Dag motorforumleden
Mijn suzuki ts 125 1981 lekt door de koppaking (langs alle richtingen).
Ik heb al nieuwe taps en een nieuwe pakking maar toch blijft het probleem.
De bouten zijn op 20 [NM] aangedraaid.
Wat kan er nog mis zijn ?
Dank
Lohengrin
20Nm is wel wat weinig voor kopbouten. Staat dat voorgeschreven??
Lijkt me eerder in de richting van de 45-60Nm te gaan voor zo'n cilindertje.
15-20 staat er in werkplaatshb dat ik heb gevonden op internet, de vorige schroefdraden (2) zijn er ook al uitgedraaid dus heb wat schrik om meer dan 20 te gaan.
De 2 resterende tapeinden zijn m8, de cilinder is alu, gaan die meer als 20 aankunnen?
O, M8... Ligt een beetje aan de inschroefdiepte in het aluminium, maar dat zal bij Japanse makelij wel in orde zijn. Is de draad uit het aluminium getrokken of is het tapeind afgebroken?
Het zou kunnen zijn dat de rek een beetje uit de bouten is als ze breken.
Overigens is M8 maximaal 25Nm, dus dat zou wel kunnen kloppen. Is de kop(en cilinder) wel mooi vlak?
De draad was uit het aluminium getrokken.
Kan ik dat op zicht zien of de kop vlak is ? Want dat lijkt mij ok
Overigens reeds bedankt voor de snelle reacties
Heb je een Helicoil gebruikt? Ik heb bij een 80cc wel eens een grotere maat erin getapt, maar dat moet wel kunnen voor de cilinder, kop en carter.
Met een goeie stalen rei en een lamp kun je wel zien of hij nog vlak is. Mooiste is opspannen in de draaibank, en met de meetklok ertegen. Kun je meteen een pelletje eraf draaien, beetje meer compressie π
deze is opnieuw ingetapt, ik zal hem dan maar eens laten opmeten.
Bedankt
Lohengrin