Dag forumleden.
Een aantal maanden geleden heb ik een TDM 850 3VD uit 1992 gekocht. Had wat werk nodig, aangezien hij na 20 minuten rijden begon te stotteren op lage toeren, kwam niet vooruit. Ook bij gas geven vanaf stationair deed hij dan 'hikken', alsof hij een slag overslaat. Bougies waren pikzwart, interne carb componenten (gasbuizen etc) zagen er een beetje versleten uit. Dus hup, hele carb revisie toegepast (van carburateurwinkel). Carbs zijn niet gespleten, maar wel elk mogelijk sproeiertje oid is vervangen. Ook is er een 'nieuwe' 2e hands bobine in gegaan, aangezien dat het eerst was waar ik aan dacht. Uitgebreid over dit deel van het verhaal is te lezen op <a title="Motor Forum" href=" Verwijderde link " target="_blank" rel="noopener"> Verwijderde link
Hier leek het verhaal leuk te eindigen, echter kwam het hikken toch weer terug. Zodra de motor goed warm word, vind hij van stationair tot 3500 +/- toeren niet zo fijn. alle mogelijke standen van de gasnaald en mix schroef mochten niet baten. Grotere pilot jet erin (van 37.5 naar 40) zorgde er wel voor dat hij het 50/50 doet. Het is nu niet meer uit te lokken, het komt en gaat gewoon. Soms slaat hij af bij weg rijden, soms kan ik het voorwiel niet op de grond houden bij weg rijden. Ik heb een USB hub (geen zorgen, de problemen waren er al voordat dit hubje erop ging) waar de voltage van de accu op gezien kan worden. Deze is niet anders als het probleem er wel of niet is. Linkje naar het probleem hierrrrrrrrrrr: <a title="TDM 850" href=" Verwijderde link " target="_blank" rel="noopener"> Verwijderde link
Dit is vol gas het gehele filmpje door. Hikken en bokken tot 3500 +/- toeren, en dan pakt hij ineens als een jekko op. Daarna zie je het gasrespons.
Dit is momenteel de setup:
Standaard luchtfilter
Standaard uitlaat
Kleppen zijn 500km geleden gesteld
Gasnaald op 1 na diepste stand
Pilot Jet 40
Hoofsproeier 75 en 140
Luchtsproeier 1.4 en 70
Mix schroef 2.5 slagen uit.
Bougies zijn 500km oud en naar mijn mening aan de witte kant.
Je zou denken dat er een grotere pilot jet in moet, maar vanwege wat? Er is niks veranderd waardoor hij een grotere pilot jet nodig heeft. Mogelijk een ontstekingsprobleem, maar dan zou je ploffen uit de uitlaat horen. Je hoort op het filmpje ploffen uit de inlaat.
Planning is om er nog een GPR 2-1 Trioval op te zetten, mits ik dit probleem kan verhelpen.
Help!
Hallo ReptileVPK,
Zou een fijne motor moeten zijn. Heb een Super Tenere gehad met hetzelfde blok erin (verbetering).
Als alles aan de carburateur is gereinigd, afgesteld is en luchtfilter + uitlaat zijn standaard.... En de carburateur heeft alles op de STANDAARD WAARDEN, dan moet het wel een elektrisch probleem zijn..
Ik zou het eerste de bobines verdenken (zet er nieuwe op, geen tweedehands bij zo'n ouwe motor, want je koopt andermans problemen).
Dus alles vernieuwen van bougiekap tot en met de bobine.
Hopelijk kun je het oplossen,
Henk
Als het een elektrisch probleem is, zou hij toch moeten gaan ploffen uit te uitlaat zodra hij zich weer herpakt? En de bougies zwart/nat?
Ik spreek je niet tegen, ben gewoon hardop aan het nadenken. En het is inderdaad een zeer fijne motor (mits hij het doet)
In de uitgebreide handleiding staat waarschijnlijk de test voor de krukas sensor en de gasschuif sensor. Dit omdat de bougies de zelfde kleur blijven hebben. Sensoren willen wel eens vergeten worden.
Ik heb hittesporen gezien op een kortgesloten bobine maar als je meer wil weten dan kan je het doormeten op weerstand. Naar YouTube gaan en zoeken op motorcycle en coil test.
Je hebt geen vacuum in de tank? Verstopt brandstof filter, is pas gekochte motor en misschien met lakafzetting in de tank. Dat veroorzaakt na een tijdje veel kleine vellen in de benzine. Zo kan er ook wat water in de tank zitten na stilstand en buiten staan, dat kan je vinden door de carburators af te tappen en een potje onder de slang te hebben. Is de olie goed? Geen benzine er in terecht gekomen? Vaak is de olie dan helder en parelt het van de dipstick. Reageert de motor op het tikken tegen de paniek schakelaar of op de sleutel? Slecht noodzakelijk contact zal vaker optreden wanneer het daar door gebruik warmer wordt en de weerstand oploopt. Kijk ook naar de aarde verbinding, meestal gaat de dikke min kabel naar het motorblok. Onder deze bout en ring kan roest en vuil zitten. Verder weet ik het niet. Je kan in ieder geval zo zelf iets proberen, voordat je het binnen brengt. Gelet op uurloon.
Ik durf het bijna niet te zeggen, want heb het gevoel dat dit ongeluk gaat brengen.
Maar het probleem lijkt opgelost te zijn. De 'nieuwe' 2e hands bobine was de boosdoener denk ik. Heb bougiedoppen (NGK) met een lagere weerstand, samen met nieuwe bougiekabels gemonteerd aan de oude bobine, welke er op zat bij de verkoop. Loopt nu mooi vanaf lage toeren, het lukt mij ook niet om het uit te lokken. Wat kan een mens blij zijn!
Bedankt voor dehulp. Echter vind ik de werkwijze van dit forum verschrikkelijk. Het duurt veel te lang voordat de moderators een bericht goedkeuren om te plaatsen
In dat geval, nog steeds geluk gewenst.
Een coil test omvat het meten op weerstand van beide, de bobines zonder en met de doppen en kabels. In de regel weet je of het in orde is wanneer de motor goed warm gereden wordt maar daar was je dus al op een pijnlijke manier achter gekomen.
Ik zie datums bij berichten en heb al aangegeven dat het plaatsen door nieuwe gebruikers of zelfs ook maar het aangemeld worden, op deze manier niet lukt. Het duurt te lang. Desondanks zal het wel veiliger zijn en uiteindelijk eenvoudiger. Als je misleid wordt en onzin leest of uitgescholden en niet welkom bent dan heb je ook niets. Blijf aan boord