Mijn Yamaha Diversion 600 van 1995 is 3 maanden geleden naar de garage geweest. Tank zat roest in en verontreinigde carburateur. Door monteur schoongemaakt, liep weer als een zonnetje. Vanmorgen sloeg motor af voor verkeerslicht. Heb gestart, gas helemaal open gezet in zijn vrij om schoon te blazen. Misschien met te hoog toerental. Daarna liep motor met rauw geluid en had minder vermogen. Vraag: wat kan de oorzaak zijn? Loopt de motor nu op 3 pitten en/of heb ik een of meerdere kleppen verbrand of opgeblazen?
Wie weet het?
kan van alles zijn. Schoonblazen (onbelast in het rood) heeft geen zin, eerder sloop je de boel dan.
Hoog toerental kan voor bougies slecht uitpakken. Wellicht heeft er eentje een doorgebrande kern en vonkt daardoor amper.
Het kan natuurlijk ook gewoon vuil zijn dat nog achtergebleven was en nu ergens de boel verstopt.
Als hij op drie poten loopt kun je na een koude start eenvoudig aan de uitlaatbochten voelen welke cilinder er niet meedoet, deze wordt minder snel warm als de rest.
Succes met zoeken en repareren
Toch waarschijnlijk gewoon vervuiling, goed schoonmaken valt best wel tegen, nog een keer alles spoelen.
Opblazen lukt niet 123, je hebt een toerenbegrenzer die de motor beschermt.