sorry voor de late reactie.
Na het vervangen van de thermostaat, gaat het nu goed.
Bedankt voor deze gouden tip!
Ik moet nu nog een keer de tijd nemen om de oliekeerringen in me voorvork te vervangen.
Heeft hier iemand ervaring mee of tips, weetjes enz
Well done motorijder.
Kan je eventueel een nieuw onderwerp beginnen?
Anders werkt het MotorForum forum niet zoals het hoort.
Van de voorvork keerringen heb ik zelf alleen een idee hoe als dat gaat.
Bij lekkage van voorvork olie maar niet zo heel ernstig en ook nog niet veel olie verloren, zou je kunnen proberen om van een film stevig plastic een haakje te snijden zoals de Stanley mesjes om tapijt te snijden er uit zien. Dit kan bijvoorbeeld een oud negatief zijn. Hiermee zou je in sommige gevallen kunnen proberen om vuil en zand deeltjes achter de oliekeerringen weg te hengelen zodat nieuwe rubbers nog niet nodig zijn. Op YouTube is het te zien. We hebben het dan wel over werken met "elleboog vet" zijnde redmiddelen of wanneer je al weet dat er daar zand kan zitten. Ook kan je de vork uit laten veren en controleren of er geen krassen in de vorkpoten gekomen zijn. Je ontdekt zo ook wel eens een teer spetter of ander muggenpoepje op de verkeerde plek. Een mooi punt voor periodieke controle. Voor sommige motoren kan er een beschermrubber of huls worden aangebracht als de vork los is. De vork moet bij de keerringen schoon en glad zijn. Als je dit doet, of even laat doen, op een heftafel en de voorvork hangt vrij dan kan ook het balhoofdlager gecontroleerd worden.
Wat ik van de voorvork weet is dat fabrikanten er vaak de slechtste olie in deden terwijl het er juist op aan komt om te weten welke dikte van de olie voor jouw vering het beste is. Het is ook goed om na te vragen, op een merkenforum of zoiets, welke voorspanning de vering eventueel hebben moet. Hiervoor kunnen er stukjes buis worden ingebracht. Is de vering dus te slap maar nog niet versleten dan moet je weten welke maten. Garages zijn erg blij wanneer je dit soort groot onderhoud door hun zou willen laten doen maar ga dus zelf het één en ander alvast na.
De veren en andere onderdelen zitten ook in een bepaalde volgorde en niet altijd links en recht het zelfde. Een goed diagram of afbeelding kan iemand er bij nodig hebben. Vraag eens na hoe hoog het uurloon is en als je buiten de stad een werkplaats vindt dan kan je er meestal zelf bij zijn, de helpende hand toesteken en de motor meteen weer meenemen. Voor dit soort onderhoud maakt het uit of het uurloon 60 of 120 Euro's is. Veel succes en lekker rijden.
Niet gaan kloten met beunhaas pruldingen zoals onze vriend boven hier beschrijft. bij lekkage ALTIJD de keringen vervangen. Keerringen kosten nog geen tiendje en voor de olie geld het zelfde. Als je een beetje handig bent en een luchtsleutel hebt trek je de poten zo uit elkaar. Anders laten doen. Goede vering is van levensbelang!
Ik heb een nieuw onderwerp gestart...