Welke olie ( Srad )
 
Meldingen
Alles wissen

Welke olie ( Srad )

10 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
209 Bekeken
(@harry1981)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Beste forumleden

Ik heb sindskort een Suzuki Srad in mijn bezit , een geweldige motor uit het jaar 1999 . Nu vraag ik mij alleen iets af , als ik naar het kijkglaasje kijk dan zie ik geen olie !! , en dit voelt niet fijn ondanks dat de motor perfect loopt . Ik wil dus het olie gaan bijvullen , nu is deze motor altijd goed onderhouden maar ik weet niet welke olie men gebruikt heeft ? . Welke olie kan ik gebruiken om op safe te spelen ...ik dacht aan de castrol RS 10W 40 half synthetische olie ? .

Het is mij onbekend of er half/vol of wellicht semi synthetische olie is gebruikt .

Alvast bedankt

 
Geplaatst : 3 augustus 2016 13:38
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Als je het helemaal goed wilt doen zoek je op welke olie erin hoort en ververs je hem(ook oliefilterje wisselen)
Het wil namelijk niet zeggen dat er nu de voorgeschreven olie inzit, en verschillende oliesoorten moet je niet mengen.
En dan zeker netjes op peil zetten, je weet nu niet hoeveel hij eronder zit, en je wilt em toch ook niet in de soep laten draaien voor een paar tientjes olie?!

Succes en veel plezier het je Soes!

 
Geplaatst : 3 augustus 2016 19:58
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Hallo, Heb je de stand wel gemeten terwijl de motor rechtop staat? Het kijkglas zal leeg blijven wanneer de motor op de zij stander staat. Riskeer niets met een te laag oliepeil dus bijvullen met de door jouw gewenste olie is het beste. Speciale toevoegingen en bijzondere eigenschappen van olie kunnen bij het mengen van verschillende types verloren gaan maar de olie mengt ook met wat kool, natte rochel en soms benzine, het afvoeren van vuil is één van de taken van olie dus daarom zou ik niet meteen paniekeren dat je jou olie een keer gemengd hebt door wat bij te vullen. Kijk na het bijvullen met willekeurige olie eerst maar eens hoe het er uit ziet en natuurlijk of het bij jou ook vanzelf weer verdwijnt. 1 liter olieverbruik per 1000 kilometer is té zorgelijk maar minder olieverbruik kan ook al reden zijn om te kijken of de klep zittingen nog goed zijn en de zuigerveren niet half versleten, of de olie kan de zuigers niet afdoende koelen zodat er olie verdampt.

Synthetische olie zou ik in ieder geval niet gebruiken. Hier zijn bestandsdelen aanwezig die de motor en afdichtingen te goed schoonmaken. Half synthetische olie is in feite ook synthetisch, heb ik wel eens gelezen, maar gebruik dan een bewezen product, liefst wanneer er een motorfiets op de verpakking staat en niet een onbekend merk kennelijk voor auto's. Veel onderhoud producten voor auto's houden er rekening mee dat een auto niet zo lang mee gaat en er vooral gelet wordt op de prijs. De meesten zullen geen dinosaurus olie in het carter hebben en vol synthetisch zou je kunnen gaan gebruiken om problemen op te lossen. Glijmiddel als toevoeging is te vermijden vanwege de natte koppeling.

In de handleiding van de motorfiets vind je een tabel met alle mogelijke viscositeiten. Dat wat je kiest kan afhankelijk zijn van de bedrijfstemperatuur, bijvoorbeeld of je veel in de zomer wilt gaan rijden en nooit in de winter. Soms zijn er op motor specifieke forums adviezen te vinden over hoe bepaalde motorolie bevalt. Zelf heb ik zo een dikkere olie genomen, tegen problemen met schakelen.

De olie die je bedoelt is Castrol Power RS 10W40. Hier is nog een pagina met wat wetenswaardigheden over het onderwerp: http://wiki.tdiclub.nl/Olie#Viscositeit

 
Geplaatst : 4 augustus 2016 02:20
(@jplover)
Berichten: 245
Estimable Member
 

Castrol is altijd goed, maar mij veel te duur. je betaald wel 50% te veel voor een liter. tja, ze moeten toch al die
reclame er uit halen. wat kost zo'n liter Castrol olie tegenwoordig? 15 euro of zo?

geef mij maar (goedkope) 4 tact olie bij de plaatselijke benzinepomp, maar ja, ik rij ook ouwe meuk. als ik nu een
nieuwe(re) motor zou hebben, dan zou ik ook dure olie kopen.

idd zoals Sjakie al vermelde. gewoon olieverversen en 3 à 4 liter 4 tact olie er in gieten + nieuwe oliefilter.

 
Geplaatst : 4 augustus 2016 17:51
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Castrol is altijd goed, maar mij veel te duur. je betaald wel 50% te veel voor een liter. tja, ze moeten toch al die
reclame er uit halen. wat kost zo'n liter Castrol olie tegenwoordig? 15 euro of zo?

Op een goedkoop adres Euro 9. Dat kost alle goede olie ongeveer maar het kan een euro goedkoper, Motul bijvoorbeeld. Als je voor nu wat olie bij moet mengen en de motor zou veel olie verbruiken dan kan je bij de Action terecht voor een redelijke olie van een paar Euro. Prijs kwaliteit verhouding is uitstekend en inderdaad geen meters hoge reclame.

 
Geplaatst : 4 augustus 2016 18:11
(@harry1981)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Wat is oude meuk ? ...in mijn GPZ zat ook altijd castrol . Niet omdat ik dat per definitie beter vind . Van huis uit gebruikte ik altijd al castrol of Putoline , action olie kan net zo goed zijn hoor , het is voor mij om het even .

 
Geplaatst : 4 augustus 2016 19:25
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Ik ken iemand die op z'n ZZR1100 een compressor heeft gebouwd (nee, geen turbo) en haalt ergens rond de 250pk uit dat blokje.
Die gast zweert bij trutte olie van de Gamma of de Hema, zoals hij het zelf altijd zegt.
Dus ja... Waarschijnlijk niks mis met die olie!

 
Geplaatst : 5 augustus 2016 15:59
(@greenbird)
Berichten: 1469
Noble Member
 

Ik heb gehoord dat je ook nooit olie van 2 verschillende
merken moet vermengen, bijvullen dus.
Mr. Green

 
Geplaatst : 11 augustus 2016 20:24
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Olie van de zelfde kwaliteit en viscositeit bijmengen is niet zo erg heb ik gelezen.
Extreme temperaturen hebben we in Nederland niet.

De olie die onbekend is zal gemiddeld wel half oud zijn.
Als je weet wat er in hoort dan moet je daar natuurlijk liever wat van bewaren en niet gaan mengen.

Het idee wat ik heb is dat het afhangt van hoe bijzonder de toevoegingen zijn. Voor auto's luistert het tegenwoordig vaak zo nauw dat merk én product zijn voorgeschreven. Met de motor let ik gewoon op hoe het bevalt en hoe de olie er nog uitziet. Je doet niet snel heel lang met de zelfde olie want het wordt dunner, heeft afval stoffen opgenomen, die het bovenin zou kunnen afzetten, en zal door de kool deeltjes gaan verzuren.

 
Geplaatst : 11 augustus 2016 21:11
(@next7841)
Berichten: 10
Active Member
 

Misschien controleert de sensor met de index van de olie? Ik neem een semi-synthetisch, en er is geen probleem)
upser.com

 
Geplaatst : 24 januari 2017 19:58
Deel: