Na 10 seconden smoo...
 
Meldingen
Alles wissen

Na 10 seconden smoort motor

12 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
36 Bekeken
(@michiel-moto-6-5)
Berichten: 7
Active Member
Topic starter
 

Hi allemaal,

Misschien heeft iemand een idee: mijn Aprilia Moto 6.5 uit 1999 (eencilinder, 650 cc) rijdt zo'n 5 a 10 seconden goed en voluit en smoort dan. Hij blijft wel lopen maar veel meer dan stationair wil ie niet. Maar zo gauw je hem (rijdend) even aan en uit switcht kan ie weer zo'n 5 a 10 seconden voluit lopen. (als hij smoort en ik blijf gassen geeft ie na een tijdje een enorme knal).

 

Heeft iemand een ideetje? Ik heb tot nog toe het luchtfilter vervangen, de bougie gereinigd en de tank geleegd en schoongemaakt (iemand opperde dat het water was).

Hoor je graag!

Groet

Michiel

 
Geplaatst : 20 mei 2018 20:19
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Moi Michiel, Over deze motor heb ik wel eens gehoord dat die de volgende rit beter gaat wanneer je de benzinekraan dicht doet als het thuishonk in zicht komt. Daar klopt dan dus iets niet helemaal. Zou de vlotter snel een beetje lek kunnen wezen of vast gaan zitten? Een beugelflesje heeft betere scharnieren dan veel carburators. Water in de carburator is er vaak wel uit te halen door de drain schroef open te draaien en dan een glazen potje onder de afvoerslang houden want je wilt het resultaat kunnen zien. Met een doorzichtige slang aan de afvoer en dan omhoog gevoerd kan je de vlotterhoogte zien. In de service handleidingen staat altijd wel hoe de vlotterhoogte moet zijn bij snelle uitwendige inspectie. Anders dit even lezen: http://www.kersling.de/moto/hb_kap4.htm#darstell

Het is ook makkelijk om de laadspanning te meten op de accu met een multimeter, het goedkoopst bij Action. De regulator, een klein rechthoekig ding met koelvinnen waarschijnlijk en aangesloten op de dynamodraden, moet bij draaiende motor ongeveer 13,8 tot 14,5 Volt geven bij elk stationair toerental. Zakt dit er ver onder wanneer je even wat gas geeft in zijn vrijloop dan zal er een probleem zijn met te weinig ontsteking en een slecht geladen accu. Bijvoorbeeld 12,3 Volt in plaats van 12,7, Een motor houdt dit slecht ontsteken niet lang vol. Ik moet zeggen dat te weinig stroom vaak ook resulteert in tellers die vreemd op en neer bewegen en het richtingaanwijzer indicatorlampje gaat dan niet meer aan. Het lijkt mij dat je zoiets wel al zou merken. Controleer de aansluitingen op de accu, ook bij het start relais en volg de min kabel naar het punt waar die op de massa zit. Onder dit punt aan frame of motorblok kan verborgen vuil en roest zitten. Een aandachtspunt is de paniekschakelaar. Zeker als de motor buiten heeft gestaan of dat die daarmee uit gezet werd. Heen en weer bewegen maakt dan vaak nog verschil. Af en toe even deze schakelaar controleren en wat contactspray gebruiken om te reinigen en vocht te verdrijven kan geen kwaad.

Het kan zijn dat de bobine stuk gaat, dan komt er kortsluiting in de spoel en verliest het vooral veel stroom voor de ontsteking onder belasting. Vaak merk je dat het eerst als de motor warm gereden is want dan is er meer elektrische weerstand. In ieder geval is de coil door te meten op weerstand waarden, die je voor deze motor zou moeten opvragen. 

Let zeker ook op warmte sporen aan de buitenkant ervan.

Doorslaan bij de aansluitingen van de bougie kabels, tot en met de bougiedoppen kan je controleren in het donker met nevel van een plantenspuit zoals hier: 

  Een beetje goed kijken of er ergens barstjes of andere beschadigingen zijn. Bougiekabels mogen niet tegen metaal liggen of tegen elkaar aan. Vonken tussen bougiedop en blok komt veel voor.

Ga dan na of er een vacuum lek zou kunnen zijn bij de inlaat vanwege dat er barstjes in de randen van de rubber tunnels zitten of dat de rubbers bij de carburator er af zijn gehaald en de rubbers of de klemmen niet het zelfde er weer op gezet zijn. Er moet wel heel wat aan mankeren. Een controlemiddel is natte brandbare spray langs de randen spuiten, kleine beetjes en ventileren want dan is er serieus brandgevaar. Bij een vacuum lek zal het toerental meteen hoger worden. Deze test is ook op YouTube te zien. 

Er is een vacuum gestuurde benzinekraan. Hier wordt een rubbertje opgetild door het vacuum bij de carburator. Controleer of dat slangetje nog goed aangesloten zit op de vacuum aansluiting en zowel onbeschadigd als ongeknikt is. Als er een Pri stand op de handmatige benzinekraan zit dan is dit de prime stand er omheen. Een probleem kan zijn dat er geen benzine komt of maar heel weinig en ook dat er bij meer toeren van de motor benzine gedumpt wordt in de motor, wat dan door het vacuum slangetje vloeit. Doorverbinden (meestal een 8 mm Buitendiameter koppelstukje) of de Pri stand gebruiken biedt uitsluitsel.

Verder weet ik het eigenlijk niet en een monteur kan er naar moeten kijken. Check het uurloon wat bedrijven hanteren en vraag of ze bekend ermee zijn. Verschillende dingen kan je dus zelf nagaan en de carburator is makkelijk uit te bouwen. Succes

 
Geplaatst : 21 mei 2018 03:04
(@michiel-moto-6-5)
Berichten: 7
Active Member
Topic starter
 

Ha boodschapper,

 

Dank voor je uitgebreide reactie! Je verhaal over de bobine klinkt best aannemelijk. Ik heb er denk ik twee.... die ga ik eerst maar eens vervangen. Is niet zo duur dus kan sowieso geen kwaad. En vooral omdat ie na een herstart weer eventjes prima loopt zou het daar best mee te maken kunnen hebben.

Vervolgens kan ik inderdaad wel eens de carburateur en de vlotterbak reinigen. Wie weet wat dat oplevert. 

En ik ga ff langs de Action voor zo'n meter 😉

Alvast bedank! Ik ga aan de slag en hou je op de hoogte. 

 

 
Geplaatst : 21 mei 2018 13:13
(@michiel-moto-6-5)
Berichten: 7
Active Member
Topic starter
 

Heb een aantal onderdelen schoongemaakt en gecheckt. Desondanks nog steeds dezelfde ellende.

Het feit dat nadat de motor eerst perfect loopt (lage en hoge toeren), dan smoort, maar als je hem even aan en uit zet hij meteen weer perfect loopt (voor een seconde of tien), zou dat niet iets met de electriciteit te maken hebben? Want blijkbaar even de stroom eraf halen en hij loopt weer voluit...

 

Misschien nog iemand een idee?

 
Geplaatst : 4 juni 2018 09:27
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Vacuum in je tank? Benzine filter vervuild?

 

enne 2 bobines op een 1 cilinder? Da zou wel mooi zijn?

 
Geplaatst : 7 juni 2018 13:58
(@michiel-moto-6-5)
Berichten: 7
Active Member
Topic starter
 

Dank je Kawa. Hij heeft inderdaad maar 1 bobine haha...

Maar als ik vacuum in tank of een vuile benzinefilter zou hebben waarom loopt hij dan meteen weer top als ik hem aan en uit zet? DAAR zit hem het probleem..... 

Iemand nog een goed idee?

 

 
Geplaatst : 12 juni 2018 08:02
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Ok... dus blokje loopt als een trein, vervolgens zakt ie in elkaar. Jij stopt én start de motor en hij is weer vertrokken? 

Dat lijkt wel electronische rottigheid...

 
Geplaatst : 12 juni 2018 20:37
(@michiel-moto-6-5)
Berichten: 7
Active Member
Topic starter
 

Ja precies Kawa.... dat denk ik ook. 

Wordt misschien tijd on hem weg te brengen.... ben alleen bang dat mijn monteur er ook niet achter komt en ik weer een hoop euro's verer ben...

 
Geplaatst : 17 juni 2018 21:50
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Daarom de stroom meten op de batterij in die paar tellen dat die loopt, bij lage en hogere toeren moet dit constant 13,8 tot 14,2 Volt kunnen zijn en anders eventueel de aarde van de regulator doorverbinden met de massa. Een motor loopt slechts kort als de uitlaat verstopt zit. Verder de automatische benzinekraan werkt misschien niet goed of de vacuümslang ervan is geknikt of gebarsten of zit los of gescheurd op de carburator. Voel aan de aansluiting van de choke op de carburator of de choke naald goed soepel heen en weer gaat, bij bediening van de choke knop of beweegt dan misschien vooral de kabel. Choke naalden blijven wel eens hangen of het veertje wat daar zit is gebroken. Bij twijfel even loshalen van de carburator. Nu het warmer wordt reageert de motor meer op dat soort defecten. Al de adviezen zijn dan denk ik al gegeven. Een monteur werkt systematisch maar het zal zeker goed zijn om naar een werkplaats te brengen met laag uurloon. Euro 40 is nog wel veel maar niet kunnen rijden kost ook wat. Sommige hebben een gratis ophaal service.

 
Geplaatst : 18 juni 2018 02:12
(@michiel-moto-6-5)
Berichten: 7
Active Member
Topic starter
 

Bedankt Boodschapper. Heb gemeten en zelfs de bobine vervangen. Niet gelukt....

Nu naar een monteur, het wordt te ingewikkeld.

Thanx en ik laat nog weten als het opgelost is!

 
Geplaatst : 17 juli 2018 11:29
(@michiel-moto-6-5)
Berichten: 7
Active Member
Topic starter
 

Het is ongelooflijk maar het was toch echt de accu. Die maakte net niet helemaal goed contact waardoor bij veel toeren hij dicht viel. FF contactspray en super vastdraaien en hij deed het weer.

Dank allemaal!

 
Geplaatst : 4 september 2018 12:47
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Meestal is het zo moeilijk niet bij elektrisch. Stoppen en knallen door gebrekkige ontsteking dus en te veel los gaan bij trillen. Doe ook het tweede gedeelte van deze volzin. Een fijn naseizoen op de motor kunnen wij jou nu wel wensen.

Controleer de aansluitingen op de accu, ook bij het start relais en volg de min kabel naar het punt waar die op de massa zit. Onder dit punt aan frame of motorblok kan verborgen vuil en roest zitten.

 
Geplaatst : 4 september 2018 13:15
Deel: