Yamaha FZR600 start...

Meldingen
Alles wissen

Yamaha FZR600 startrelais probleem?

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
43 Bekeken
(@nighthawk)
New Member
Topic starter

Hoi luitjes,

Sinds vorig jaar heb ik een probleem met mijn Yamaha FZR600 uit '91.
Het begon met het olie lampje, deze begon te knipperen en bleef aan. Ik heb deze daarna meteen bijgevuld en ben daarna gaan rijden (lampje was nog steeds aan). Ik begon na een tijdje ook wat raars te horen als ik stil stond bij een stoplicht! Als ik reed hoorde ik dit niet. Het klonk als een raar zoemend geluid.

Het was slechter weer aan het woorden, en omdat het olie lampje nog steeds aan was heb ik er nog meer olie bij gedaan in de hoop het nieuwe motor seizoen meteen weer te kunnen rijden.

Na een paar keer gereden te hebben, en mijn motor iedere keer weer te zien staan met een plasje olie eronder kwamen er toch wel wat vraagtekens. Roll de motor wou namelijk ook niet meer normaal starten.

Ik ben de motor dus eens na gaan kijken met mijn oom. het bleek dat ik maar liefst bijna 2 liter te veel olie in de motor had gegooit 😐 Verder is er gelukkig niks kapot gegaan hierdoor. We hebben de olie eruit gehaald en deze staat nu mooi op peil. Het start probleem hebben we ook weten te vinden. We hebben eerst het start knopje uit elkaar gehad en doorgemeten, maar dit was allemaal in orde. Daarna kwamen we erachter dat het startrelais bleef hangen.

We hebben er wat tegenaan getikt om te kijken of het werkte... Maar dan deed hij het wel en dan ook weer niet, of ik zette het contact er weer op en hij bleef door starten (zonder het knopje "start" in te drukken, en dit was waarschijnlijk ook het zoemende geluid onder het wachten bij het stoplicht).

Ook kwamen we erachter dat de accu droog stond πŸ˜• . Deze hebben we ook weer bijgevuld en toen meteen volledig opgeladen. Ik heb inmiddels ook een (tweedehands) startrelais erin gezet in de hoop dat hij het dan deed. Maar er is geen leven meer in te krijgen lijkt wel. Het probleem met het olie lampje is er ook nog steeds. als ik de motor aan ren loopt hij gewoon, maar mijn olie lampje blijft branden.

Ik moet mijn accu nog een keer goed opladen om te kijken of hij dan wil starten met het andere startrelais, en anders weet ik het ook niet meer!

Wie zou weten wat er aan de hand is met mijn motor?!

Groetjes!!

Geplaatst : 26 juni 2012 20:37
(@kawasjakie)
Noble Member

oliedruklampje maakt massa via de druksensor. Γ³f je hebt geen oliedruk en brandt het lampje terecht, Γ³f de kabel naar de druksensor ligt onderweg ergens tegen massa.
Startrelais moet je doormeten, spoel en contacten. Wordt ie wel aangestuurd? eventueel overbruggen en proberen.
Succes

Geplaatst : 26 juni 2012 20:52
(@vicking)
Prominent Member

Geen oliedruk of de sensor is kapot, doormeten dus vor je hele blok kapot loopt.
Je accu kun je weg gooien, als hij droog heeft gestaan is hij naar de knoppen.

Geplaatst : 27 juni 2012 20:55
(@nighthawk)
New Member
Topic starter

Thanks, ga eens kijken of er nog wat te redden valt! Iemand enig idee waar ik mijn olie druk sensor kan vinden?
Waarschijnlijk ergens achter de plastic fantastic? 😐

Geplaatst : 27 juni 2012 22:35
(@vicking)
Prominent Member

Kuipen demonteren en ding zal ergens onderaan je carter zitten, als je niet weet wat je doet laat het dan doen, je rijd met een machine die over de 200km per uur kan.
Veiligheid voor alles!!!

Geplaatst : 28 juni 2012 17:53
Deel: