Ik weet het niet me...
 
Meldingen
Alles wissen

Ik weet het niet meer....

41 Berichten
6 Gebruikers
0 Reactions
145 Bekeken
(@marcog)
Berichten: 164
Estimable Member
Topic starter
 

Goed, in het kort...

De motor heeft een paar keer kuren gehad tijdens "lange" ritten.
In het begin lekke het alleen tijdens regen, maar hij bleek toch ook last te vertonen tijdens droog weer.

2 weken geleden alle 4 de bougies vervangen en die Vrijdag naar werk gereden.
Hij reed heerlijk, eigenlijk alsof er niks aan het handje was.
Terugweg begonnen na 15 á 20 min de problemen (in volgorde);
- Hard getok uit de motor
- schokkend rij gedrag (alsof de power verdwijnt en weer terug komt)
- Knallende uitlaat
- moeite met startte nadat ik hem op de vluchtstrook had geparkeerd.

Vandaar ben ik weggesleept naar de eerste afrit en daar kwam de ANWB monteur.
Samen met hem gestart en een klein stukje gereden, daar kwam het volgende uit;
- stinkt naar benzine
- maakt herrie (ong het zelfde als eerder genoemd)
- lijkt/klinkt alsof die in zijn twee rijd.

Hij dacht aan problemen met de carburateur, misschien verzopen vanwege de stank en het feit dat die al eens gelekt had.
Dus ik de motor naar de garage gebracht.
De bougiekabels waren in orde en leken redelijk nieuw.
De luchtfilter leek nieuw.

Toen de carburateur uit elkaar gehaald, deze was op zich erg vies maar voor de rest niks raars aan te zien.
Nadat alles schoon was alles weer in elkaar gebouwd.
Proefrit zaterdag en zondag gingen beide goed.

Vandaag richting werk stopte die er na 20 min weer mee;
- weer een constante herhalende tok uit de motor
- schokkend rijgedrag
- uit gevallen en niet meer willen startte

Eind van de middag vandaag toen me pa me op kwam halen startte de motor alsof er niks aan de hand was.
Maar na 15 á 20 min rijden weer problemen;
- knallen uit de uitlaat
- schokkende rijgedrag
- en nardat die op de vluchtstrook was geparkeerd wou die niet meer startte.

Het enigste wat ik en me pa nog kunnen bedenken is 1 van de 2 bobine's, maar dan zou die toch op halve kracht moeten kunnen rijden???

Wat denken jullie?
Het gaat om een Kawasaki GPZ440R uit 1985

 
Geplaatst : 30 juli 2012 21:11
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

Filmpje?

 
Geplaatst : 30 juli 2012 21:20
(@marcog)
Berichten: 164
Estimable Member
Topic starter
 

Tankonluchting is het trouwens ook niet, bij het (verkeerd) optillen van de tank kwam er benzine uit die slang.
Deze konden we ook door blazen, waarna bij het openen van de tankdop druk ontsnapte.

@Rudyhadee wrote:

Filmpje?

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, gezien de "lange" rijtijd voordat de eerste problemen ontstaan.

 
Geplaatst : 30 juli 2012 21:29
(@mikkola)
Berichten: 29
Eminent Member
 

Lekspanning van beide bobine,s ,had ik bij mijn TDM.Oplossing was aansluiting op de bobine af te plakken met electrotape.

 
Geplaatst : 30 juli 2012 22:23
(@marcog)
Berichten: 164
Estimable Member
Topic starter
 

Nou, vandaag nog even langs de lokale motorgarage geweest.

Wat extra info over de motor, het is een 4 cilinder met 2 bobine's.
De monteur achtte de kans klein dat het 1 van de 2 bobine's was, want dan zou die eigenlijk op halve kracht door moeten rijden.
Ook gezien de kosten van een nieuwe bobine besloten om eerst wat andere opties af te strepen.

Binnenkort eens een 15 min rondje plannen, zodat die pas klachten gaat vertonen als ik hier in de omgeving ben.
Dan steek ik de reserve sleutel in de tankdop en zodra die kuren krijgt open ik de tankdop.

Mocht dit het oplossen is het een probleem met de ontluchting van de tank.

En zo gaan we stap voor stap dingen af vinken van onderstaand lijstje;
krukas-sensor doormeten
nokkenas-sensor doormeten
tankontluchting
aansluiting massakabel
loszittend contact
pickupspoel
Bobine's
Lekspanning op de bobine
bougiekappen en kabels

Ben benieuwd, maar dit word nog wel wat gepuzzel 😉

 
Geplaatst : 31 juli 2012 20:11
(@vicking)
Berichten: 882
Prominent Member
 

Wat een gekloot van die garage zeg, ga eens naar een echte motorzaak.

Als ik het zelf zou gaan doen gooide ik eerst de carburatie in de ultrasoon en vervang de bougies ook gelijk, deze kunnen door al dat gekloot wel eens geploft zijn. Testen buiten het blok heeft geen zin, kunnen dan wel vonken, maar onder compressie niet. Ook een goed idee is om de compressie van alle cilinders te meten.
Als ik het allemaal zo lees (op afstand nooit echt te zeggen wat er aan de hand is) dan heb je versmeerde carburators, deze moet je echt goed reinigen.

Wat is de staat van onderhoud? wanneer zijnn de bougies verwisseld kleppen gesteld enz enz?

Waar woon je ergens?

 
Geplaatst : 31 juli 2012 20:59
(@marcog)
Berichten: 164
Estimable Member
Topic starter
 

@vicking wrote:

Wat een gekloot van die garage zeg, ga eens naar een echte motorzaak.

Als ik het zelf zou gaan doen gooide ik eerst de carburatie in de ultrasoon en vervang de bougies ook gelijk, deze kunnen door al dat gekloot wel eens geploft zijn. Testen buiten het blok heeft geen zin, kunnen dan wel vonken, maar onder compressie niet. Ook een goed idee is om de compressie van alle cilinders te meten.
Als ik het allemaal zo lees (op afstand nooit echt te zeggen wat er aan de hand is) dan heb je versmeerde carburators, deze moet je echt goed reinigen.

Wat is de staat van onderhoud? wanneer zijnn de bougies verwisseld kleppen gesteld enz enz?

Waar woon je ergens?

Woon nabij rotterdam.

Bougies zijn3 of 4 weken geleden vervangen
De carburateur is volledig uit elkaar geweest en schoongemaakt.

 
Geplaatst : 31 juli 2012 21:03
(@marcog)
Berichten: 164
Estimable Member
Topic starter
 

Vandaag even bezig geweest en verschillende ideeën/mogelijkheden afgevinkt, maar het probleem ook nog niet gevonden 🙁

Afgevinkt, dus wat het niet is/was;
- Kruksassesor/pickupspoel
- nokkenas sensor
- aansluiting massakabel
- Uitwendige leskspanning bobine
- lekspanning bougiekappen en kabels of andere problemen met eerder genoemde
- lekkende benzine kraan (als die los ligt lekt die in elk geval niet)
- brandstofpomp relais (zitten er niet op)
- niet goed vast zitten van de bobine's of de aansluitingen van de bobine's.

Er blijft weinig over zo, maar had het liever al gevonden Roll

Ps. alles is getest met koude motor, het zou dus eventueel bij een warm gedraaide motor anders kunnen zitten

 
Geplaatst : 4 augustus 2012 21:36
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

Ik hoop nu maar dat de geleerden op het gebied van Japanse technologie nu uitkomst gaan bieden voor jou, ik als BMW en Harley-Davidson WLA rijder weet het niet meer, temeer komt dit natuurlijk door het ontbreken van welke vorm van techniek dan ook bij beide fietsen.
Probleem bij die Japanners is gewoonweg dat er teveel op zit wat kapot kan gaan en kom er dan maar eens uit waar je het probleem moet zoeken, de kenners komen hopelijk met nog wat alternatieven aan zetten.

 
Geplaatst : 5 augustus 2012 08:06
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

gewoon op de Jan-Boerenfluitjes manier beginnen.
Stroboscoop over de bogiekabel, kun je zien of ie vonkt terwijl je start.
Bij gebrek aan zo'n flitser, carb eraf, bus ether of remmenreiniger in z'n strot spuiten en starten.
Wedden dat ie een paar klappen geeft? Dus carb werkt voor geen meter. Schoonmaken is 1, afstellen is 2.
Vlotternaalden die niet goed afsluiten???

In geval van geen vonk:meten is weten! Krijgt de CDI signaal van de pick-up?
krijgen de bobines spanning? Kabels? Bougiekappen? Kunnen uiterlijk prima zijn en geen vonken naar massa trekken. Veel vaker zijn ze inwendig kapot.

 
Geplaatst : 5 augustus 2012 11:37
(@rudyhadee)
Berichten: 1334
Noble Member
 

CDI: Corps Diplomatiek?
BMW oude meuk rijders kennen dit niet.

 
Geplaatst : 5 augustus 2012 11:43
(@marcog)
Berichten: 164
Estimable Member
Topic starter
 

@KawaSjakie wrote:

gewoon op de Jan-Boerenfluitjes manier beginnen.
Stroboscoop over de bogiekabel, kun je zien of ie vonkt terwijl je start.
Bij gebrek aan zo'n flitser, carb eraf, bus ether of remmenreiniger in z'n strot spuiten en starten.
Wedden dat ie een paar klappen geeft? Dus carb werkt voor geen meter. Schoonmaken is 1, afstellen is 2.
Vlotternaalden die niet goed afsluiten???

In geval van geen vonk:meten is weten! Krijgt de CDI signaal van de pick-up?
krijgen de bobines spanning? Kabels? Bougiekappen? Kunnen uiterlijk prima zijn en geen vonken naar massa trekken. Veel vaker zijn ze inwendig kapot.

De CDI krijgt signaal van de pickup en geeft deze ook door aan de bobine's, kabels en bougiekappen.
Dit hebben we getest.

Ook geven de bobine's geen uitwendige lekspanning.

Carburateurs zijn in elk geval schoon, maar of zijn goed zijn afgesteld weet ik ook niet zeker.
Maar zou je daar niet direct problemen van krijgen in plaats van na 20 min?

 
Geplaatst : 5 augustus 2012 12:32
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

Speciaal voor Bee-Em-Buddeljoe rijders met de onvolprezen contactpuntjes:
jappen doen het al jaaaaaren met een CDI:

Capacitor Discharge Ignition Mr. Green

 
Geplaatst : 5 augustus 2012 12:33
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

@MarcoG wrote:

Maar zou je daar niet direct problemen van krijgen in plaats van na 20 min?

Daarom dacht ik aan lekkende vlotternaalden.
Let op: de meeste lekkende vlotternaalden zijn voor het oog prima in orde.. maar lekken toch Evil

Verder zou je al eens de bougies eruit kunnen draaien en kijken of ze werkelijk krachtig vonken. CDI-ontsteking geeft een stevige 'pets' bij vonk-overslag, echter na 20 min pas probleme, zou het een kabel(s) kunnen zijn die toch niet meer zo fris zijn als ze lijken(inwendige kabelbreuken).
Benzine toevoer? Heeft de Kawa een brandstofpomp? tankontluchting/benzine filter/kraantje verstopt...

 
Geplaatst : 5 augustus 2012 12:38
(@kawasjakie)
Berichten: 2119
Noble Member
 

@MarcoG wrote:

De CDI krijgt signaal van de pickup en geeft deze ook door aan de bobine's, kabels en bougiekappen.
Dit hebben we getest.

Ook geven de bobine's geen uitwendige lekspanning.

Signaal naar de bobines is lastig meten, een puls van zo'n 400V die zo kort is dat míjn multi-meter er niet wakker van ligt 😕
Lekspanning bobines... alleen te meten met een megger denk ik, dus op zo'n 500V

 
Geplaatst : 5 augustus 2012 12:43
Pagina 1 / 3
Deel: