Ben ik onderweg, kom ik er ineens achter dat mijn motor meer toeren maakt. Normaal zit ik rond de 5000 toeren met 100 km/u en zat ik op de 8000.
Iemand die dit ook meegemaakt heeft?
Ik dacht eerst dat ik niet meer in de vijfde versnelling kon komen, maar dat is het niet
dan is de vraag van mijn kant. IS het ook echt zo dat de motor meer toeren maakt of geeft de toerenteller dit aan? slipt de koppeling bij snel optrekken?
haha, een ZZR600 heeft 6 versnellingen
En 5000rpm is zo'n 100km/h, dat klopt(in z'n 6 welteverstaan)
Were did you go wrong?
Bij 100 km leek het aan het geluid te horen dat ie niet meer toeren maakt.
Maar bij 80 km met 6000 toeren leek het wel dat er meer geluid was. Misschien hoor ik het bij 100 km niet goed, omdat ik dan meer wind hoor.
Hoe kan ik nu weten of ie daadwerkelijk meer toeren maakt? Het verschil ZIE ik aan de meter.
Hoe bedoel je het met een slipende koppeling bij snel optrekken?
Toen ik dit ontdekte had mijn motor in een fietsenstalling gestaan. Heeft het er misschien mee te maken dat iemand ergens aan gezeten heeft, zodat ik nu deze situatie heb?
Ik heb bij het op de snelweg komen, heb ik hem in zijn 3 naar de 100 km opgetrokken. Normaal doe ik dit niet zo snel. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Hierna toen ik op de snelweg zat ondertekend ik het probleem......
Wat kan de oorzaak zijn wanneer een motor tussen de 3000 en 4000 toeren inhoudt?
Brandstof probleem , waarschijnlijk brandstofpomp verontreinigt, of die is gewoon op.
Kan natuurlijk ook een ontstekingsprobleem zijn ,maar brandstofpomp lijkt me waarschijnlijker ivm het euvel bij een bepaald toerental ,dealer of specialist zal het snel kunnen beantwoorden
carburateurtjes vervuild? Een keer een flesje Forté doet soms wonderen
Zijn dit nu twee problemen? De winter komt er weer aan.
In de fietsenstalling kan de motor een stoot tegen de uitlaat gehad hebben. Misschien er op gevallen. Je kan makkelijk controleren of deze ergens lekt door iemand de uitlaten even dicht te laten houden. Je kan ook meer geluid hebben bij een lekke uitlaat en het starten van de motor gaat dan net even anders.
Bij het inhouden op een bepaalde snelheid zou ik kijken of ik een automatische benzinekraan had, die geen benzine meer doorlaat als de motor uit is. In dat geval is er een vacuüm slang, dunner als de benzineslangen, die de onderdruk van de motor bij één carburator gebruikt om een klein rubbertje te lichten. Dit rubber kan ofwel niet goed opgetild worden of er komt vanaf een bepaald moment benzine mee door de vacuüm slang, dat dus extra in een cilinder verbrand. Een makkelijke weg er omheen is de "Pri" (prime) stand van de benzinekraan, als je dat tenminste hebt. De vacuüm slang kan ook lek zijn, geknikt of niet goed meer op de nippel van de carburator aangesloten zitten. Dat zijn ook de aansluitingen voor een vacuüm meter om de carburators te synchroniseren.
Controleer bij dat soort problemen ook of er een vacuüm lek kan zijn aan beide kanten van de carburators, de zogenaamde boots, Dat kan je, vanwege het brandgevaar en de vonken van de bougies, het best voorzichtig doen. Spray wat brandbare nattigheid van bijvoorbeeld een omgekeerde bus aansteker gas tegen de naden van de rubbers en verwacht het toerental te horen oplopen wanneer er een lek is ontstaan. Meestal door uitharden en inscheuren van het rubber. Stel het toerental wat hoger af met de stelschroef om goed verschil te horen. Ventileer tussendoor telkens. Laat de motor niet binnen draaien.
Nevel wat water rond de bougies en kijk in het donker of de doppen vonken, dus spanning doen verliezen terwijl je wat gas geeft. Dit spanningsverlies kan bij een bepaald toerental effect hebben. Ook zou het kunnen dat de bougie doppen niet meer goed met hun schroef in de bougie kabel gedraaid zitten. Even drukken en draaien dus wanneer jou doppen zo een schroef hebben. Deze dikke schroeven zitten dan mogelijk ook in de aansluitingen bij de bobines. Een slechte bobine of "coil" heeft wel eens hittesporen en ze kunnen getest worden op weerstand, voor voorbeelden daarvan en aannemelijke waardes zie YouTube.
Controleer de aanvoer van benzine bij het benzinefilter, de benzine mag natuurlijk niet bedorven geweest zijn en dat er drab of vellen in het benzinefilter zitten.
Kijk bij inhouden van toeren of er water in de carburators zit door deze te legen met de drain schroeven. Vang het op in een glazen potje die je onder de afvoerslang zet, zo heb je bewijs. De grote drain schroef die wijst meestal naar onderen. Hierbij opgemerkt dat je met een doorzichtig slangetje aan de afzonderlijke drains ook de vlotter hoogte kunt zien. Het merk tekentje zit echter wel eens een bepaalde afstand lager dan het voorgeschreven niveau. Vergelijken kan je in ieder geval en dat kan ook door aftappen en goed meten. Vlotters kunnen wel eens lek worden en daardoor langzaam zinken of niet meer helemaal vrij bewegen. Voor de carburators geldt dat een niet vrij bewegende gas schuif of inlaat klep de oorzaak kan zijn van inhouden. er zijn wel eens zuigertjes onder het luchtfilter die in worden getrokken bij veel luchtstroom en de inlaat dan verder openen. Al deze kleppen en schuiven kunnen nog betrekkelijk eenvoudig gecontroleerd worden.
Maak ook zeker dat er constante stroom is voor de ontsteking. Zet de Voltmeter op de accupolen en meet ongeveer 12,7 Volt, anders de accu even laden. Start dan de motor en laat iemand een steeds hoger constant toerental houden. Bij alle toeren moet de dan gemeten laadspanning ongeveer 14,2 Volt blijven. Zo niet dan is de dynamo of de regulator met zijn gelijkrichters stuk. Sterk afnemende stroom kan de motor even op minder cilinders laten lopen of het mengsel slecht ontsteken, waardoor er te veel benzine is. Anders even verder vragen maar niet doorrijden.
Ik heb ook een zzr600 uit 91 staan (welke in de verkoop staat) en dit probleem heb ik ook gehad. bij mij was het toen een massa probleem in de toerenteller dus alle stekkers toen schoongemaakt met contact spray en werkte weer prima.
groetjes Edwin