Ik heb een SV650S van 1999 (carburator) die op anderhalve cilinder loopt.
Als hij stationair draait werkt enkel de voorste cilinder, de achterste wil niet mee spelen.
Enkel als ik het toerental laat stijgen tot boven de 4000 toeren loopt de achterste cilinder mee.
Als ik hem enkel op de achterste cilinder laat draaien (> 4000 tr) komt er witte rook uit de uitlaat.
Ik heb al heel wat gecontroleerd waaronder:
- brandstoftoevoer is in orde (vacuümklep en pomp)
- carburator volledig gecontroleerd/gereinigd
- bougies vonken goed
- ...
Wat kan ik nog meer nakijken?
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
ik heb de carburator en sproeiers ultrasoon gereinigd en gecontroleerd of alle openingen open zijn door ze met de compressor door te blazen.
Als ik lucht blaas op de plaats waar de sproeier heeft gezeten komt er lucht waar er lucht moet uit komen.
Is er, naast een andere carburateur, een mogelijkheid om dit te bevestigen/uit te sluiten?
(Ik smijt intussen de carburateur voor de zoveelste keer open om alles nog eens te controleren)
Hmm, :geek:
Lucht....OK.
Vonken....OK.
Brandstof....OK.
Ben van de luchtgekoelde maar een eerste storingsreactie is "lekke koppakking". Voor een redelijke diagnose meer info noodzakelijk.
Wanner en hoe is e.e.a. ontstaan ? Na onderhoud of na een tocht ? Loopt de achterste cilinder zelfstandig ?
In ieder geval e.e.a. snel oplossen om bijkomende schade te voorkomen.
Pietje Bel.
Oh ja, en maak mij ook zorgen over de carburatie. Da's best werk voor specialisten.
De carburatie valt best mee, met het juiste materiaal
Ik heb hem net 2dehands hebt gekocht en de voorgeschiedenis ken ik niet helemaal uiteraard.
De testrit was nog in orde maar eens thuis gekomen zijn de problemen begon.
Geen onderhoud of tocht gedaan.
De achterste cilinder loopt zelfstandig op hoog toeren (> 4000 tr) maar onregelmatig.
de koppakking lijkt momenteel idd een logische verklaring..
Verklaart meteen ook de witte rook..
Ga dit morgen wss checken, ik hou je op de hoogte...
witte rook kan een aantal oorzaken hebben, een ervan is koelvloeistof in je verbrandingskamer. de rest in acht genomen stem ik voor de koppakking
Witte rook: de Paus of een koppakking, koelmiddel wat verbrandt geeft witte rook. Gok ook op de koppakking of een scheurtje in de cilinderkop.
Ben vandaag ff vlug naar Rome gereden, en daar kwam alvast geen witte rook vandaan, dus gok ik ook op de koppakking.
Alles ligt open momenteel.. de koppakking ziet er wel nog goed uit, maar heb niet echt een idee hoe die er normaal dient uit te zien, dusjah..
Eens de nieuwe alles opnieuw ineen en testen.. en hopen dat hiermee het probleem is opgelost!
Update na (lang) wachten op de pakkingen:
- alles zit terug in elkaar, helaas heeft het niet het verhoopte resultaat
- hoewel hij nu op een lager toerental nog blijft draaien en de witte rook is verdwenen
- intussen heb ik een compressiemeting gedaan: 130 PSI aan beide cilinders
- er zitten intussen nieuwe bougies in
- de voorste bobine op de achterste cilinder blijft hetzelfde
Volgende stap = de tip van een collega om met remmenreiniger in de inlaat te spuiten.
Aan de rubber op de inlaat van de cilinder zit een nippel die naar de brandstofpomp loopt, ideaal om langs hier de remmenreiniger in te spuiten dus.
Slangetje eraf, er zit toch nog genoeg brandstof in de carbs.
Ik hou me klaar met de remmenreininger ....
duw op de startknop ....
en hij loopt ineens vlot en zelfstandig op de achterste cilinder
(Ik heb niet eens met de remmenreiniger moeten spuiten.)
DUS: Met de extra zuurstof die via deze weg bij het mengsel geraakt loopt hij weer.
Even dubbel checken:
Ik koppel de brandstofpomp aan bij het vacuüm slangetje dat naar de brandstofklep loopt zodat deze alvast terug werkt. En mits met mijn duim de extra luchttoevoer naar de cilinder een beetje te regelen kan ik hem vlotjes doen draaien op de achterste cilinder alleen! EURKEKA !
CONCLUSIE = carburator probleem
ff zoeken voor andere carb dus.. 🙁
goed dat gij het nu weet he......
alors , carb zoeken
Komt nog een klein staartje aan dit verhaal:
Na het vinden en plaatsen van een nieuwe (tweedehandse) carburator bleek er niets veranderd, nog steeds dezelfde problemen. 🙁
Toen wist ik het even niet meer. 😡
Het probleem bleek opgelost wanneer ik het slangetje, dat de brandstofpomp aanstuurt, los koppelde. Dus wou ik dit even opnieuw bevestigen.
Ik koppel terug het slangetje los en er kwam ineens benzine uit dit slangetje.
Vreemd, dit is een leiding waarin zich enkel lucht zou mogen bevinden ...
Eureka 2: De brandstofpomp is lek en er word via deze weg extra brandstof bij het mengsel getrokken!
Een inspectie van de brandstofpomp toont inderdaad aan dat het rubberen membraan tussen het lucht en benzine gedeelte in de pomp versleten is. (= kleine gaatjes)
Toch op een zondag nog een andere brandstofpomp kunnen scoren en ...
De achterste cilinder doet terug mee.
Er komen wel serieuze knallen uit de uitlaat (bij stationair draaien) dus het mengsel staat nog wat te arm. Even de luchtinlaat met de hand afdekken en de knallen zijn verdwenen.
Luchtfilter en brandstoftank opnieuw gemonteerd -> knallen zijn weg.
Wat houden die de luchttoevoer tegen !
Later de carburators wat beter (laten) afstellen en dan is dit hoofdstuk afgesloten.
(Intussen hebben we weer héél wat bijgeleerd