Kom ik vanmiddag bij m'n motor zie ik dat de achterband leeg staat.
Controleren, kon geen spijker of iets dergelijks ontdekken.
Oppompen en bleek dat het ventiel lekt.
Heeft iemand daar ervaring mee???
Ja,
Kwestie van onderhoud?
nieuwe erin?
Ik heb wel eens onderweg bij één een druppel olie in laten vallen, oppompen en thuis kunnen komen. Maar dat is een noodoplossing..
Rudy vraagt of het een kwestie van onderhoud is maar
wat valt er te onderhouden aan een ventiel?
De band was toch bijna aan vervanging toe, dus nu maar wat eerder.
Het is het niet meer waard om nu enkel het ventiel te vervangen en
dan de volgende maand de hele band.
Dus een drupje olie verminderd het lekken?
Dan kan ik er in ieder geval mee naar de bandenboer.
nou, wij stonden toen onderweg met een brommer met een slappe band, maar na het oppompen bij een benzine station hoorde je het ventiel sissen als een opgevoerde adder. Die zou dus in 5 minuten weer leeg zijn, en zoveel tankstations staan er niet
Na een druppel olie sloot hij wel af, misschien zat er wat vuil ofzo in. kweetooknie.
Nieuwe erin, en ook nog nieuwe band? Knalle!!
Ik rij nu 12 jaar motor en heb het nog nooit eerder meegemaakt.
Bedankt voor de tip van de druppel olie.
moet je wel een oud hok met een oliepeilstok in het groepje hebben
onderweg met panne worden de mooiste oplossingen geboren!
Ja, als de nood het hoogst is is de redding nabij
@KawaSjakie wrote:
moet je wel een oud hok met een oliepeilstok in het groepje hebben
onderweg met panne worden de mooiste oplossingen geboren!
Dat klopt. Zo hebben wij ooit van een koffielepeltje een versnellingspookje gemaakt na een valletje waar de originele afbrak. Het werkte wel en de vakantie ging weer verder....
Moet je zien wat Donald met een leeg frisdrankblikje en een paar slangenklemmen kan.
Het ventiel: wordt in massa geproduceerd en zit weleens een verkeerde tussen die lekt, bij vervangen van banden wordt het ventiel normaal gesproken standaard vervangen.
Edoch: het binnenventiel kan niet goed aangedraaid zijn, dan lekt die en het ventieldopje is belangrijker als je denkt, moet een metalen dop op met afdichtringetje, zit er een plastic dop op, dan is dit fout, die heeft dit namelijk niet.
Verder dient er een kort ventiel gemonteerd , meen TR412, TR413,TR414 en TR415 zijn te lang en kunnen bij een hoge snelheid weggedrukt worden waardoor er lekkage ontstaat, een kort ventiel doet dit niet (TR412).
Zelf rijd ik met dopjes voorzien van een BMW logo, deze zijn goed omdat er BMW op staat en komen uit Turkije, moet kwaliteit zijn dus.
prachtig Rudy!
Maar over die dopjes op het ventiel: die zijn toch alleen maar om te voorkomen dat er zand en troep in je ventiel komt?
Ik weet nog dat er toen één zo klever was om het (plastic)dopje zo hard aan te draaien dat het scheurde. Hij dacht zo het lekkende ventiel af te kunnen sluiten. Maar met een stalen dopje met o-ring kan dat misschien wel(als noodvoorziening)?
Verder zal er op mijn ventiel wel made in Japan staan, ook massaproductie maar ongetwijfeld van inferieure kwaliteit, geassembleerd door een onderbetaalde, nauwkijkende rijstvreter 😉
Van de lengte van het ventiel en de materiaalkeuze ga ik eens opzoeken. Vernieuwing van het ventiel zal in ieder geval nuttig kunnen zijn, helaas heb ik zelf binnenbanden.
Vaak lekt een ventiel bij het rubber waarmee het tegen de velg gedrukt zit. Dan zit er een ouderdom scheurtje. Mazzel als je zoiets niet tijdens de rit overkomt.
Is het ontsnappen van lucht toch echt uit het ventiel zelf en kan je dat voelen met je bovenlip, dan zit de core mogelijk niet juist aangedraaid. Haal deze er even uit met een ventiel sleuteltje. Soms hebben de ventiel dopjes van metaal deze twee opstaande puntjes aan de bovenkant. Bij MotoPort heb ik die nog gekocht voor een Euro of zo. Kijk dan of er vuil aan het rubbertje of in het gat zit en draai het er terug in of gebruik een andere. Nu komt het: zo een ventiel moet met een bepaalde kracht aangedraaid worden. Hiervoor zijn er weer bepaalde momentsleuteltjes. Zat die van jou los en was die er gemakkelijk uit te draaien, dan was het niet goed aangedraaid hebben mogelijk het probleem. Pff
#KawaSjakie:
Natuurlijk dient het ventieldopje om troep uit het ventiel te houden,maar:
Sport motorfietsen rijden vaak hard, zit er een plastic ventieldopje op dan kan deze er door de middelpunt vliedende krachten af schieten, een te lang ventiel kan dan mede hierdoor platter in de velg gaan liggen waardoor de band leeg loopt.
Plastic ventieldop heeft geen ring aan de binnenkant voor luchtdichte afsluiting, een goede metalen dop heeft dit wel.
Ventieldraaiers zijn er met een vastdraaimoment instelling, kun je ze dus nooit te vast of te los er in draaien.
€ 1,- vragen voor een dopje met 2 pennetje's is afzetterij, deze zitten standaard op een nieuwe binnenband gemonteerd, is wel Hfl.2.20 voor een dopje!
ok, toch eens naar vragen bij de volgende bandenwissel.
Bedankt voor de info Rudy!
Laat één ding duidelijk zijn, Rudy is hier de bandenexpert, hij heeft meer dan 100x
meer verstand van banden dan ik, dus ik neem z'n mening van harte aan.
Ik had van die metalen dopjes, zonder o-ring van de Action, kost bijna niks.
Mooie blauwe, vond het bij m'n motor passen.
Toen ik ondekte dat het ventiel lekte sloot het dopje totaal niet af.
Heb weer een plastic dopje erop gedraaid en lekken stopte.
De tip van Kawasjakie van de druppel olie werkte in mijn geval niet.
Zo zie je toch maar weer, het ene dopje is het andere niet.