Hoi allen,
De afgelopen tijd heeft mijn Yamaha XJ600N de nodige weken stil gestaan. Vorige weekend weer eens willen starten maar dit lukte helaas niet meer. Lampje van versnelling in neutraal brand maar bij indrukken van de startknop alleen een klikkend geluid. Daarbij had ik steeds na het omdraaien van de sleutel kort een gierend geluid. Omdat de motor al een tijdje stilstond de accu eruit gehaald en een nachtje aan de druppellader gelegd. Helaas, werkte niet. Vervolgens lukte het starten met startkabels (aan de auto) wel. Het leek mij dan ook logisch dat de accu echt op zou zijn. Om die reden gisteren een nieuwe accu gekocht en na een nachtje aan de lader startte de motor vanochtend ineens. Dat leek dus de bevestiging te zijn.
Echter, zojuist opnieuw de motor proberen te starten...niets! Wederom het lampje van de versnelling in neutral en alleen een klikkend geluid bij het indrukken van de startknop.
Hebben jullie een idee wat dit kan zijn? Misschien de startmotor die het heeft begeven in plaats van de accu? Zou wel betekenen dat ik voor niets een nieuwe accu heb gekocht.
Alvast veel dank voor het meedenken!
Startrelais defect.
Lekstroom die de accu leeg trekt.
@henks wrote:
Startrelais defect.
Hoe kan ik dit precies nagaan? En is dit een klusje om zelf te doen?
Dank!
@vicking wrote:
Lekstroom die de accu leeg trekt.
Dat kan het bijna niet zijn. Ik heb in de ochtend de nieuwe (volledig opgeladen) accu geplaats. De 2e keer starten (waarbij hij dus niet meer startte) was 3 kwartier na de 1e keer.
het startrelais zit tussen de accu en startmotor.[attachment=0:35dzr817]startrelais 002.jpg[/attachment:35dzr817]
Bij mijn motor niet, maar die komt dan ook niet uit Japan.
@henks wrote:
het startrelais zit tussen de accu en startmotor.[attachment=0:3e1albc0]startrelais 002.jpg[/attachment:3e1albc0]
Je mag je accuzuur niveau ook weleens controleren bij de Honda, staat het niet te laag?
[attachment=0:298h4ck3]startrelais 005.jpg[/attachment:298h4ck3]
valt mee motor stond scheef
Dat ziet er overzichtelijk uit. Ben je er (zo goed als) zeker van dat dit het probleem is? π Zoals ik het zie valt de relais eenvoudig los te koppelen toch (is gewoon zelf te doen)? Wat mag ik qua prijs van vervangen verwachten?
Dank voor de hulp.
op de motorsloop een paar tientjes,nieuw kun je informeren bij een dealer,maar 100% zeker ?????? nee je moet ergens beginnen
Ik zou toch niet zomaar nieuwe onderdelen kopen en monteren, zonde van het geld. Meten is weten, als je startmotor zo veel stroom vraagd kan het ook aan de startmotor liggen. Voor je nieuwe onderdelen gaat aanschaffen je er van overtuigen wat er nu echt kapot is. Anders blijf je bezig.
Ik zeg lekstroom en de startmotor.