekering hadden geplaatst die er eerst niet in zat.
Met deze zekering kwam ik niet boven de 8000 toeren. (was overigens een geimporteerde fiets)
Kwestie van zekering verwijderen en probleem was opgelost en kon weer voluit.

Ben benieuwd of dit je "oplossing" kan zijn......

Motorgroeten

Geplaatst : 23 juni 2015 20:09
Deel: