Koelvloeistof in ca...
 
Meldingen
Alles wissen

Koelvloeistof in carter en olie in radiateur

9 Berichten
5 Gebruikers
0 Reactions
47 Bekeken
(@roadrash)
Berichten: 166
Estimable Member Admin
Topic starter
 

Ik heb sinds een aantal weken een K1100LT uit 1996 (omgebouwde marechaussee). Niet moeders mooiste.
Heeft precies 100000 gedraaid en loopt (liep) goed.
Dit is mijn eerste K, dus helemaal juist kan ik dat niet beoordelen. Heb jarenlang op een F650GS Dakar gereden.
Hij startte prima, maar stonk wel behoorlijk na het starten. Geen dikke rookwolken, etcetera.
Na het starten moest ik wel enige tijd op verhoogd toerental laten draaien. Deed ik dat niet, dan sloeg hij af bij gasgeven.
Ik had al een grote beurt ingepland.

Afgelopen weekend 30km gereden, waarna het watertemperatuur-lampje ging branden. De ventilator deed goed z'n best, maar ik kon horen dat het "water aan de kook" was. Stoppen dus.
Blijkt dat het reservoir voor koelvloeistof beneden het minimumpeil zit. Oei.
Olievuldop maar eens losdraaien... En daar zie ik allemaal mayonaise...
Dus de motor het hok in en olie aftappen: daar kwam eerst een halve liter tot een liter koelvloestof uit.
Radiateur aftappen: daar kwam eerst wat koelvloestof uit en vervolgens wel bijna 1 liter olie !

Volgens mij ontkom ik er niet aan om het motorblok te demonteren, oorzaak zoeken, repareren en helemaal te inspecteren en te reinigen.
Dat is allemaal niet zo'n probleem; kost me alleen veel tijd (en geld) die ik eigenlijk niet had ingecalculeerd.

Maar nu vraag ik mij af:
Is er iemand met een K die dit eerder heeft gezien ?
Heeft iemand een idee wat de oorzaak kan zijn ?
Ik denk zelf niet aan een lekke koppakking, omdat er nooit witte rook was.
Ik denk eerder aan een fors lek, gezien de grote hoeveelheid olie in de radiateur en hoeveelheid koelvloeistof in het blok.

 
Geplaatst : 12 april 2011 11:30
(@bijzonder-mooie-wielen)
Berichten: 752
Prominent Member
 

Ik zou met deze vraag naar het bmwk forum gaan daar zitten de specialisten. :ugeek:
Volgens mij http://www.bmwk.nl LoL
Ik zelf ben a technisch dus kan je helaas niet helpen. Mr. Green Evil
succes Danny (K75rt) 😉 LoL

 
Geplaatst : 12 april 2011 12:41
(@roadrash)
Berichten: 166
Estimable Member Admin
Topic starter
 

Thanks voor de tip.

 
Geplaatst : 12 april 2011 12:44
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Tja het is natuurlijk wel een BMW, bij 100000km weer toe aan zijn 3e of 4e revisie.

Past er geen Honda blok onder? of een Kawasaki, Suzuki of Yamaha blok, heb je dit soort problemen niet en kun je lekker rijden.

 
Geplaatst : 12 april 2011 12:51
(@roadrash)
Berichten: 166
Estimable Member Admin
Topic starter
 

In ieder geval met behulp van het bmw-k forum de oplossing gevonden:

Er zit een gecombineerde olie/koelwater pomp op. Het zwakke punt zijn de keerringen tussen de beide pompkamers.
Door een (mijns inziens) ontwerpfout van BMW hoopt zich tussen die kamers troep op en worden de keerringen kapot geschuurd.

Ik heb de pomp er inmiddels vanaf. Het deksel zat muurvast. Een half uur kloppen met een plastic hamer hielp niets. Ik kreeg het pas los na met een schroevendraaier en een hamer toch vrij stevig schuin in de vastgeplakte spleet te slaan. Niets beschadigd.

De pomp zelf zat ook stevig vastgeplakt met het z.g.n. BMW Dreibond. Moest ook behoorlijk wat geweld aan te pas komen.

De keerring van de waterpomp is behoorlijk lek.
En ook de oliekeerring is niet om aan te zien. Er zat een slurrie van water/olie tussen de beide keerringen, alsmede een soort gruis.
Het gat van de oliekeerring is onrond. Dus allemaal met elkaar een flink lek, beide kanten op.
zie foto:
[attachment=1:lkhse1t0]k1100keerring.jpg[/attachment:lkhse1t0]
Verder ziet alles er in het blok wel netjes uit, ondanks de mayonaise.
Volgens de kenners hoeft het blok niet verder uit elkaar en zijn er methodes om het eruit te spoelen.
[attachment=0:lkhse1t0]mayonaise.jpg[/attachment:lkhse1t0]

 
Geplaatst : 13 april 2011 09:20
(@oemoemenoe)
Berichten: 1073
Noble Member
 

heel fijn dat je nu weet waar het vandaan komt.
spul is waarschijnlijk nog nooit los geweest , dan gaat het meestal stroef.
misschien spoelen met dieselolie of anders een keer extra olie verversen .
gooi er dan zo,n carterreiniger doorheen voor je de ouwe olie eruit laat lopen.

 
Geplaatst : 13 april 2011 11:06
(@roadrash)
Berichten: 166
Estimable Member Admin
Topic starter
 

Ben net even bij Schram geweest.
Die riep meteen dat ie wel wist wat er aan de hand was... en inderdaad.
Hij zei:
Nieuwe olie erin en warm laten draaien. Dan de olie er met hete motor eruit laten lopen. Ook oliefilter meteen vervangen. Klaar.

Het punt is dat het overloop gaatje bij mijn motor dicht zat vlakbij de keerringen. Er zat een harde prop troep in.
Dus een lekkage van waterpomp of oliepomp wordt dan nooit opgemerkt en er wordt doorgereden tot hij stuk gaat.

 
Geplaatst : 13 april 2011 11:30
 Bert
(@bert)
Berichten: 15
Active Member
 

Zie hier het belang van het regelmatig controleren van de vloeistoffen, bij het oliepeilen was de witte drek waarschijnlijk opgevallen en als je het koelvloeistofreservoire in de gaten houd zie je de olie misschien ook wel. Het is net een machine, af en toe alles even controleren.
Bert

 
Geplaatst : 13 juni 2011 18:56
(@roadrash)
Berichten: 166
Estimable Member Admin
Topic starter
 

Mijn "fout" is geweest dat ik de motor van iemand voor "weinig" heb gekocht.
Vuldop zat vastgedraaid met een tang en die kreeg ik dus tijdens de koop niet los. Vervolgens gedacht van "laat maar". Dom, dom.
Want ik had natuurlijk ook simpel in het expansievaatje kunnen kijken.
Altijd bij de aankoop dit soort zaken goed checken, het behoedt je voor veel ellende.

Maar achteraf ben ik nu heel blij met mijn K1100. Hij loopt als een trein. Start prima. Rijdt goed.
Gisteren ruim 400km gereden, waarvan 50% in de stromende regen. Blij met de beamer.

 
Geplaatst : 14 juni 2011 08:34
Deel: