Beste forumleden,
Betreft een Kawasaki LTD 454. (1985)
v.b. Gisteren nog heerlijk gereden. Vandaag wil niet meer starten.
Storingsdiagnose doorgelopen als: wel/geen benzine, carburateurs schoon, accu wel/niet opgeladen,
komt startmotor rond etc. etc.
Aan de startkabels wil hij even starten, heeft even gelopen, maar horen kort daarna een lijkt wel
schurend geluid vanuit de omgeving van de startmotor? Hier helaas nogf niet aan toegekomen maar:...
zou de oorzaak in de startmotor kunnen zitten?
Wie of wie heeft nog meer suggesties a.u.b.???
Bijvoorbaat alvast mijn dank!
Ja de oorzaak kan de startmotor zijn of de betreffende tandwielen zijn smerig geworden. Heb je de motorolie en het oliepeil gecontroleerd en is de olie van redelijke kwaliteit? Bij een startmotor grijpt een starterrondsel in de vliegwiel vertanding. Dat systeem kan vastslaan of het rondsel, wat heen en weer beweegt op een as in de startmotor gaat stroef waardoor het systeem blijft hangen. Een tijdelijke oplossing hiervoor kan wezen om een paar tikken op of bij de startmotor te geven, zonder dat er wat beschadigd raakt natuurlijk. Ik denk dat zoiets wel eens kan gebeuren maar het slepende geluid kan ook heel goed een kapot koolborsteltje zijn. Wanneer het laatste stukje van een koolborstel afbreekt of het is haast helemaal afgesleten, dan toont zich het stalen pennetje in het midden waar het kabeltje natuurlijk aan zit en dit raakt de contactvlakken van de elektromagneet. In beide gevallen zal de starter motor los genomen moeten worden, eventueel nog getest en dan opengemaakt voor schoonmaken, de juiste smering en controle.
Als de startmotor nog rond wil dan is het geen goede zaak dat er een stalen pennetje tegenaan geduwd wordt. Je krijgt daarmee een slijtspoor. Omdat de stalen kern van de koolborstel niet slijt zal de motor minder goed gaan werken en draait die met meer weerstand want de pen valt in de gleuven tussen de contacten en een koolborstel glijdt er overheen, behalve als deze nieuw is en nog niet helemaal de goede vorm heeft (koolstofwolk).
Hier kan je het principe zien op Googel Afbeeldingen: https://www.google.nl/search?q=koolborstels+startmotor&lr=&hl=nl&as_qdr=all&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=puBXVabNDKbV7gao_YHIAg&ved=0CC0QsAQ&biw=896&bih=447
Hoe je de startmotor kunt loshalen, testen en onderhouden staat meestal goed in de service handleiding beschreven.