Kun je gelijk met koude motor volgas rijden of is dit niet goed voor je blok?
Rij zelf op een oude BMW en trek hem altijd met steenkoude motor vol open tot zijn maximale toerental, men zegt dat de olie eerst op temperatuur moet zijn, maar dat is toch grote onzin, zo'n blok gaat daar toch niet kapot van.
Wie weet hoe dit zit, want ik wil hem natuurlijk niet kapot maken.
ik rijd al heel wat jaren op zo'n beetje al mijn fietsen met een olietemp meter(en ook oliedruk)
Bij normaal weer, 15-20 graden, is de olie na zo'n 5 km rustig rijden(50km/h, bebouwde kom) op zo'n 60*, warm zat dus voor 5000rpm.
Maar nu spreek ik over mijn VFR met oliekoeler als warmtewisselaar, eerst warmt het koelwater de olie op, als ie warm is gaat hij de olie koelen. Conventioneel systeem zal wellicht ietsje langer duren.
Met motoren met oliekoel-radiateur zonder thermostaat in het oliecircuit kun je bij koud weer of zware regenval de olie niet warmer krijgen dan 40graden. Gedeeltelijk afplakken is dan wenselijk.
Sommige hoor je spreken over 30km warm rijden, maar dat is onzin. 5-10 km is voldoende.
Maar Rudy, als die boxer van jou dat al 30 jaar volhoud, dan zal hij er nu toch niet meer aan ten onder gaan??
42 jaar alreeds ongeveer
42 jaar, ze wordt 42 jaar dit jaar.
Gas d'r op dus.
dus geen blauwe envelop voor deze oldtimer.