koppeling slipt nog...
 
Meldingen
Alles wissen

koppeling slipt nog steeds, ook na revisie...

9 Berichten
4 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
163 Bekeken
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
Topic starter
 

BMW koppelingsplaten latenvervangen bij 135000 km. Maar hij slipt nog steeds. Volgens garage zal dit verdwijnen na een tijdje. Had ik nog nooit van gehoord.....ik hou jullie op de hoogte of t verdwijnt. Nu slipt ie bij 5500 rpm en dan volgas nog flink door...zoals ie daarvoor ook deed...

 
Geplaatst : 14 september 2017 19:57
(@roadrash)
Berichten: 165
Estimable Member Admin
 

Ja, raar verhaal. Ben ook erg benieuwd..

 
Geplaatst : 14 september 2017 21:32
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

klopt niks van...

 
Geplaatst : 14 september 2017 22:18
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

klopt niks van...

 
Geplaatst : 14 september 2017 22:18
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Stug gas geven zou ik niet doen. Ook nieuwe platen kunnen de oppervlakte gaan verglazen en met rustig aan doen wordt de koppeling afdoende ingereden.

Inrijden van een koppeling wil wel eens nodig zijn wanneer er niet helemaal compatibele kwaliteitsonderdelen gebruikt worden maar werden er hier goede onderdelen gebruikt die volgens de norm zijn dan schrijft de fabrikant over hun product dat ze een bepaalde afstand ingereden moeten worden als dat bij het gebruikte materiaal het geval is. Dit hoef je dan niet aan te nemen van de monteur maar moet je in zo een geval op kunnen zoeken en na kunnen lezen, misschien staat het op de doos of in een bijgeleverd boekje. Telkens slippen hoeft dan natuurlijk nog steeds niet (!) maar binnen deze, beperkte, afstand slipt het misschien wel eens een keertje. Het speelt een rol wanneer de motor sterk opgevoerd is en ook de conditie van de onderdelen. Er kan namelijk wel eens iets een beetje krom zijn wat er grote invloed op heeft. Een mogelijke aanbevolen inrij afstand voor een koppeling is ongeveer honderd kilometer. Het toepassen van onderdelen die niet speciaal voor de motor bedoeld zijn gebeurt eerder uit kosten overwegingen dan uit onkunde. Je moet dan maar afgaan op de ervaringen van de werkplaats met deze artikelen. Over hoe ver je in zou moeten rijden zou ik daarom gewoon met hun overleggen. 

Behalve dat ik zou navragen of de koppelingsveren nog goed zijn en of deze wel werden nagemeten of beoordeeld en alles goed is vastgezet volgens de aandraaimomenten in het boekje, vraag bij platen met kurk ook of die wel vooraf in olie zijn geweekt. Bij honderd kilometer met enige marge, moet je hun dan maar ongelijk bewijzen en garantie vragen op de reparatie. Wat ze extra moeten doen dat is natuurlijk wat anders maar wanneer ze repareren dan moet het weer goed te gebruiken zijn. Je kan ook niet langzaam blijven rijden en inhalen telkens vermijden dus er moet wel licht zijn aan het einde van de tunnel.

Ga zelf in ieder geval na of er nu niet per ongeluk te veel olie in het carter zit. Sommigen denken nog dat ze glad makende bestandsdelen in de olie moeten hebben zoals teflon of andere frictie verbeteraars. Dat is bij motorfietsen uit de boze want de koppeling zit in tegenstelling tot auto's bij gewone motorfietsen meestal deels in de motorolie. Als je die speciale olie hebt, die zo goed is tegen slijtage van onderdelen, dan zal dat de fout zijn.

Er moet na installatie goed gekeken worden naar het mechanisme wat de koppeling bediend. Achter de slaaf cylinder of bij een kabel bediening de bevestiging ervan, zit een duwstang met een vork. Deze moet vrij terug kunnen bewegen en een kort vrij spel hebben, evenals de koppelingshevel. ik ben amateur en kan niet voor alle motoren spreken. Dan is er nog het retour gaatje van de master cylinder wat onderin het bakje zit en wat wel eens verwaarloosd en verstopt zou kunnen zijn waardoor de koppeling telkens te langzaam weer opkomt en de verkeerd gelegde of stroef schuivende koppelingskabel.

 
Geplaatst : 16 september 2017 07:19
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 
Sorry, na 'inrijden van een koppeling' was je me kwijt. Net zoals je geen versleten remschijven laat zitten bij het vervangen van de remvoeringen vervang je ook een koppeling als set. Inslijten van voering op koppelingsplaat is zo minimaal dat je dit bij gebruik niet merkt, toch zeker niet doorslippen. Als een monteur dit vervangen heeft hoort het gewoon goed te zijn. Dit ruiktnaar prutswerk
 
Geplaatst : 17 september 2017 13:04
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
Topic starter
 

Vandaag slipte de boel pas na 160...het begon eerst al bij 70...ik denk toch dat het gaat verdwijnen maar zal wel even een tijdje kritisch de versnelling volgen.

 
Geplaatst : 17 september 2017 21:39
(@iemand)
Berichten: 492
Honorable Member
 

Dat geeft geen antwoord op de vraag of er ook naar de koppelingsveren is gekeken. Nogmaals: je kan niet uitgaan van een ideale situatie als de koppeling door gebruik al versleten is. Andere gebreken kunnen het dan op scherp zetten. Niemand kan beloven dat een nieuw geplaatste koppeling niet slipt, of er moet nu eenmaal meer gecontroleerd worden.

Er zijn verschillen in toegepaste materialen. Zou het er op lijken dat het snel beter wordt, stress het dan niet maar normaal er mee rijden. Succes

 
Geplaatst : 17 september 2017 23:05
(@bieemwoe)
Berichten: 217
Estimable Member
Topic starter
 

Ik wil juist zoveel mogelijk accelereren rond het maximale koppel toerental...als ie dan helemaal niets meer slipt lijkt het probleem opgelost. Lijkt, want ik blijf het met argwaan volgen en ga terug als het blijft, ook al is het minimaal,of moet ik de rijstijl er een beetje op aanpassen . In beide gevallen claim ik garantie op de reparatie.

 
Geplaatst : 18 september 2017 08:08
Deel: