probleem honda shad...

Meldingen
Alles wissen

probleem honda shadow vt600

8 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
195 Bekeken
(@laguna2008)
New Member
Topic starter

Hallo iedereen,

Ik heb een honda shadow vt600 omgebouwd naar een bobber, nu heb ik problemen met de richtingaanwijzers, gisteren heb ik de achterste vervangen door kleinere exemplaren en vooraan heb ik ze weggelaten... gisteren brande tot 2x toe de bovenste zekering door als ik ze gebruikte, vandaag dan maar enkele nieuwe zekeringen gaan halen en opnieuw alles aangesloten, getesr en ze werkte dus ik de baan op... na enkele malen deze gebruikt te hebben merkte ik dat ze niet meer gingen. Net voor ik thuis kwam viel ik dan ook nog eens zonder benzine, een beetje te weinig er in gedaan voor de testrit, dom maarja, de vriendin opgebeld en de tankt terug gevuld, na enkele malen starten kon ik terug opweg, ik merkte wel dat hij stotterde maar ik dacht dat dit nog wat lucht in de leidingen was maar na enkele 100'en meters viel hij terug stil en niet meer in gang te krijgen :s... Na hem tot thuis geduwd te hebben de zekeringen nog maar eens gecontroleerd en jaja de bovenste was weer doorgebrand. Zekering vervangen en de richtingaanwijzers afgekoppeld en terug proberen te starten maar het lukt maar niet :/ ! De startmotor draait maar hij wilt maar niet aanslaan. Weet iemand wat er kan mis zijn? Ik ken qua techniek echt niks, ik kan enkel cosmetische werken, buiten de pinkers vervangen blijkbaar :).

Geplaatst : 7 juli 2016 19:40
(@kawasjakie)
Noble Member

Waarschijnlijk een te lage accu-spanning. Startmotor heeft nog genoeg power om het blok rond te tornen, maar de bobines hebben een te lage spanning om een lekkere vonk te genereren.
Kan veroorzaakt zijn door een kapotte of slechte contacten van dynamo/spanningsregelaar. Meten = weten, dus eerst accu laden, accuspanning meten voor, tijdens en na het starten. Tijdens starten mag de spanning in elkaar zakken tot zo'n 11-12V, als hij loopt( misschien iets gas geven tot 2500rpm) moet je aan 14V komen.
Succes

Geplaatst : 7 juli 2016 21:13
(@laguna2008)
New Member
Topic starter

Oke bedankt, morgen eens testen !!

Geplaatst : 7 juli 2016 21:50
(@jplover)
Estimable Member

volgens mij is je tank helemaal leeg rijden niet best. er zit altijd wel wat rotzooi in je tank, dus kan zijn dat je kraantje/benzineslangetje verstopt is of te weinig benzine door laat. dus ff nakijken of dat zo is. slangetje ff los trekken van de tank en kijken of (als die ergens in het benzineslangetje zit) het benzinefilter ook nog schoon is, zowel van het benzinekraantje zelf als die er misschien later tussen is gemonteerd.

Geplaatst : 8 juli 2016 08:11
(@laguna2008)
New Member
Topic starter

Dit gaat het normaal niet zijn, de tank is helemaal leeg gemaakt om te herlakken en pas gevuld met nieuwe benzine... Maar ik ga het ook eens nazien als hij straks toch nog niet wil starten. Bedankt Smile !!

Geplaatst : 8 juli 2016 17:54
(@iemand)
Honorable Member

Hallo, Voor de pinkers heb je te weinig weerstand, de weggebruikers achter je hebben de clignoteur dan misschien ook raar zien doen, zoals heel snel aan en uit. Hoe veel te weinig weerstand hangt nog af van hoe klein dat de twee nieuwe lampjes zijn. Wat je zoekt staat op de afbeeldingen via Google Afbeeldingen met onderstaande link. Hier zijn ook de eenvoudige aansluitschema's te zien. Ik kan niet zeggen hoe veel weerstand je verloren hebt. Als de typegoedkeuring spreekt van vier aanwezige richtingaanwijzers dan moet je deze trouwens ook voeren en hoef je niet telkens je hand uit te steken. Ik heb een Amerikaanse cruiser met richtingaanwijzers die half aan zijn tijdens het rijden, driving lights. Dit wordt wel getolereerd op een custom. Is dat niet wat?

https://www.google.nl/search?q=weerstand+richtingaanwijzers&hl=nl&as_qdr=all&biw=768&bih=385&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiypNTQjOjNAhXC6xQKHf5-AskQsAQIMQ

Ik denk dat er in de service handleiding staat hoe je handmatig de benzine kan doorvoeren en de benzinepomp kunt uittesten met stekker even loskoppelen en 12 Volt er op. Het is trouwens zo dat het aftappen van de carburateur met de drain-schoef, die naar de bodem wijst, bewijst dat er benzine komt. De benzine loopt dan weg via een slang die onder de motor hangt.

De accu moet zeker 12,8 Volt hebben en dat had die natuurlijk niet na het stranden en opnieuw lang starten. Even meten met de multimeter. Euro 4 is die bij Action. Als de motor die paar honderd meter slecht gereden heeft of zelfs op één cilinder, dan is deze mogelijk verzopen. Bekijk maar eens een bougie of wacht langer. Deze motoren rijden heel slecht met een lege accu, de staat daarvan kunnen we van hier niet beoordelen. Met de multimeter op de accu en draaiende motor moet je bij ieder stationair toerental een Voltage meten van 14,2 Volt. Ouder wordende motoren eerder 13,8 en nog lager betekent weinig laadstroom en dat je de dynamo en de accu moet gaan testen.

Geplaatst : 10 juli 2016 07:41
(@kawasjakie)
Noble Member

Maar van te kleine lampjes(die overigens een te gróte weerstand hebben, waardoor het relais te snel gaat knipperen) gaan de zekeringen niet kapot, dus als het blok weer draait zal je daar toch nog een probleem hebben dat opgelost met worden

Geplaatst : 10 juli 2016 08:51
(@iemand)
Honorable Member

Bij een kapot lampje of eentje die is weggehaald gaat het richting aanwijzen sneller. Er zijn dan te weinig verbruikers dus er moet bij minder lampen (meer) weerstand worden aangesloten, alleen wel parallel aan de andere lampen. Ik had het inderdaad verkeerd.

Als de motor bedoeld is voor de Amerikaanse markt dan heeft die extra draden voor het constant branden van de richtingaanwijzers aan de voorzijde. Dit "driving lights" is bij import meestal onbruikbaar gemaakt door een stukje kabel weg te knippen in plaats van een aantekening hierover op het kentekenbewijs te laten zetten. Dat nutteloze stukje zou kortsluiting kunnen veroorzaken. Voor dergelijke lampjes zijn er, af fabriek, fittingen met drie contacten geplaatst. Het lijkt mij inderdaad ook dat een zekering niet meteen doorbrandt als het relais veel meer wordt belast. Misschien is deze nu stuk. Een andere overweging: dit is een verbouwde motorfiets met misschien meer stroomverbruikers en de richtingaanwijzers hebben geen eigen zekering. Mijn Honda uit de zelfde tijd had een zekering van 15 Ampère voor; Turn, Tail, Brake, Meters, Dash, Horn. Dit is waar je in tweede instantie lekstroom of kortsluiting kan zoeken. Voor overbelasting, al is dat dan minder waarschijnlijk, moet ik er bij schrijven dat de andere zekeringen allemaal 10 Ampère waren. Zijn er niet ook zekeringen verwisseld?

Geplaatst : 10 juli 2016 10:05
Deel: