startprobleem kawas...
 
Meldingen
Alles wissen

startprobleem kawasaki zzr600D

34 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
354 Bekeken
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

nou ik heb voor de zekerheid maar even het werkplaatshandboek erbij gepakt, ik ben namelijk meer uit de tijd van de ZZR600E, Google jij nu maar weer van wanneer dat dan weer is, want volgens mij Google jij alles wat je hier neerschrijft. Zo van knippen/plakken en dan zinnen creëren die totaal niet lopen. Maar alez, je hoeft geen taalvirtuoos te zijn om een goeie monteur te kunnen zijn.

Kijk nog eens even naar de vlotterhoogte, ik heb het nooit aan de hand gehad dat dat niet klopte, maar dan kan je -volgens het wplhb- wel de problemen krijgen die je noemt, Motorrijder.
Die vlotter moet 11 ±2mm boven de carburateur behuizing uitsteken bij gedemonteerde vlotterbak. De brandstofhoogte moet tussen de 8,5 en 10,5mm onder het merkteken op de carburateurbehuizing(net boven de vlotterbak) staan.
Maar wees niet ongerust over je 'choke-naalden' die vervuilen niet. Wel het kanaal dat ze open/afsluiten. En daar heb ik al meerdere keren rommel uitgehaald waardoor de choke van een paar cilinders niet werkte. En dan loopt zo'n Kawa helemaal beroerd 😡
Let wel op: de vacuum-membramen kunnen slecht tegen langdurig blootstelling aan benzine, dus bij het omkeren van de carb zorgen dat ie geheel leeg is...

 
Geplaatst : 11 april 2015 18:46
(@iemand)
Berichten: 507
Honorable Member
 

Brandstofhoogte is voldoende om te weten. Is dit goed, dan werkt de vlotter bij stationair toerental. Ik heb een algemene service handleiding gezien, waar in hoofdstuk 2.8 staat beschreven hoe je het benzineniveau in de carburators moet bekijken met behulp van een bepaald doorzichtig slangetje en de plaats van het merkteken.

In 2.7 staat hoe je het vacuüm controleert van de afzonderlijke carburators, met afbeelding. Hier is de link: https://www.dropbox.com/s/bu43di24gaiwcgi/Kawasaki%20ZX6%20ZZR600%2090-97.pdf Ik hoop dat dit meteen al het juiste type motorfiets beschrijft.

De laatste pagina's zijn voor trouble-shooting. Een te koude motor: "thermostaat problemen" en "ventilator blijft aan staan/temperatuur sensor stuk." Als er iets méér is wat jou opvalt aan het lopen van de motor motorijder (want het is geen Motorrijder), dan horen we het graag.

Ik lees ook net dat het 2 ~ 4 millimeter beneden het merkteken is dat er staat. Daarna wordt vermeldt voor een ander type: ZX500C 8,5 ~10,5 mm Het leek mij al zo vreemd.

 
Geplaatst : 12 april 2015 03:04
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Vergeet alsjeblieft het verhaal over de temperatuur.....(zucht, gaat helemaal nergens over). Volg je brandstofleiding helemaal tot aan de carburatie. Zit daar niets meer tussen? Bedoel een vacuum gestuurde brandstofpomp? En welk gebied in Nederland woon je? Misschien kan ik je helpen...

 
Geplaatst : 13 april 2015 07:25
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

daar zeg je zowat Vicking, die 600E types hadden een filter in de brandstofleiding. De 600D misschien ook? Oops Dat zou wel heel eenvoudig zijn LoL

 
Geplaatst : 13 april 2015 17:12
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Hoe zit dat nou met die temperatuur?
Als ik het goed zeg,
De radiator wordt aangestuurd door de thermostaat?
De radiator werkt in ieder geval

Maar,
de temperatuur meter reageert op het contact aan, dan beweegt ie een klein beetje en wijst verder geen temperatuur aan.
ik ging er tot nu toe vanuit dat de meter zelf kapot is en dat de thermostaat alleen meet, maar dat blijkt dus een klep te zijn?
Ik had al eens gezocht naar die thermostaat, maar niet gevonden, waar moet die ergens zitten?

 
Geplaatst : 14 april 2015 12:50
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

de thermostaat laat afhankelijk van de motortemperatuur meer of minder koelwater door de radiateur stromen. Als het blok koud is stroomt er niks door de radiateur, bij zware belasting bij warm weer gaat de hele opbrengst van de pomp erdoor. Zodanig dat je bloktemperatuur bij wisselende omstandigheden redelijk constant blijft. Loopt daarna de temp nóg op, dan zit er een thermoswitch op de radiateur die de ventilator aanschakelt.
Thermostaat zit rechtsboven bij de radiateur vuldop als ik me niet vergis

 
Geplaatst : 14 april 2015 17:55
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Dus als het blok koud is hoeft die nog niet te koelen, dus heeft dat dan niks met dat starten te maken?

 
Geplaatst : 14 april 2015 19:54
(@iemand)
Berichten: 507
Honorable Member
 

Hallo,
Dat zit net andersom. De thermostaatklep hoort dicht te zijn bij koude motor. Als die stuk is dan blijft de klep vaak open staan. Zoals bij een warm gereden motor. Dat zie je op de bijgevoegde foto's in mijn eerder antwoord het duidelijkst. De veer is daar stuk en er zitten gaten daar waar de rand hoort te sluiten tegen de zitting. Deze getoonde thermostaat komt uit een 23 jaar oude Honda. Een koude motor koelen is recht verkeerd en dat merk je echt wel. Er is geen gekoelde auto of motorfiets zonder thermostaat. Jouw motor kan ook al enkele tientallen jaren geleden gemaakt zijn dus gewoon even er naar kijken, of die nog van messing is en of het randje mooi gesloten is. Meestal is er niets aan de hand maar dat hangt van het gebruik en van het soort koelmiddel af.

Niet openen wanneer je gereden hebt. De thermostaat zit, net als bij die van mij, onder de radiatordop, dus boven de radiator. Je draait het schroefje tegen het impulsief losdraaien uit de zijkant van de radiatordop. Dan kan de radiatordop los. Je controleert even de rand en het rubber want dit moet goed luchtdicht kunnen afsluiten en vaak zit er wat vuil. Kijk je recht in de opening dan zie je twee of drie centimeter onder de rand, in het midden de thermostaat van boven zitten. Je kan niet de hele thermostaat rondom zien maar dat geeft niet, voor inspectie van of deze gesloten is is dat genoeg. Motoren zijn meestal wel zo gemaakt dat je gemakkelijk bij de dop kan komen, om koelvloeistof bij te vullen.

In de servicehandleiding, waarvan ik een link gaf, zie je de situatie van waar de thermostaat zich bevindt met afbeeldingen en tekeningen. Hierin staat precies welke vier boutjes je los moet halen om de thermostaat er uit te tillen wanneer er wat mee aan de hand is. De thermostaat wordt er ook wel eens uitgenomen om te kijken of die bij een bepaalde temperatuur wel open springt. Ik zou de kans met beide handen aangrijpen om in die servicehandleiding wat interessante dingen te gaan lezen.

Ik bedacht tijdens het rijden nog dat mijn vorige motor een heel zwaar te bedienen choke knop had. Ik heb lange tijd gedacht dat ik die tot het einde uittrok. Nadat ik de knop smeerde met herhaaldelijk drupjes smeermiddel op het stangetje, ging die echt nog wel een heel stuk verder. Laat ik dat nog even vermelden want op Japanners zien die knopjes er het zelfde uit. Verder: schiet u maar. Groeten Alfred

 
Geplaatst : 14 april 2015 20:27
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Als ik die thermostaat wil bekijken, kan ik daar zo bij dan of moet ik nog eerst vloeistof verwijderen ofzo?

 
Geplaatst : 16 april 2015 12:36
(@iemand)
Berichten: 507
Honorable Member
 

Van de thermostaat kan je alleen een indruk krijgen als je die van bovenaf ziet. Zoals gezegd kan je die ook gedeeltelijk maar zien en niet helemaal rondom. Op deze YouTube video zie je het duidelijkst hoe die werkt en wat het verschil is tussen open en dicht:

Het zit bij Kawasaki twee of drie vingers breed onder de dop en daar staat ongeveer twee vingers vloeistof bovenop want de vloeistof hoort hier tot vlak onder de dop, in de nek, te staan. Gebruik een kleine zaklantaarn zoals de LED types van de Action voor een Euro of een sleutelhanger lampje.

Als het gesloten lijkt en het metaal is nog glimmend, dan zou ik de boel laten zitten en de temperatuur bovenaan de radiator voelen met je hand, als alles weer dicht zit tenminste, en je de motor start. De radiator moet eerst koel blijven maar het is dan wel meer een gok omdat er vaak een kleine doorgang open blijft.

De vloeistof zou trouwens behalve de opvallende kleur erg helder moeten zijn maar misschien doet zich de kans voor dat je deze nu ook moet verversen (om de twee of drie jaar en ik denk 40.000 km. Het staat in het onderhoud schema van de handleiding. Mijn goedkope en uitstekende kwaliteit Honda Type 2 Coolant mag ik om de 80.000 en vijf jaar verversen, als ik me goed herinner, maar dat is uitzonderlijk lang. In ieder geval moet je er nieuwe in doen en zo mogelijk met metaalbeschermers die geen silicaten zijn (vanwege grote zorg om pomp en afdichtingen), wanneer de vloeistof troebel wordt. De Honda autodealer kan Honda koelvloeistof bestellen per doos van vijf kannen. Ik heb ze hier in Groningen dus nog wel. Het is ook voor motoren maar de motordealers hebben een ander verdien-model en daarin passen alleen literflessen voor een tientje waar niets op staat over wat er in zit.

Je kan dan vier bouten van het thermostaathuis los halen en de thermostaat er uit nemen, denk aan het vervangen van de rubbers van thermostaat en thermostaathuis. Bij het terug monteren zijn er bepaalde aandraaimomenten te respecteren. Ik wil je er hier op wijzen dat er buien de stad vaak werkplaatsen zijn die 40 Euro per uur aan arbeidsloon rekenen of nog veel goedkoper kleine klusjes zoals deze kunnen doen voor wanneer je de thermostaat gaat verdenken of als de carburators er even vanaf moeten. Bij kleine garages kan/moet je er zelf even bij blijven. Je weet dan van de hoed en de rand. Op het onderdelenfiche kan je de door jou dan te bestellen rubbertjes vinden. Je zoekt ze eerst op eBay.nl of op eBay.com want onderdelenhandels zijn nogal duur en rekenen allerlei bijkomende kosten. Zelfs voor betalen moet je betalen. De best gescande fiches vindt je hier: http://www.cmsnl.com/kawasaki-motorcycle_model11372

Als je zelf koelvloeistof wilt vervangen dan dek je eerst alles er omheen af met plastic want het spat twee keer zo hoog op als dat het valt, het waait weg, is niet goed voor de lak én het bleekt de oprit. Bij het terug inschenken even met de dan gesloten thermostaat rekening houden. Dit gaat dus alleen met een vergiet én in een héél dun straaltje. De hoeveelheid die er terug in gaat is de zelfde als wat er uit gekomen is! Wanneer de vloeistof troebel geworden is zou ik het verversen nog eens herhalen wanneer je gereden hebt. Er zit namelijk nog een halve liter in de motor. Het kan troebel zijn van de metalen, koper en aluminium en zelfs van motorolie wanneer de pakking niet zo heel goed meer is. Honda is trouwens heel donker van kleur maar wel helder. Groet. Boodschapper

 
Geplaatst : 16 april 2015 16:59
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Eindelijk mijn Thermostaat kunnen bekijken. Hierbij een foto van mijn thermostaat.
Als ik het goed zie, zie ik verschil met een eerder geplaatste foto. Deze blijft waarschijnlijk open staan. Dus zal ik een nieuwe moeten scoren.
Of heeft er iemand een ander idee over?

 
Geplaatst : 19 april 2015 15:55
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Hij staat open en zou in koude toestand dicht moeten staan. alleen heeft dit helemaal niets met je start problemen te maken. Een grote onderhoudsbeurt zal een goed begin zijn....

 
Geplaatst : 19 april 2015 19:53
(@iemand)
Berichten: 507
Honorable Member
 

Knap werk en mooi gedocumenteerd. Deze is wijd open. Doe ook de rest van het onderhoud. Groet.

 
Geplaatst : 22 april 2015 01:40
(@motorijder)
Berichten: 73
Trusted Member
Topic starter
 

Dank u Dank u

Zijn er nog meer van dit soort 'verborgen' onderhoudspunten?

 
Geplaatst : 24 april 2015 09:37
(@iemand)
Berichten: 507
Honorable Member
 

Op dit moment zou je moeten nagaan of de choke wel ver genoeg bediend wordt want de choke heeft verschillende niveaus van werking. Als de choke niet ver genoeg meer gaat door gebrek aan smering in kabel of knop, of verstopt zit bij de choke naalden of een veertje van een naald werkt niet of een kabel zit te ver gebogen dan krijg je wel een hoger stationair toerental maar merk je niet dat dit eigenlijk onvoldoende is.

De motor moet op de choke direct heel erg hard kunnen lopen, dan zakt het toerental in en druk je de knop terug. Vervolgens moet de motor nog een keer heel snel gaan rondgaan waarna je de knop meestal precies zover terug duwt dat je er goed op kan wegrijden. Nu kan je gas geven maar in de handleidingen staat dat je geen gas moet geven bij het starten en als de motor daar nog niet op reageert. Volgens mij dacht jij dat dit het enige middel was omdat de choke het toerental niet hoog genoeg meer krijgt.

Smeer eerst de knop zelf. Met steeds een klein druppeltje silicone smeermiddel aan het stangetje. Als de choke na tien/twintig keer veel makkelijker en een stuk verder open gaat dan ben je klaar. Het ronde ding achter de knop kan je beter niet los schroeven want daar zit een klein metalen kogeltje in wat de stand van de knop op bepaalde punten vast houdt. Gaat de choke na het smeren van de knop nog zwaar en eigenlijk niet zo heel ver open, dan moet de werking van de kabel aan de carburateurs worden gevoeld. Als één kabeluiteinde niet beweegt dan wordt er sterk aan de buitenmantel getrokken. Je kunt de ringen, die de kabels vasthouden, los draaien wanneer je er goed bij kan tenminste, en de boel (naald of tonnetje met een veertje zien. Dan kan je nog, zonder iets te gaan wrijven of te forceren (niet knijpen in aluminium busjes), wat WD40 of andere reinigende spray met een dun rood buisje, in dat gat spuiten. Het komt voor dat dit simpele maar kwetsbare systeem van binnen vast is gaan zitten en dan kan de carburator uit elkaar moeten wanneer je het niet voorzichtig kan losweken. Normaal moet het systeempje zonder weerstand naar buiten glijden.

Als de motor, langer dan een minuut opwarmen en een kilometer of twee rijden, nog steeds alleen wil lopen met wat choke erbij dan is een sproeier mogelijk verstopt en moet de carburator open. Ik begreep dat er na het opwarmen geen problemen zijn van inhouden.

Controleer als derde de vlotter stand van de carburators zoals eerder genoemd en in de service handleiding omschreven. Je kan ook controleren of er een vacuüm lek is bij de carburator schoenen met telkens heel kleine beetjes vloeibaar brandbaar gas uit een spuitbus langs de naden van de rubber schoenen te spuiten, het toerental mag niet variëren. Denk aan afscherming tegen de vonken van de bougies, dat je geen brand krijgt.

Onder de luchtfilter zitten vaak delen die meer lucht toelaten bij hoge toeren door omhoog te worden getrokken en daarna weer helemaal naar beneden moeten kunnen zakken. Zelfde geldt voor vlinderkleppen in de luchtinlaat die moeten sluiten bij gas dicht. Hier is vaak gecompenseerd met stationair toerental en stationair is dan niet altijd gelijk.

Verder zouden de carburators open moeten, om bijvoorbeeld de gas schuiven te controleren, het komt voor dat deze niet allemaal helemaal terug gaan. Op dit punt zou ik een niet al te dure garage zoeken omdat er ervaring nodig is om carburateurs en afstelling of staat van onderhoud helemaal goed te beoordelen.

Controleer natuurlijk de olie want die kan overal verschil in maken en verse olie kan rimpeltjes glad trekken. De motor zal vaak te koud hebben gereden. Nu goed smeren dus. Laat ons weten hoe het gaat en vermeldt dan bijzonderheden. Prettig weekend.

 
Geplaatst : 24 april 2015 15:46
Pagina 2 / 3
Deel: