Hallo,
Mijn motor moet altijd eerst warm draaien voordat ik kan gaan rijden. Ik moet starten met choke en absoluut mijn gas met rust laten, als ik wel gas geef, slaat ie gelijk af.
Iemand enig idee wat voor probleem ik heb?
Bvd voor het meedenken
Dan heb je vast een Kawa 😀 Koud zo rauw en sacherijnig als kweet-niet-wat, maar warm met een heerlijk giftig karaktertje!
Maar, dat vroeg je niet. Al zie ik het probleem niet zo, als dat 'warm draaien' maar geen 10 minuten duurt. Ik weet wel dat mijn ouwe ZZR600E de eerste 30-60 seconden ook niet veel kon verdragen aan het gas als ze het koud had, maar dan had ik mn helm op enzo, en dat was dat wel over.
Tja dat is dus het probleem, het duurt minimaal 10 minuten. Ben ook wel eens meer dan een half uur bezig geweest.
Nu met de warmere temperaturen is het ongeveer 10 - 15 minuten
Dan ben ik bang dat je gewoon het hele traject in moet:
bougies vervangen, mengselverhouding controleren(carbs vervuilt?) aanzuigrubbers controleren en carbs synchroon stellen.
de 600D heeft een vacuum benzinekraantje toch? werk die nog naar behoren? membraam lek?
een hele lijst, een voor een uitsluiten en verder zoeken...succes!
Bougies zijn al vervangen
Hoe kom ik erachter hoe mijn mengselverhouding is?
Ja die is vacuumbediend
Als ik die indruk, komt er benzine via het brandstoffilter uit de slang (al getest dmv de slang bij de carburateur los gehaald te hebben)
Hoe weet ik nou of die goed op de vacuüm werkt?
kijken of het membraam niet lek is, want dan zuigt hij de benzine rechtstreeks naar binnen op de aanzuigrubbers.
Mengselverhouding moet je meten(4-gas meting) dat is specialisten werk, zeker om hem daarbij af te stellen.(elk blok is net weer anders wat betreft lekker lopen/zuinig)
Met andere woorden, als ie gestart is en ik geef gas dan zou die lucht met benzine kunnen krijgen?
En door die (teveel) benzine verzuipt ie zo gezegd.
En als ie warm is verbrand ie het.
Dus dan zou ik eens me vacuüm slang los kunnen trekken en kijken of ie nat is binnenin en het luchtfilter eraf zodat ik kleppen kan bekijken, na een tijd stilgestaan te hebben
Dat is niet leuk motorrijder want rijdende wordt de motor het snelst, meer volledig en veel gelijkmatiger warm. Ik denk dat je op jou motor een grote radiator hebt, zoiets als op mijn Kawasaki Vulcan en bij een leeftijd van maximaal 23 jaar zou de thermostaat half opgelost kunnen zijn in de koelvloeistof.
Als ik het me goed herinner dan lost het tin in de messing op door boraat en fosfaat en zo vallen er grote gaten in het metaal of de klep blijft door beschadiging open staan. De thermostaat-klep moet wel iets open blijven, of de pomp pompt er nog wat vloeistof omheen maar wanneer de motor helemaal niet kan opwarmen doordat de thermostaat open staat en het kleinere circuit niet gebruikt wordt dan heb je een motor die niet lekker warm wordt en door het slechte lopen en motorvervuiling al snel nog meer problemen geeft. Ik zweer zelf bij "Honda Type 2 Coolant," met metaalbeschermers die geen silicaten zijn en dat is meteen de goedkoopste wanneer het metaalbeschermers hebben moet zoals bij motorfietsen. De ingrediënten van koelvloeistof staan in ieder geval haast nooit op de verpakking en je zou op reputatie moeten afgaan. Dit terwijl ze schadelijk kunnen zijn voor messing en afdichtingen.
Een motor kan heel goed slecht lopen wanneer die nog koud is en een verkeerd mengsel krijgt. Ik lees alleen niets over de ritten de je er daarna op rijdt.
De motor kan het wat zwaarder hebben bij vacuüm lekken, je kunt deze controleren door kleine beetjes vloeibaar brandbaar gas tegen de naden bij de carburators te spuiten. Vorige maand dacht een vraagsteller ook dat een vacuümklepje, tegen ploffen in de uitlaat bij de-acceleratie, open bleef staan. Deze zorgt voor blokkering van de luchtstroom naar de kleine sproeier zodat het mengsel iets rijker wordt zodra je op toeren het gas dicht draait. Alleen het veertje wat het terug zou moeten drukken is dan stuk of dit mechanisme moet even schoon gemaakt worden.
De koeling een keer controleren is in ieder geval nuttig. Ik hoop er het beste van.
Hieronder staan nog een paar afbeeldingen van zo een half opgevreten thermostaat:
ik geloof niet dat 't Kawa-tje een koelprobleem heeft, en de thermostaat lijkt te werken, want hij wordt warm.
Heb je de vacuummembramen al eens bekeken, kun je ook draaiend zien als je de luchtfilterbox eraf haalt. Al lijkt het mij puur een afstellingsprobleem van de carbs.
Succes
Heeft dit type een elektrische brandstofpomp, of een vacuumpomp?
nee, dit is de eerste versie, die zonder RamAir, en ook geen pomp. Maar ik dacht wel een benzinekraantje op vacuum.
Als de thermostaat half opgelost zou zijn, dan zou ook niet meer werken.
Dan zou mijn radiator ook niet meer draaien, maar die draait wel degelijk. Dus thermostaat goed. Of maak ik een denk
fout?
Als de membraam in de benzinekraan zou lekken, dan zou er dus door de vacuumslang benzine gaan en zeker op het laagste punt in de bocht altijd wat benzine blijven staan.
Slang eraf gehad en is droog. ook de aansluiting op de kraan is droog, ik had goede hoop dat dit het was, maar helaas niet.
De vacuummembramen wordt daar wat anders als de membraam in de benzinekraan bedoelt? Zo ja, waar moet ik die kunnen vinden?
Mijn motor heeft een op vaccuum bediende benzinekraan.
Ik heb nog nooit wat met afstellen gedaan. Is dit zelf te doen?
Als je temperatuurmeter netjes uitslaat dan zal die thermostaat wel in orde zijn. En als het membraam(in je benzinekraantje)lek is zuigt hij via dat vacuumslangetje de benzine zo naar binnen. Gaan ze dikwijls ook niet beter van draaien 😮
Maar als dat slangetje droog is zal het membraam in orde zijn.
Die vacuummembramen waar ik het eerder over had, zijn de membramen die de gasschuiven in de carburateur bedienen. Met je gashandel draai je de vlinderkleppen(gaskleppen) open, de carburateurs openen vervolgens zelf op vacuumverschil voor en na de vlinderkleppen de gasschuiven. Die gasschuiven zie je zitten als je aan de luchtfilterzijde in de carbs kijkt. In rust staan die gasschuiven dicht. Je kunt ze(voorzichtig) met je vingers omhoog duwen, en vervolgens moeten ze weer netjes naar beneden zakken. Dit moet bij alle vier de gasschuiven met dezelfde snelheid én mooi regelmatig gebeuren.
Als dat alles in orde lijkt zou ik naar een specialist(motordealer) gaan en vragen wat het kost om de carbs af te stellen. Zonder de juiste apparatuur en ervaring niet zelf te doen.
Misschien zijn je carbs vervuilt, en dan zou ik aan de diagnose te horen denken aan de choke-kanaaltjes, maar dat krijg je wel te horen als ze proberen hem afgesteld te krijgen. Probeer hem dan ook met koude motor afgesteld te krijgen, warm loopt ie wellicht toch wel..
Succes!
Hai, De thermostaat staat juist open wanneer die stuk gaat en anders zou de motor loeiheet worden in een zucht natuurlijk. Het zit onder de radiator dop (vaak zit die geborgd met een schroefje en niet er af halen wanneer de motor warm is) en je kan die meestal half zien als je een kleine zaklantaarn hebt. Dit zou je moeten zeggen of die nog goed is want ze blijven glimmen, zie afbeeldingen.
Als de motor een te rijk mengsel krijgt dan stinkt die waarschijnlijk wat meer bij de uitlaat en ik denk dat die dan even goed wel opwarmt.
Synchroniseren van de carburators kan op twee manieren. Bij tweecilinders kan je de balansschroeven draaien tot toerental hoger en lager wordt zoals beschreven in de service handleiding. Voor vier cilinder motoren gebruik je slangen op de vacuüm punten, op één carburator zit daar de vacuümslang van de benzine toevoer die jij zojuist losgehaald hebt. Deze slang moet dan worden afgesloten en de automatische kraan omzeilt met een "T" stukje van (meestal) 8 mm buitendiameter benzinebestendig nylon maar het kan ook dat een reparateur daar gewoon even een vacuüm apparaatje op zet. Het vacuüm wordt dan vergeleken met een set meters of het vloeistofniveau in flesjes (zie YouTube) want om zelf een set meters aan te schaffen dat is natuurlijk te duur.
Het ligt denk ik niet aan het draaien van de motor want dan wordt die echt nog wel warm en als bepaalde cilinders slecht zouden werken of het staat verkeerd afgesteld, dan merk je het wanneer je de motor berijdt of het loopt slecht rond. De thermostaat is het eerste wat je even moet bekijken en je kunt de staat van het metaal zien plus of de rand onverhoopt open blijft staan bij koude motor want je kijkt er bovenop.
Van de temperatuurmeter hebben we nog geen informatie dus als je die hebt, in plaats van een waarschuwingslampje, dan willen we natuurlijk weten of daar wat ongewoons op te zien is. Je moet dan vergelijken.
De beweging van kleppen en schuiven is inderdaad interessant. Deze moeten weer terug bewegen. Wat deze motor voor bewegende delen voor de carburators heeft dat weet ik niet. Choke naalden kunnen vervuild zijn of niet meer volledig op en neer bewegen, die zitten in het algemeen achter een ring waar de kabels in de carburateur gaan en kan je makkelijk zelf controleren wanneer bij die ringen kunt. Een klein veertje zorgt er voor dat ze in en uit gaan en je kan de werking ook al wel voelen met de vinger.