Motor starten na ee...
 
Meldingen
Alles wissen

Motor starten na een winterstop

4 Berichten
3 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
52 Bekeken
(@reggie)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Beste forummers, ik heb een Yamaha Fazer uit 2001 en heb ‘m drie maandjes in de schuur opgeborgen, zonder druppellader.

 

vandaag wilde ik hem weer starten, maar de startmotor klonk erg lafjes en starten kwam er eigenlijk niet van.

 

Ik heb m aan de startkabels gehangen van een autoaccu en toen was de startmotor wel krachtig maar hij startte niet, er lag naderhand wel benzine onder de motor. 

 

Ik vermoedde dat ik m verzopen had, choke stond ruim open. Benzinekraan dichtgedraaid nu. 

 

Hoe kan ik dit euvel verhelpen? Zonder startkabels aangesloten is de startmotor weer erg lafjes, maar ik heb m maar 4 minuten aan een stationnair draaiende auto gehangen.

 
Geplaatst : 8 april 2018 21:28
(@roadrash)
Berichten: 165
Estimable Member Admin
 

Hallo Reggie, welkom op het forum.

De kans is groot dat naast de aanvankelijk zwakke accu, je ook last hebt van "verouderde benzine" na 3 maanden stilstand.
Tenminste als je er Euro95 in hebt getankt.
Dus:  carburateurs leeg laten lopen en nieuwe benzine in de tank.
INFO:

http://www.deltavissers.nl/index.php/2017/04/15/euro-95-e10-bron-van-ergernis-en-voorzorg/

 

 
Geplaatst : 8 april 2018 21:51
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Fijn dat je op het Motorforum bent Reggie, Jammer dat dit topic steeds de fout "pagina niet gevonden 404" toonde.

Wat er beter moet gaan, wil de motor starten, dat weet ik niet precies maar benzine hoort die niet zomaar te kunnen lekken. Het kan wel eens dat een vlotter naar beneden is gegaan doordat er geen benzine meer in de carburator heeft gezeten en daar is gebleven omdat het eenvoudige scharniertje nooit tot op dat punt komt en het daar vervuild is. De vlotter zit daar vastgeplakt. Dan stroomt de benzine rijkelijk. Je moet maar uitvinden waar het dan terecht kan zijn gekomen. Eerst dit probleem oplossen! Er is een kans dat de automatische benzinekraan is uitgedroogd en de benzine via de vacuümslang naar de inlaat loopt (waar immers een vacuum is). Het is goed te weten dat de Pri. stand van een benzinekraantje om dat systeem heen gaat. Het vacuum van een draaiende motor tilt een klein en kwetsbaar rubber waarna de benzine daar langs kan stromen. Doel hiervan is dat er geen benzine meer kan komen als de motor uit gegaan is. Kijk dus of je deze beveiliging hebt en of er benzine via deze vacuum slang komt. Je kan om dit systeem heen door een 8 mm o.d. en benzinebestendig "T" stukje of dus de Prime stand van de benzinekraan te gebruiken. Ik gok echter op de vervuilde carburator en dat deze met gasschuif of membraan en sproeier naalden gecontroleerd moet worden. Een vlotter kan uit zichzelf misschien wel weer los gaan met schudden van de motor of door de aanhoudende opwaartse kracht. Kijk onder het luchtfilter of daar benzine ligt en benzine kan 1 op 1 in het carter terecht komen wanneer het in een cylinder loopt. Stinkende en verdunde olie is het gevolg. Bedenk dat benzinedamp zeer explosief is of ontvlambaar en licht giftig, vanwege het benzeen vooral.

Een motorfiets wil vaak niet goed lopen met te weinig stroom in de accu. Hulpstart heeft dan weinig zin. Vaak kuchende op één cylinder en de toerenteller die werkt in omgekeerde richting. Ook dit moet je voor jou motor uitvinden want dat scheelt heel veel moeite. Vraag hiernaar op een model georiënteerd forum. Zou je hulp-starten, dan nooit met een auto die een draaiende motor heeft. Auto's hebben een dynamo die beweegt en meer stroom gaat leveren wanneer er vraag naar is. Minder stroomverbruik rijdt dan ook zuiniger in een auto. De waarden kunnen te hoog oplopen en slecht zijn voor jou systeem.

De accu moet je gewoon opladen en niet meer met een hoog amperage als die voller raakt. Dit aansluiten aan een auto accu is daarom ook verkeerd. Aan een gedeeltelijk geladen accu heb je immers nog niets. De vuistregel is 1/10 van het amperage aan laadstroom en terug nemen van laadstroom wanneer de accu haast vol is. Met de multimeter gemeten is een accu vol ongeveer 12,8 Volt. Meer kan ook (13,2 Volt) maar zal die niet lang bevatten. Loopt de waarde na een dag al terug naar 12,4 Volt dan is de accu niet volledig goed. Bij 12 Volt is de kracht er uit en de accu onbruikbaar. 11 komma nogwat is een lege accu.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Zelf laat ik de motor in de winter iedere maand even uit, al was het alleen omdat de motor anders niet meer gesmeerd is bovenin en niet wil rondgaan bij het starten zonder de kracht van de vonken weg te nemen. Bij mij twin-spark. Ook dan verzuipt de niet startende motor heel snel in benzine, dat is bij de uitlaat goed te ruiken maar er loopt dan geen benzine uit natuurlijk. Wie het beter weet die mag het zeggen. 

Als je let op de felheid van de indicator lampjes voor de richtingaanwijzers dan krijg je een idee van of er stroom in de accu zit terwijl je rijdt. Gaat de accu stuk of wordt er niet opgeladen dan gaan die het eerst uit. Een accu die leeg is geweest heeft misschien sulfiet op de platen. Dit kan je nog wel eens wat verwijderen door een paar keer fors te ontladen, met bijvoorbeeld alle lampen aan en flink aan de rem hevel trekken. Het is een noodgreep want ook een cyclus draagt niet bij aan de kwaliteit. Vijf jaar levensduur is niet slecht voor een gemiddelde accu wanneer deze niet aan een druppellader hangt. Ook tweedehands zijn er wel eens accu's te koop. Wees er op verdacht, als je een nieuwe moet kopen, dat in het modelnummer "12" betekent dat die 10 Ampere is. Altijd twee extra.

 

 
Geplaatst : 10 april 2018 13:19
(@reggie)
Berichten: 2
New Member
Topic starter
 

Jongens bedankt voor de hulp. Hij heeft een middag aan de acculader gelegen en nu loopt ie zelfstandig weer als een zonnetje. Binnenkort zet ik ‘m te koop, heb ‘m eigenlijk niet nodig...

 

Groet, Reggie.

 
Geplaatst : 14 april 2018 12:09
Deel: