Vibrerende accu
 
Meldingen
Alles wissen

Vibrerende accu

12 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
56 Bekeken
(@ronald1959)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Ik heb een Kawasaki 450 LTD en heb het volgende probleem.

Ik heb mijn accu vervangen, omdat hij steeds slechter werd en 's ochtends niet meer startte, maar wel aan te duwen was.
De nieuwe accu deed het de eerste 2 dagen goed, maar begon ook moeilijk te starten en moest ook aangeduwd worden.
Het leek erop dat hij wel oplaadde.
Een week later reed ik die avond 50km. De morgen erop wilde hij niet starten, de lichten waren zwak en er was een trillend geluid als een 50hz brom. De dag erop heb ik de accu geladen. Hij startte niet en daar was dat brommend geluid weer.
Wat bleek, de accu maakte dat brommende, trillende of vibrerende geluid.

De verkoper had dit nog nooit meegemaakt, een motorzaak gebeld en die man ook niet.
gegoogled, maar niet echt iets gevonden.
Accu doorgemeten en helemaal aan gort.

Iemand die weet wat het is?

 
Geplaatst : 5 september 2013 21:11
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Moi Ronald, nog in militaire dienst geweest?
Enfin, een accu heeft geen bewegende delen natuurlijk maar kan inwendig wel kortsluiten. Vonken deden waarschijnlijk een plaat vibreren. Je zal dan ook wel bruine plekken of verbogen delen gaan zien aan de buitenkant want vonken zijn heet.

Ga eens na of jou regulator (de stroomverdeler) niet veel te veel spanning naar de accu stuurt. Een normale spanning van de accu is 12,8 Volt. 12,2 is compleet leeg en 13,4 is volledig vol (ongeveer dan en houdt rekening met afwijkende meetresultaten). Wanneer de motor de accu aan het laden is dan staat er iets van 14,2 Volt op. Alles boven de 15 is helemaal niet goed.

Je kunt trouwens ook geen lader aansluiten die meer dan 1/10 van het Amperage van de accu levert en daarmee doorgaat wanneer de accu geladen is. Ik overtreed de 1/10 regel zelf wel maar blijf er dan goed bij en voel aan de accu en de lader of die niet te warm worden. Anders duurt het laden van een accu mij veel te lang. Doorladen met veel stroom is de accu rechtstreeks stukmaken. De regulator op de motor zal dus ook de laadspanning moeten beperken en daarom zul je zien dat deze vaak het hoogst is als de motor stationair loopt, of de dynamo moet heel erg zwak wezen natuurlijk en dat komt heel veel voor vanwege dat de dynamo drie groepen windingen heeft waarvan er meestal maar één slecht geworden is. Geef je even flink gas dan zie je op de multimeter, normaal gesproken, dat er op de accu minder spanning komt te staan.

 
Geplaatst : 5 september 2013 23:41
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Het vibereren wat jij van de accu denkt te horen is het startrelais dat te weinig stroom krijgt. deze zit in de buurt of hangt zelfs aan je accubak, dus die vergissing is snel gemaakt.
Maar als ik je verhaal lees dan laad je accu niet bij. Meestal is de spanningsregelaar stuk en in het andere geval je dynamo.
Slecht kabels kunnen natuurlijk ook, deze kun je controleren op breuk.

 
Geplaatst : 6 september 2013 07:28
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Eeh Boodschapper....een accu is bij 12,2 volt niet compleet leeg, dat is hij bij 0 volt.

 
Geplaatst : 6 september 2013 07:30
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

@vicking wrote:

Eeh Boodschapper....een accu is bij 12,2 volt niet compleet leeg, dat is hij bij 0 volt.

ja, maar er staat zoveel flauwekul in die 'Boodschap' dat ik er maar niet aan begin die te corrigeren Shock

Probeer als eerste je laadspanning eens te meten met zo'n 2500rpm minimaal. Wellicht heb je dan de boosdoener al gevonden.

 
Geplaatst : 6 september 2013 12:28
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Als een accu niets meer doet dan is die niet leeg en ongeladen...
Een accu "doet" ook niet niets maar "levert" niets...
Er staat geen stroom op maar spanning over...

Rijden, rijden, rijden!

 
Geplaatst : 6 september 2013 13:16
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

'Levert niets'....

Volgens mij levert ie stroom, stroomsterkte uitgedrukt in Ampere.

Als een accu onbelast een spanningsverschil over de polen heeft van 12,2V wil dat niets zeggen over de staat van de accu.
Als hij belast inzakt tot 11V is er nog niets aan de hand.
Afijn, laat ook maar

 
Geplaatst : 6 september 2013 16:25
(@ronald1959)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Allemaal bedankt voor de input.

Ik heb er een nieuwe accu in laten plaatsen en door laten meten.
Bij heel rustig rijden komt de spanning boven de 15 volt.
Ik heb bij de vorige accu zelfs 19 volt en veelal meer dan 16 volt gemeten.
Ik dacht dat mijn multimeter niet meer goed werkte (oud beestje)
Het is waarschijnlijk de regulator en ik ben al bezig met een andere.

De accu trilde, niet het relais, maar dat had gekund
Het trillen komt waarschijnlijk van de kortsluiting in de accu.

Ik ben blij met de antwoorden en het bevestigd wat ik vandaag al eerder hoorde bij het doormeten.
Heel erg bedankt voor de feedback.

 
Geplaatst : 6 september 2013 17:54
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Wat (heel soms) nog wel eens voorkomt is dat je spanningsregelaar een slechte massa heeft en zodoende de spanning slecht afregelt. Sommige regelaars hebben voor hun referentiespanning de massa van de regelateur aan het frame nodig, en dat wil wel eens wat roestig zijn.
Ik geef het toe: meestal overlijden deze regelaars gewoon en kun je er niks meer mee, maar 't is een kleine moeite om het even te controleren.

Succes met de reparatie!

 
Geplaatst : 6 september 2013 18:53
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Graag gedaan. Je hebt het zo weer op de rit. Bij elektrische dingen nooit aannemen en altijd zeker weten. Het zijn trouwens dure apparaatjes die regulatoren. Ik heb er een paar meer gekocht via eBay USA, in Hong Kong toen ze daar in de aanbieding waren.

Na het meten en vervangen van de regulator moet het doormeten van de dynamo komen. In de garage zijn ze er heel handig mee en daar hebben ze meters waar je u tegen zegt. Je moet de stroomsterkte in AC van de, waarschijnlijk drie, afzonderlijke dynamo draden in de stekker meten en de weerstand naar massa (dat is de grond aan het frame). Een beschrijving van deze elektra test en de waarden staan wel in het handboek van de motor of is te krijgen op forums over jou specifieke model.

Koeling is belangrijk voor een regulator en je zou ze niet moeten gebruiken om de accu tijdens het rijden op te laden. Dus ontzie ze en ga met een goed geladen accu pas rijden.

 
Geplaatst : 6 september 2013 19:11
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

In twente zit een leverancier (zie marktplaats) die spanningsregelaars verkoopt (alle types) voor 35,00 euro, en das niet duur.

 
Geplaatst : 6 september 2013 19:34
(@ronald1959)
Berichten: 3
New Member
Topic starter
 

Alweer bedankt voor de input.

Ik was toch aan het schroeven en heb de spanningsregelaar eens los geschroefd.
Een van de contacten was behoorlijk geoxideerd. Alle contacten schoongemaakt en op advies van de buurman een goede 9v batterij in de multimeter gedaan en wat blijkt? Multimeter en regulator geven de goede spanningen aan. Accu 12,3, oplaadspanning 13,7.
Morgenochtend verder in elkaar schroeven, een testrit en nameten.

Goed advies over de dynamo. Ik laat volgend voorjaar het hele elektrische systeem nameten, accu, dynamo, bobines, bougieskabels enz. Eerst alle contacten schoonmaken.

En inderdaad kawasjakie, je had gelijk. Als ik het al niet gedaan had, was ik het op jouw advies gaan doen.

Bedankt voor alle adviezen en ik hou ook marktplaats in de gaten.

 
Geplaatst : 6 september 2013 21:40
Deel: