Startproblemen Triu...
 
Meldingen
Alles wissen

Startproblemen Triumph Tiger 1050

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
6 Bekeken
(@albert)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Ik heb startproblemen met mijn Triump Tiger 1050 (bouwjaar 2007). Hij blijf problemen houden met starten. Laatst moest de wegenwacht er weer aan te pas komen. Ondanks het feit dat hij aan de druppellader heeft gehangen viel hij na 10 kilometer rijden uit en wilde hij niet meer starten. De wegenwacht had ook moeite met zijn eigen starthulp. Hij moest 'vol vermogen' gebruiken om hem te laten starten. Daarna de rest van de rit geen problemen. Dynamo functioneert dus dat is niet het probleem. Wie weet of dit een bekend probleem is bij de tiger of wat het kan zijn?

Dit onderwerp werd gewijzigd 12 maanden geleden door Albert
 
Geplaatst : 5 mei 2023 12:22
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Welkom op het forum. Moeilijk starten en na verloop van tijd uitvallen zijn verschillende dingen maar je kan de capaciteit van de accu willen bepalen omdat uit niets blijkt dat je dat al hebt gedaan. Misschien heeft het slecht willen starten de accu uitgeput, een accu is snel stuk wanneer die slecht geladen wordt gelaten.

Googelen levert al snel op dat de bedrading van de startmotor te goedkoop is. Er kan dan dikkere kabel naartoe gelegd moeten worden. Denk daarbij ook aan de weg terug, dus de grond of min. Deze gaat waarschijnlijk langs een aantal aansluitingen of een belangrijk bevestigingspunt wat corrosie vrij moet zijn. De accupolen vragen trouwens om periodiek onderhoud omdat die snel verweren.

Een accu heeft in de typeaanduiding meestal een hoger getal dan de Ampere van de specificatie. Ga daarom na, of het bij deze motor voorgeschreven Amperage overeenkomt met de opgegeven waarden van de accu die er in zit.

Dan de multimeter. De dynamo zou goed zijn dus deze moet op de accu polen ongeveer 14,2 Volt leveren en bij ieder toerental ongeveer constant, niet in de versnelling zetten en gas geven met een extra handje. Een paar tellen op ieder redelijk niveau. Ik hoop niet dat je die hebt vervangen en daarom als goed beoordeelt, want vaak worden de permanente magneten niet vervangen. Alleen de spoelen. De motorfiets is 16 jaar. Ik ben benieuwd.

De accu moet tot 12,8 Volt geladen worden maar de dynamo kan vaak wat meer dan 13 Volt opleveren. Deze lading houdt een gezonde accu dagenlang vast en met alle lampen ontstoken branden deze ook minuten lang, geen paar seconden want ook dan is de accu slecht.

Met hulpstart alleen, willen heel veel motorfietsen niet blijven lopen. Dat komt volgens mij overeen met de genoemde tien minuten. De ontsteking is dan te slecht en het kan zijn dat niet alle cylinders meelopen en instrumenten de verkeerde kant op bewegen.

Met "vol vermogen" moeten starten kan wijzen op een intern kortgesloten accu. Voor ons is het het beste om te suggereren dat er meerdere van de genoemde zaken kunnen spelen. Zelf heb ik ook een slechter wordende stroomvoorziening gehad en dat vreet accu's. Zwaardere kabel of extra kabel naar de startmotor aanbrengen kan alleen maar goed zijn en zou je moeten merken als we op de bevindingen van anderen afgaan. Duurt het te lang voordat een motor aanslaat, in dat geval kan deze te nat worden van benzine en moeilijk op gang komen of pas na een pauze.

 
Geplaatst : 6 mei 2023 04:13
(@albert)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Dankjewel voor je uitgebreide analyse!

 
Geplaatst : 6 mei 2023 09:32
Deel: