Vorige week wilde mijn motor na het starten niet van zn vrij in de versnelling. Het moment dat ik de koppeling in kneep en de motor in zn eerste versnelling wilde zetten sloeg de motor af. De standaard was ingeklapt en de choke stond open. Het oliepeil lampje heeft ook een aantal keer gebrand terwijl bij het peilglaasje te zien was dat er voldoende in zat (niet te veel, niet te weinig).
Ik heb mijn motor zaterdag naar de garage gebracht en de eerste reactie van de monteur was dat hij vermoedde dat het de sensor van de standaard was. Helaas was dit niet het geval.
De monteur heeft zelf een stuk gereden en indiceerde dat de klachten waarschijnlijk door de throttle bodies kwamen.
Nou ben ik hier helemaal niet in thuis, niet technisch enzo, maar dit zou verholpen kunnen worden door de kleppen van de throttle bodies weg te halen. Hierdoor gaat de motor wat agressiever rijden.
Is iemand hier bekend mee of met de klachten?
Hoe agressief gaat de motor hiervan rijden? Trek ik m meteen op t achterwiel of moet ik wat subtieler mijn koppeling op laten komen?
raar verhaal van die gaskleppen. Dáár zou ik in eerste instantie fijn vanaf blijven. Zoals al genoemd werd de zijstandaard-schakelaar, of de bedrading hiervan, eventueel de koppelingsschakelaar met bedrading, dát zou ik eerst eens serieus bekijken.
Als je olielampje gaat branden duid dat op te weinig oliedruk, óf ook de bekabeling van het lampje zit ergens tegen massa(zit er ergens een kabelboom in de verdrukking??)
Kan dit van het een op het andere moment klem komen te zitten? Er is de laatste tijd namelijk niks bijzonders met mijn motor gebeurd/gedaan.
Hé Truus gsxr, Leuk om te zien dat je op het forum bent.
De monteur kon er dan kennelijk toch wel een eind op rijden en heeft die ook afwijkend gedrag geconstateerd? Je hebt er zelf ook mee naar de werkplaats gereden?
Wat ik denk als hij de throttle bodies als oorzaak aanwijst, is dat de Throttle Position Sensor TPS niet meer goed is of verkeerd staat afgesteld. Je kunt best wel eens wat gas gegeven hebben bij het choken, om de lente koude uit de motor te verdrijven zeg maar. De sensor dacht even dat het gas nog niet dicht was en er kwam veel te veel benzine in de nog slecht en stationair draaiende motor. Daarbij merk ik aan dat het stationair toerental op de aanbevolen hoeveelheid tussen de 1100 en 1300 toeren moet staan en niet daar beneden. Een test van de TPS gaat in dit geval als volgt. Geef de warme motor eens een constante 5.000 toeren of meer, draai het gas dan abrupt dicht. Slaat de motor af op een dergelijk moment en is deze kennelijk verzopen (niet meteen opnieuw starten en benzinegeur), dan is het waarschijnlijk de TPS sensor. Met een multimeter en na de handleiding te raadplegen zou je de TPS moeten kunnen afstellen.
Misschien komt er wel benzine in het carter. Ik ken de motor niet maar een motor zou in een zeldzaam geval een teveel aan benzine in het carter kunnen lozen, wat dan via carter ontluchting weer geleidelijk aan verbrand wordt. Test de olie daarom even aan de opening met de neus, of deze wel zuiver is. Een olie lampje gaat alleen branden bij te weinig oliedruk en bij spanningsuitval. Alleen: is het een waarschuwingslampje met verschillende functies? Het LCD display verandert in dat geval een detail aan de rechter kant van het scherm om de functie aan te duiden: olie, temperatuur of... brandstofinjectie/motormanagement FI. In dat geval kan de dealer met de testconnector onder het zadel altijd de gegevens van de fout nog uitlezen.
Het kan dus best een probleem zijn met de spanning en spanningsverlies, vind ik ook. Bekabeling wordt gemakkelijk doorsneden door de veel toegepaste nylon straps (iedere paar centimeter een scherp mes). De kwaliteit van stroomkabels op motoren is vaak uiterst laag. Twee kabeltjes naast elkaar, met elk een inkeping en wat vuil of vocht. Je zult de kabels, aansluitingen, schakelaars en de contacten van zekeringen altijd kritisch moeten bekijken. Voor dat je hulp van een monteur inroept zou ik het aller waarschijnlijkste zelf nagaan, of de accu voldoende Volts levert en de contacten heel goed en schoon op de accu zitten, de dikke kabels dan volgen naar, de + waarschijnlijk het contact op het startrelais en de - naar het punt waar het (met de aarde voor de ontsteking misschien) op het frame zit. Nergens moeten deze drie los zitten of raakvlakken roestig zijn. De accu dient 12,6 tot 13,2 Volt te geven en volgens mij wijst de multimeter op de accu meestal 14,2 Volt aan wanneer de motor draait. 12,2 Volt is een uitgeputte accu. Gebruik je een acculader of rij je veel dan veranderen de spelregels wel enigszins, Een accu kan namelijk ook alleen oppervlakkige spanning hebben. Na de lampen eventjes te laten branden of de motor te gaan starten valt deze in dat geval al snel weg. De stroom kan behalve op de contacten van de zekering(en) ook onderbroken worden bij de noodschakelaar op het stuur. Zorg ervoor dat deze altijd in prima conditie is, verslijt die schakelaar niet door het te gebruiken om de motor uit te zetten. Kijk altijd of problemen verholpen worden door deze schakelaar heen en weer te schakelen.
Zelf heb ik liever cardan aandrijving maar als ze je plagen met een ketting, kijk dan nog eens heel goed of de schakelaar van de stander niet toch te vervuild geworden is. Vermeldt nog wat meer bijzonderheden en laat ons het weten hoe dit afloopt.
Er kon inderdaad uiteindelijk op gereden worden.
Het moment dat ik mijn motor ging starten om hem naar de garage te brengen deed hij t wel in ene terwijl de dagen ervoor dit dus niet het geval was. (Net als naar de dokter gaan met een kwaal en dan bij de dokter er geen last van hebben)
Uiteindelijk startte de motor vaak wel maar t kostte een aantal keer proberen. Ik heb de temperatuur in de gaten gehouden maar dit varieerde ook per keer.
Hij staat inmiddels bij de monteur dus ik kan helaas nu niet zelf iets controleren.
Ik heb wel recent de motor van mijn partner gestart met startkabels wellicht dat hier iets mee is overbelast? Dit zal ik ook wel nog even doorgeven.
@Truus gsxr wrote:
Kan dit van het een op het andere moment klem komen te zitten? Er is de laatste tijd namelijk niks bijzonders met mijn motor gebeurd/gedaan.
nee, niet echt. Meestal nadat ervanalles los is geweest(grote beurt). Kan wel als de kabelboom heeft liggen schuren tegen een deel van het frame zodat er na verloop van tijd aders tegen massa komen..
lijkt mij meer op een koppelingsprobleem, maar ja, wie ben ik. reservoir gecontroleerd of er nog voldoende vloeistof in zat/zit? soms wil die wel eens lek raken.
heb ik ook een keer gehad en dan moet er een nieuwe seal worden aangebracht in de koppelingshuis bij de motor kant.
haha, je motor trek je niet zomaar op je achterwiel hoor, daar moet je flink gas voor geven en de koppeling bruut loslaten. het is mij nog nooit gelukt met m'n
CBR1000, maar ik ben ook geen bruut. normaal pittig optrekken doe ik wel, maar het voorwiel geen 1 keer van de grond getrokken
Nou Japlover, De Suzuki is 100kg lichter dan je Honda en een bak meer pk's. Die gaat echt op z'n achterwiel voor dat je er op verdacht bent.
haha, ja zelfs dat zware hok van mij tilt bij 100km/h makkelijk een wieltje op, en ik kan met m'n DCT-bak niet eens met de koppeling spelen
Weer even gebeld met de garage, er moet toch een throttle body set op.
Iemand een idee waar ik het best kan kijken voor een 2ehands throttle body set voor een suzuki gsx-r1000 uit 2001?
Uiteraard is google my best friend maar als iemand tips heeft 😉
Hier heb ik het onderdeel gezien voor Euro 200 op een sloopmotor.
http://www.advertentiezoeker.nl/?q=suzuki+gsx-r1000+throttle&wg=datum&gzo=429632
Wel al gedacht aan een tweede opinie, of even gaan vragen bij de grotere merkdealer? Want het is een nogal een groot onderdeel. Wat zeggen ze nou dat daar stuk aan is? Of willen ze vervangen omdat ze geen diagnoseapparatuur hebben?
Voor latere jaren zijn er hier op advertentiezoeker zo te zien goedkopere bij eBay. Vergelijk de onderdeel nummers via de bijzonderheden van de fiches op deze site.
http://www.cmsnl.com/search/index.php?spbmmodel=gsx&spbmbrand=SU
@vicking wrote:
Nou Japlover, De Suzuki is 100kg lichter dan je Honda en een bak meer pk's. Die gaat echt op z'n achterwiel voor dat je er op verdacht bent.
dat is waar. ik leef nog in de jaren 80, wat motoren betreft. gelukkig heb ik aan 135 pk genoeg. mijn voorwiel hoeft niet/nooit van de grond.
135pk is ook meer dan genoeg hoor. Tegenwoordig zijn ze een beetje de draad kwijt.