Beste leden,
Een gsxr-1000 aangeschaft die ruim een jaar stil had gestaan. Kon niet wachten om te rijden, dus zonder nieuwe onderhoud stukje gaan rijden. En merkte op dat de koppeling in de 4,5,6 slipt bovenin(heel licht)
Nu is mijn vraag; olie? Of de platen?
Vorige eigenaar beweert nergens last van gehad te hebben voordat de motor werd gestald.
Iemand hier ervaring mee??
Zie graag jullie reacties tegemoet
Betreft gsxr -1000 2011, 20 xxx gelopen.
Hallo,
Het is belangrijk om te weten wat voor olie er in het carter zit. Auto's hebben frictie bevorderaars of "friction enhancers" zoals teflon. Dit veroorzaakt niet alleen slippende koppeling bij motorfietsen maar doordat de platen dan soms geen olie meer willen opnemen ook wel eens verdere motorschade bij kogellagers. In het verlengde ligt dat er misschien te weinig olie in het carter zit of dat het carter vervuild is door oude en slechte olie. Reden voor jou om goed na te vragen wat de olie precies is en hoe lang dat er in gezeten heeft. Olie en koelwater mengen trouwens niet en bij benzine er in gelekt, zie je wat bruin schuim. Deze ongewenste toevoegingen willen bij regelmatig werkende motor en in kleine hoeveelheden wel eens telkens verdampen en dan afgezogen worden door de carterontluchting. Een slechte koppakking zou moeten blijken uit de kleur van de koelvloeistof. Ik raad bij eventuele verversing trouwens Honda Coolant Type 2 aan (in Nederland van de autodealer, te bestellen in doos van 5 kannen gebruiksklaar 50/50 en in het buitenland in 100% flessen) omdat dit metaalbeschermers bevat die geen silicaten zijn en dus zacht voor pomp en afdichtingen. Het heeft hoge specificaties van kookpunt en vorstbescherming en een dubbel zo lange onderhoudsinterval bij een half zo hoge prijs.
Zelfde als bij de olie met de koppeling vloeistof, alleen kan je daar de kwaliteit zelf zien doordat het donker gelig en bruinderig wordt. Bij verversen wordt sowieso vaak vergeten dat de cilinder onderin het reservoir moet worden gereinigd en dat het kleine terugvoer, return, gaatje open gehouden moet worden. De vloeistof trekt vocht aan en dus kan de kwaliteit ervan eveneens achteruitlopen bij stilstand. Heel bijzonder is dat er wel eens microbubbels in de vloeistof kunnen komen door vibratie van de leiding tegen het frame. Ze vervangen de vloeistof en reinigen het reservoir in de garage met handige pompjes en de flesjes kan je aangebroken eigenlijk niet bewaren. Let wel zelf op een aantal dingen; het uurloon kan 50 of meer dan 100 euro zijn, maak spetters gemorste vloeistof direct even wat beter en heel voorzichtig schoon, Lucht in de leiding kunnen ze bij koppeling en voorrem eigenlijk niet voorkomen dus daarom eerst even voelen welke tegendruk de handel moet hebben en bij twijfel de handel een etmaal of nog iets langer, ingetrokken, vastbinden (zonder de handvatten te beschadigen met striemen).
Dan komt reparatie van de koppeling zelf. Met een service handleiding erbij kan de koppeling betrekkelijk eenvoudig vervangen worden. Het bepalen van de specificaties is wat anders. Soms zijn het koppeling onderdelen zelf en soms zijn de koppelingsveren aan vervanging toe. Je zal een nieuwe afdichting besteld moeten hebben en de oude pakking zit wel eens vastgeplakt, deze resten moeten zonder te krassen worden verwijderd. Het laatste kan een reden zijn om eerst zelf te gaan kijken en de garage die tijd en moeite te besparen. Kijk dan wel of er niet ook andere kabels en leidingen achter de rand van het deksel lopen want deze openingen moeten dan apart worden afgedicht. Je zal voor de keuze staan om originele of sterkere koppelingsveren te monteren. Bij sterkere veren, dat zijn de meeste niet originele, zal het aanzienlijk moeilijker zijn om de koppeling in te trekken.
Een slippende koppeling kan de platen doen verglazen maar bij meteen verhelpen van het probleem willen ze ook wel vaak weer opruwen.
wat je zelf al aan gaf. gewoon eerst olie verversen met Castrol 4 tact (uiteraard) en dan eerst een paar honderd km rijden, zodat het goed de oude olie heeft vervangen en dan nog eens kijken hoe het dan is.
is het over, dan is het mooi, zo niet, dan weet je dat het aan de platen ligt of afstelling van de koppeling. zal waarschijnlijk wel hydraulisch zijn, neem ik aan. voelt dat goed aan met inknijpen/loslaten?