Startprobleem Shado...
 
Meldingen
Alles wissen

Startprobleem Shadow VT1100

5 Berichten
3 Gebruikers
0 Reactions
127 Bekeken
(@biker217)
Berichten: 5
Active Member
Topic starter
 

Beste mensen,
In november 2014 is de startmotor van de Shadow vervangen (motor van mijn vrouw), sindsdien heeft de motor problemen met de koude start. Warm is geen enkel probleem. Start motor draait keurig rond.
Koude start met choke werkt niet, koude start zonder choke gaat wel maar dan moet het stationair vrij laag staan, te laag om te blijven lopen. Als de koude motor met kunst en vliegwerk eenmaal loopt, beetje gasgeven, kan de choke worden geopend. Eenmaal warm loopt de motor als een zonnetje.
De carbs zijn schoongemaakt voorzien van alle nieuwe rubbertjes, nieuwe vlotternaalden, carbs zijn gesynchroniseerd, nieuwe bougies, nieuw lucht en benzinefilter.
Is er iemand die kan helpen?
Eventueel iemand die in de omgeving van Alphen aan den Rijn woont die hier eens naar wil kijken?
Alvast bedankt.

 
Geplaatst : 22 maart 2015 16:03
(@biker217)
Berichten: 5
Active Member
Topic starter
 

Tank eraf gehaald, rubbers van het luchtfilterhuis naar de carbs verwijdert.
Kijk nu rechtstreeks tegen de vacuumcilinder en gasnaald aan.
Zie ook beide gaskleppen en reageren netjes bij draaien aan de gashendel.
Motor gestart, beide carbs keurig synchroon, vacuumcilinder reageren beide bij gasgeven. Tot nu toe klopt alles.
Maar de motor reageert nog steeds niet op de choke, bij een te hoog stationair start de motor ook niet.
Lijkt wel of de boel verzuipt bij choke en te hoog stationair, te weinig lucht aanzuiging misschien?

 
Geplaatst : 22 maart 2015 16:03
(@biker217)
Berichten: 5
Active Member
Topic starter
 

Oke, in dit soort gevallen ga je zoeken, uren en dagen op internet hopende de oplossing te vinden.
Het volgende verhaal kwam ik tegen:
Slechte werking van de "air-cutoff-valve" kan resulteren in een te rijk mengsel, slecht starten, slechte reactie op stationair.
Logisch of niet?

 
Geplaatst : 22 maart 2015 18:53
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

eens even de viergasmeter in de uitlaat, dan zie je wat er aan het mengsel mankeert, zo blijf je gokken.

 
Geplaatst : 22 maart 2015 19:20
(@iemand)
Berichten: 505
Honorable Member
 

Waar ik aan denk is een onvoldoende luchttoevoer of vacuüm lek, zo niet voor dan na de carburator. Deze rubbers mogen geen lucht lekken. Het is te controleren met een brandbaar vloeibaar gas rond de naden, remmen reiniger, aanstekergas of deodorant. Het toerental moet niet stijgen. Pas op voor de vonken of schade door oplosmiddelen.

De hoogteafstelschroeven van de carbs even wat verder naar rechts draaien voor een armer mengsel. Vaak zijn deze mengselschroeven beperkt met een nokje tot 3/4 slag vanwege milieueisen. Net genoeg voor het verschil tussen berglucht en zeeniveau.

Voel je de beide choke-naalden, daar waar deze de de carburators ingaan, volledig heen en weer bewegen?

Zet de benzinekraan op Pri. Ik ken de veiligheidssystemen van de VT1100 niet maar denk dat de benzinetoevoer elektrisch kan worden afgesloten door een sensor voor de benzinehoeveelheid. Dan heb je een schakelaar voor reserve op het stuur. Een vacuüm slang voor het stoppen van benzinetoevoer bij niet draaiende motor heeft deze motorfiets waarschijnlijk niet.

Inderdaad sluit de fuel-cut-off-valve de luchttoevoer af van de kleine sproeier voor een rijker mengsel zonder knallen wanneer je bij hogere toeren het gas sluit. Dit systeem heeft een veer en een mechanisch deel wat kapot kan zijn en vast kan zitten. In de service handleiding staan verdere bijzonderheden over de reparaties hieraan.

Voorlopig moet jou betere helft er anders maar een kacheltje bij zetten, het zal aanzienlijk kunnen schelen bij het opstarten. Een ander forum zou wel eens eerder tips kunnen opleveren over goedkope reparateurs, problemen met specifieke motoren of helpende handjes in de omgeving. Veel geluk en welkom op motorforum.nl.

 
Geplaatst : 23 maart 2015 04:51
Deel: