Goedenavond mede motorliefhebbers,
Sinds een aantal maanden heb ik vanuit jeugdsentiment een Honda cbr1000f gekocht en er met veel plezier op gereden. Alleen krijg ik hem sinds 2 weken niet aan de gang als hij koud is. Als ik hem aan de praat heb gekregen met bijv. Remmenreiniger dan draait de motor als een zonnetje en als hij dan eenmaal een beetje warm is start hij echt direct.
Maar de volgende ochtend, als hij weer afgekoelt is dan is het weer niets....
Ik heb al van alles geprobeerd maar ben een beetje radeloos aan het worden. De carburateurs zijn gereinigd, bougies vervangen, luchtfilter vervangen, van alles doorgemeten, maar helaas nog steeds niets.
Is er iemand die nog een idee heeft?
Dat vluchtige stof in de inlaat spuiten is geen doen en jij snuift straks nog mee.
Hier zoek ik de oorzaak eerst in de kracht van de accu. Het is immers koud buiten. Doe de test en meet behalve het Voltage ook het uithoudingsvermogen door alle lampen aan te doen inclusief de richtingaanwijzer en het remlicht, dat moet de motorfiets overtuigend volhouden. Het op de multimeter aangegeven Volt moet bij een goed systeem de volgende dag nog 12,8 Volt kunnen zijn. Hier loopt de spanning langzamer terug naar bijvoorbeeld 12,6 Volt een week later. Bij 12,4 wordt het kritisch laag en bij 12,2 onbruikbaar. De richting aanwijzer indicatoren geven vaak het eerst op als de accu leeg raakt. Daarna meteen weer laden met een geschikte lader. Controleer eventueel de stand van het accuzuur en of er brand of smelt plekken op de accu zitten. Dan toch eens een keer een hulpstart geven.
Vind je dat de motor stroef loopt, doordat je geneigd bent om tussengas te geven bijvoorbeeld of omdat die aan het gas rukt met hoge compressie? Dat kan een indicatie zijn dat de motor lang heeft stilgestaan. Ook dat die misschien slecht heel langzaam rijdt. De cylinders en zuigerveren kunnen dan te goed afsluiten door corrosie want de olie verdwijnt na een aantal weken uit de bovenkant van het blok. Hierbij zou ook een goede accu al snel te weinig kracht hebben. Je hoort de actie dan wel maar er komt geen goede ontsteking meer.
Iets anders is dat er iets niet goed is aan de olie en de olie stand of de manier waarop de olie bij de zuigers komt. Ook daardoor kan de motor te stroef rondgaan om nog te willen aanslaan. Bij onvoldoende oliedruk, als het carter vervuild is, zou je een warmer blok kunnen hebben.
Bij een eveneens slechte hulpstart ga ik de klepspeling verdenken. Ga eens na wanneer dat voor het laatst gecontroleerd is
Anders zullen de carburators moeten worden nagekeken. De choke naalden voel je heen en weer bewegen wanneer je de knop bediend. Laat de carburators leeglopen middels de drain schroeven en vang deze benzine op om te controleren of er condenswater in zit. Wat wel eens voorkomt dat zijn lucht inlaat regelaars of gas schuiven die niet meer (helemaal) sluiten. Die lucht inlaat regelaars vindt je misschien onder het luchtfilter, die moet ook schoon en niet te oud zijn.
Ik zou eerst zn choke eens nakijken denk ik. Alhoewel, de CBR1000 heeft 4 carbs en dus ook 4 chokes. Die zullen toch niet alle 4 verstopt zitten.. Dan zou hij op 2 poten aan moeten slaan ofzo.
Is de chockkabel niet uitgepikt? Los bedoel ik? Even tank eraf en kijken of de cockeschuif beweegt bovenop de carbs als jeje chocke bediend.
Succes!
Met mijn Honda had ik dat de choke knop erg zwaar ging en halverwege al stopte. Een paar keer sprayen met glij licht en toen bleek die een lang steeltje te hebben.
Tja..die Honda's hè?!
Er zit altijd meer in als je denkt.