Yamaha R6
 
Meldingen
Alles wissen

Yamaha R6

14 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
154 Bekeken
(@roninjo06)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Hallo motorrijders,

Ik heb een vraagje over mijn Yamaha R6 uit 2006.
Sinds kort krijg ik onder het rijden vanaf ongeveer 100 km/h een soort van toeterend/fluitend geluid, het lijkt heel erg op het geluid van de claxon. Dit geluid komt van de linkervoorkant, echter ik kan niet precies aanwijzen waar dit vandaan komt.

Weet iemand wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

 
Geplaatst : 5 juli 2015 10:32
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
 

Heb je Michelin voorband?

 
Geplaatst : 5 juli 2015 12:07
(@roninjo06)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Heb ik ja!

 
Geplaatst : 5 juli 2015 13:42
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Zijn die banden zo lawaaierig dan?
Je hoort banden meestal een sonore bromtoon maken als je de motor wat scheef moet houden.
Een hard toeterend geluid bij rechtdoor en het kunnen versleten ketting en tandwielen zijn.
Controleer meteen de spanning van de ketting, dat die niet te strak staat.

Luister nog even goed, met een goedkoper soort helm op.
Kijk ook naar de band en wrijf er met de vingers in de lengte richting overheen. Wanneer er veel hoogteverschil is te voelen tussen de profielen dan heeft een lage bandenspanning het oppervlak ongelijk afgesleten waardoor je nu haast op noppen rijdt. Dit is links eerder omdat de wegen in Nederland scheef liggen. Je houdt de motor dan nog schever om het naar rechts sturen te compenseren. Hierbij slijt de band snel, daar waar die buigt. Dat is dus duidelijk ver links maar ik verwacht ook veel van een versleten tandwiel. De kleine en voorste slijt het snelst en wordt wel eens vergeten.

 
Geplaatst : 5 juli 2015 22:46
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
 

Pilot banden zoemen nogal...ze neigen soms naar snel cuppen...zeker op boxers...beweeg je stuur maar eens iets heen en weer als ze op het hardst zoemen...dan zul je minder en meer geluid hebben in bepaalde hellingshoeken..of rechtop rijdend
Niks om je dan zorgen over te maken,het zijn debanden die zingen 😀
Gecupte banden maken nu eenmaal wat meer lawaai.
En icm bepaalde helmsoorten kan het zelfs storend worden,
Ik heb Schuberts die zijn goed af dichten bij je nek...

 
Geplaatst : 6 juli 2015 13:31
(@roninjo06)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Ik weet wat voor geluid cuppende banden maken, dat is niet echt een toeterend geluid. Verder zoemen mijn banden ook niet, nog zijn ze gecupt.

De ketting staat zeker niet te strak, ook zien de tandwielen en ketting er nog goed uit. Kan het geluid überhaupt wel van voren komen als tandwielen en ketting zijn versleten?

 
Geplaatst : 6 juli 2015 18:12
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

toch per ongeluk niet zomaar een los zittend kuipdeel of binnenkuipdeel dat vibreert op de rijwind?

 
Geplaatst : 6 juli 2015 19:23
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
 

@Roninjo06 wrote:

Ik weet wat voor geluid cuppende banden maken, dat is niet echt een toeterend geluid. Verder zoemen mijn banden ook niet, nog zijn ze gecupt.

De ketting staat zeker niet te strak, ook zien de tandwielen en ketting er nog goed uit. Kan het geluid überhaupt wel van voren komen als tandwielen en ketting zijn versleten?

Michelins, m.n. Pilot road maken ook meer lawaai dan andere merken....ook als ze net nieuw zijn.....

Ga eerst maar eens rijden zoals ik zei...

 
Geplaatst : 6 juli 2015 20:48
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
 

@bieemwoe wrote:

@Roninjo06 wrote:

Ik weet wat voor geluid cuppende banden maken, dat is niet echt een toeterend geluid. Verder zoemen mijn banden ook niet, nog zijn ze gecupt.

De ketting staat zeker niet te strak, ook zien de tandwielen en ketting er nog goed uit. Kan het geluid überhaupt wel van voren komen als tandwielen en ketting zijn versleten?

Michelins, m.n. Pilot road maken ook meer lawaai dan andere merken....ook als ze net nieuw zijn.....

Ga eerst maar eens rijden zoals ik zei...

En pak wat diverse soorten asfalt, witte strepen e.d. :ugeek:

 
Geplaatst : 6 juli 2015 21:35
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

De ketting is een snaar en draait hard naar voren en naar achteren.

Als het geluid echt verder van voren komt zou ik de wiellagers laten controleren. Bij een auto voel je aan de veer terwijl je met de hand het wiel draait, het zou dus ook kunnen trillen en slechter ronddraaien. Een defect aan een lager blijkt het best wanneer je het wiel er uit haalt en de, waarschijnlijk, twee lagers bekijkt. Duur zijn ze trouwens niet en het zijn goede reserveonderdelen om te hebben. Defecten kunnen zijn; een versleten mantel of onvoldoende smering. Als een lager aan het verslijten is dan moet het haast wel eerst gaan klagen Er zijn echter ook mensen die één van hun wiellagers aan gort rijden zonder het te merken.

Dat de ketting er goed uitziet kan een beginnersfout zijn. Hij is goed of hij ziet er goed uit, zijn immers twee totaal verschillende dingen. Alleen de afstand tussen de schakels die telt. Deze is te meten met een soort kam welke je in de ketting steekt. Gaat de kam er een klein stukje in dan is deze nog goed maar past die er helemaal in dan is de ketting versleten. Wat je zegt dat je ziet dat weet ik natuurlijk niet maar wees er op verdacht dat je slijtage niet zomaar kunt zien.

Hoor je niets verdachts aan de motor stationair, bij hoger toerental en als je af en toe stationair een klein beetje gas geeft? Is het geluid er nog als je 100 rijdt en je trekt de koppeling in? Dan kan het niet de primaire ketting zijn. Andersom is het wel motorisch.

 
Geplaatst : 7 juli 2015 15:10
(@roninjo06)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Ik zal de motor vrijdag nog even nalopen en er mee rijden.
Ik houd jullie op de hoogte!
Alvast bedankt voor het meedenken.

 
Geplaatst : 8 juli 2015 17:55
(@roninjo06)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Oke, ik heb er nu 2 dagen mee gereden.
Alles nagekeken van de wiellagers tot de tandwielen en ketting aan toe.
Onder het rijden de koppeling ingetrokken, maar het geluid ging niet weg.
Ik heb erg sterk het vermoeden dat het door de wind komt, aangezien het gister behoorlijk hard waaide en toen al bij 80 km/h te horen was.
Als ik dan geleidelijk gas blijf geven ebt het geluid af en toe weg.
Alleen zie ik niet zo 1,2,3 iets los zitten.
Ik ga binnenkort toch even langs een garage om hem te laten checken, aangezien het een behoorlijk irritant geluid is...

 
Geplaatst : 12 juli 2015 15:34
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

De hand kan je bij trillingen even op onderdelen leggen maar dat zal je wel weten. Andere delen even trommelen met de vingers. Plakband kan helpen met zoeken. Laatst nog gelezen over een koplamp glas wat bij bepaalde motoren los ging zitten en dan hard trilde.

Kan het niet de ventilator zijn, dat deze door de rijwind gaat draaien of één enkel metalen blad ervan gaat zingen? Verdraai hem eens een klein stukje met een saté stokje. Daarna weet je of die vast zit of als vanzelf al draait, de stand moet daarna dus wel iets veranderen. Je zal zelf wel weten hoe het klinkt wanneer de fan aanslaat en dit zal ongeveer net zo klinken als wanneer deze spontaan rond gaat of vibreert. Als het gaat draaien dan is dit meteen heel hard denk ik.

Ik lees dat het er evenzo is met gas er af. Gelukkig is het dan geen vroege ontsteking.
Laat even weten wat ze bij de dealer zeggen.

 
Geplaatst : 12 juli 2015 22:08
(@roninjo06)
Berichten: 6
Active Member
Topic starter
 

Oke, inmiddels alweer heel wat kilometers erop zitten.
Wat bleek nou, er zat wat speling op de 2 metalen blaadjes van de claxon die bij hogere snelheden gingen trillen.
Daar kwam dus ook het geluid van af.
Ik dank jullie in ieder geval voor het meedenken!!!

 
Geplaatst : 22 juli 2015 15:59
Deel: