heb een ouwe GS650Katana gekocht vorige week zaterdag. start goed en loopt netjes stationair. ook in stilstand gas geven gaat prima, maar zodra ik ga rijden, wil ie niet boven de 3000 toeren. gaat ie haperen en stotteren das niet normaal meer.
carbs schoongemaakt, maar die waren mooi schoon. als nieuw. alleen de membramen niet, maar die heb ik schoongemaakt en eentje vervangen, want die was er wel erg slecht aan toe. bougies zijn niet best, maar lijkt mij niet het probleem te zijn. ook de bougiedoppen zijn niet zo best, maar heb ik ook schoongemaakt. weerstandje eruit gehaald en alles schoongemaakt.
ik wil de motor weer goed laten rijden, maar ja, wat is het probleem. valse lucht of iets anders? ik zit nu aan de dynamo/stator te denken, omdat ik ooit een CX500 heb gehad die ook niet boven een bepaalde toerental kon komen. daar kon ik nog zo'n 90 km/u mee rijden, maar met de GS hooguit 50 a 60.
o ja, de motor draait op alle 4 cylinders. hoe kom ik er achter of het de dynamo kan zijn? verlichting doet het ook prima. wat doet een pick-up eigenlijk? tja, mijn technische vermogen is nu eenmaal beperkt, dus wie heeft een idee waar ik het moet zoeken.
Als de bougies niet best zijn moet je deze vervangen, de bougiekappen ook vervangen,en als de membramen slecht zijn moet je deze ook vervangen, zijn de membramen misschien lek? want dan komen de gasschuiven niet omhoog en maak je geen toeren.
Wel een erg mooi model Katane trouwens, de 1100 katana gaat in de toekomst heel duur worden.
misschien verstopte benzinefilter/ontluchting of benzinekraan , het lijkt mij een geval van te weinig doorstroming van benzine .
heb ooit es verstopte injectoren gehad door vuile benzine.
starten en stationair gaat alles goed , rijden kon maar tot 80km/h dan ging ie stotteren en inhouden.
Eensch met Viking.
Als je bepaalde zaken wilt uitsluiten dan moet je dat niet "beredeneren" (dat kan het niet zijn want...), maar echt testen/uitproberen.
Het heeft geen zin naar andere oorzaken te zoeken als je twijfelachtige zaken niet proefondervinderlijk hebt uitgesloten.
Succes.
oke, bedankt voor de raad en die zal ik opvolgen. ik ga de bougies en doppen van m'n XJ550 overzetten en ik heb nog een reserve setje carbs van een gewone GS650 liggen en kijken of die membramen nog goed zijn. als ik dat heb gedaan nog maar eens kijken of ie beter wil rijden.
o ja Oe....., denk wel dat ie genoeg bezine krijgt, want de bougies zien er vrij zwart uit.
zal binnenkort een foto plaatsen van de Katana. gelukkig is de motor nog vrij gaaf. zowel frame, achterbrug als voorvork. blok ook en geen blauwe rook.
En als je er echt niet uit komt koop je toch gewoon een BMW?
met mijn ervaring met mijn XJ700X zou ik wel kunnen bedenken wat er aan de hand is
De motor heeft een tijd stilgestaan
fuel-line carb's zijn dichtgeslipt (benzine residu)
dan loopt de motor slecht
komt altijd iemand met het geniale advies " moet je die sproeiers ff afstellen" = ruimer zetten
carbs zijn nu ontregeld
geen goed resultaat
dan laat iemand de carbs reinigen
carbs zijn nu schoon , maar sproeiers zijn ontregeld door eerdere actie
motor blijft slecht lopen, te ruim mengsel, bougies zijn zwart
motorgarage gaat in de papieren lopen,
motor word verkocht voor een prikkie
hoe check je dit
maak de bougies schoon
rijd dan met laag toerental <2500 door de buurt 10 minuten
check de bougies kleur
maak bougies weer schoon
rijd nu met constant >5000 toeren een rondje door de buurt 10 minuten, dus hoog in de toeren houden
controleer weer de bougies kleur
als de bougies bij de 2e check beter op kleur zijn dan is de afstelling incorrect
tja, en dan komt het traject van sproeiers afstellen (met bijv de colortune bougie, ff googlen), en ook een synchronisatie van de cylinders zal moeten gebeuren
allemaal niet zo'n ramp, maar je bent wel ff bezig
Alex
Ja hoor, afstellen aan de hand van de kleur van je bougies, dat kan leuk als een motortje hebt waar je makkelijk bij de bougies kan komen, neem eens bijvoorbeeld een Honda VFR 750, of een Yamaha R6, man je bent een halve dag bezig om bij de bougies te komen.
Carburatie of injectie afstellen doe je aan de hand van vast gestelde gegevens, fijntunen op de bank en aan de meters.