Ongelukt gehad, ver...
 
Meldingen
Alles wissen

Ongelukt gehad, verkeerd geremd?

6 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
27 Bekeken
(@adamco)
Berichten: 1
New Member
Topic starter
 

Op moment van schrijven heb ik mijn motorrijbewijs ongeveer 1,5 jaar waarvan het laatste half jaar ik een Suzuki Sixteen 150cc bezit. De reden voor deze 'duffe' motor is om de snelheid wat te beperken en bovendien leef ik in Amsterdam waar je grofweg niet harder kan dan 100 op de ring (hij gaat 125).

Eigenlijk rij ik altijd zeer defensief. Komt regelmatig voor dat ik met 40 door een voorrangsweg kachel (waar je 50 mag) omdat er zoveel zijwegen zijn.

Iedereen zegt altijd dat je een keer een schuiver maakt, ik was nog nooit gevallen, dit was mijn eerste keer.

Situatie was als volgt: ik reed gisteravond om 3:20 op de Nassaukade (voorrangsweg) in Amsterdam in Noordelijke richting, het was regenachtig en dus glad. Ging over een brug waarna er twee oversteekplaatsen zijn. De eerste is overzichtelijk en de andere onoverzichtelijk, eigenlijk misschien voor die plek met 50 te hard terwijl taxi's je dan met 60 inhalen. Op het laatste moment, zo'n 20 meter voor deze overtreekplaats stak er opeens een fietser van rechts over (voorrangsweg). Met 13 meter per seconde is dat dan je reactiesnelheid en nog 7 meter om te remmen. Ik heb uitgeweken naar links en daarbij waarschijnlijk te hard geremd, want ik ben namelijk op de linker kant gevallen en heb nog een paar meter geschoven. Mijn scooter lag ongeveer 3 meter van de fietser af. Ik heb de fietser geraakt bij zijn voorwiel.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=amsterdam&aq=&sll=52.469397,5.509644&sspn=3.815332,7.998047&vpsrc=0&t=w&ie=UTF8&hq=&hnear=Amsterdam,+Noord-Holland&z=3&layer=c&panoid=p_rFWhQEkQg-u4NRmQ9W_w&cbll=52.367201,4.8769&cbp=13,12.07011909623236,,0,21.48591731740582

Lichamelijk alleen wat blauwe plekken en mijn broek is stuk, met de scooter had ik mijn benen binnenboord, had verder goede handschoenen aan. De fietser had pijn aan zijn enkel maar is verder okΓ©.

Schade aan de scooter bestaat uit dat mijn stuur scheef staat (maar is waarschijnlijk gewoon weer recht te zetten) en wat bodywork, ik heb er nog meer naar huis kunnen rijden er gaat nog een schade-expert naar kijken. Er was aan mijn kant geen alcohol in het spel, ik heb geen politie bij betrokken omdat hij direct schuld bekende en ik al zijn gegevens heb, ik ga zo nog even langs het politiebureau. Ik heb het nummer en e-mailadres van hem en hij heeft inmiddels bevestigd per sms dat het zijn schuld was. Hij reed zelf ook scooter volgens mij dus hij besefte ook hoe kut zoiets is. Ik weet niet of hij alcohol op had of niet (achteraf misschien slimmer om de politie erbij te betrekken).

Zelf kijk ik er een beetje nuchter naar. Zoals gezegd kijk ik echt altijd erg goed uit en dan één stukje waar ik de weg niet helemaal goed ken en je bent de sigaar. Ik zou niet weten wat ik aan mijn rijstijl nog moet aanpassen, anders gaat het wel heel saai worden. Ik heb de scooter een maand geleden nog een grote beurt laten doen, hierbij hebben ze het bandenprofiel en de remmen nagekeken. Zelf denk ik dat het gewoon de combinatie van dat het glad was en snelheid de fout was. In die situatie bij een onoverzichtelijke bocht voortaan maximaal 40 km/u. Toen ik hem net had heb ik gekeken wat de remweg ongeveer was en dat had mij ook doen besluiten om er niet altijd 50 mee te rijden, maar dit heb ik nooit getest op een nat wegdek tot gisteravond πŸ˜› .

Betrekking tot de remtechniek zelf: Eigenlijk heb ik in een reflex gehandeld en daarbij waarschijnlijk te hard mijn voorrem gebruikt. Ik heb gegeken of er sporen op de weg zichtbaar waren maar door de regen nauwelijks, er staan geen bandensporen oid. Wel heb ik gemerkt dat de achterrem altijd minder goed remt dan de voorrem, dit is altijd wel zo begreep ik bij mijn rijlessen. Ik zal de schade-expert vragen om de remmen de controleren en indoen de achterrem niet voldoende was kan ik dit eventueel verhalen op het bedrijf dat de grote beurt heeft gedaan.

 
Geplaatst : 7 april 2012 12:00
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Tja, moeilijk op afstand te zeggen, maar remmen en sturen kan wel alleen als het nat is en dat in samenwerking met kleine scooterwielen beetje paniek/schrikreactie, dan heb je al snel dit soort problemen.
Moet je het je zelf kwalijk nemen? Denk het niet, achteraf is het makkelijk zeggen hoe je het had moeten doen, in de praktijk moet je alles binnen miliseconden overdenken en omdat wij mensen geen computers zijn gaat het wel eens mis.

Belangrijkste is dat geen van beide echt lichamelijk letsel heeft opgelopen.

 
Geplaatst : 7 april 2012 14:48
(@varo-man)
Berichten: 354
Reputable Member
 


Inderdaad, zoals Vicking al schreef, moeilijk in te schatten wat er fout is gegaan. Maar ik dacht dat in principe, de bestuurder van een motorvoertuig, in dit geval jij dus, ten alletijde aansprakelijk wordt gesteld. En volgens mij doet het er niet toe, of de fietser schuld bekent of niet. Maar dit terzijde.
Remmen leer je door ervaring. Dat is tenminste mijn mening. Zelf ook al een paar keer onderuit geremd. De laatste keer een jaar of vijf terug met de Shadow op de IJsseldijk. Jammer maar helaas, maar je leert er wel van. Inmiddels heb ik het remmen redelijk goed onder de knie, maar in een split-second handelen, vereist volgens mij heel veel ervaring. Daarom ben ik ook een groot voorstander van ABS op de motor.

Gelukkig geen gewonden, op een deuk in je ego na dan.

Veel succes met de reparatie en hopelijk loopt het met de verzekering goed af. Oh, en de garage aansprakelijk stellen? Vergeet het maar. Geen kans in dit geval. Sorry, leuker kan ik het niet maken.

Ptr

 
Geplaatst : 7 april 2012 19:54
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Heb vorig jaar ook nog zo'n oeps moment gehad, aanhanger achter auto zonder remlicht!!! hij wilde keren op de weg en stond boven op de rem, zelf zag ik het op het laatste moment en remde ook net iets te hard, voorband gilde en schoof weg, toch het zaakje nog recht weten te houden, maar even weer eens flink wakker geschud.

 
Geplaatst : 7 april 2012 22:50
(@bijzonder-mooie-wielen)
Berichten: 752
Prominent Member
 

Nou Adamco als Amsterdammer ken ik natuurlijk de Nassaukade heel goed. :ugeek:
En als je daar alleen zou rijden is het een prachtweg met bochten + hoogtes en laagten. Shock
Maar idd met veel verkeer heb je daar onoverzichtelijke situaties en noodstoppen maken met die kleine ...wielen van een scooter is geen pretje. Evil
Moet je in de herfst maar is de Appololaan rijden als het nat is en vol bladeren ligt. Evil
Dus wees blij dat je zelf niets hebt en ga op dat soort plekken nog wat defensiefer rijden. Roll
Want fietsers in Amsterdam denken echt dat overal waar hun fiets kan rijden zij ook voorrang hebben en dat Rode verkeerslichten niet bestaan. 😑
Danny πŸ˜‰ LoL

 
Geplaatst : 8 april 2012 00:12
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

Remmen:

De voorrem remt nu eenmaal meer af als de achterrem, de achterrem doet vaak een beetje voor spek en bonen mee, als je het in percentage's moet uitdrukken, dan denk ik dat de voorrem 80% voor zijn rekening neemt en de achterrem 20% qua remmend vermogen.
Weet niet wat voor combinatie er op zit, schijven voor en achter of trommelremmen in combinatie met een schijfrem?
Zelf ben ik een fervent trommelremmen piloot remmende snelheids verminderaar rijder als er afgeremd moet worden, dit is altijd een spannende aangelegenheid, staat zo'n machine bv een uurtje in de stromende regen, dan moet je hem eerst droog remmen, de 1e honderden meters doet het namelijk helemaal niets, na het droog remmen pakt het zeer agressief aan en wil dan ook gemakkelijk blokkeren.
Op een natte ondergrond is dit geen pretje en zelfs zeer gevaarlijk, je moet je motorfiets kennen, je moet jezelf kennen en je moet geluk hebben, meestal gaat het nog maar net goed, maar er komt een keer dat het net niet goed gaat, wanneer dit is, weet niemand.

 
Geplaatst : 8 april 2012 07:22
Deel: