beste motor vrienden
even een probleem, ik heb een Honda Fireblade 900rr uit 1998 en hij gebruikt stroom terwijl contact uit is, trekt accu leeg, Tijdens de vakantie in eens op de snelweg zonder stroom, deed niets meer, nieuwe accu en rijden na 50 km weer hetzelfde accu leeg, andere accu erin en starten. Eenmaal thuis accu opgeladen en geen contact gemaakt, na twee dagen accu helemaal leeg. Dus ik neem aan dat ik ergens stroom verbruik? ook al staat het contact uit. zelf dachten we aan de dynamo, maar als je stil staat moet hij dan toch geen stroom weg trekken? of als je dynamo een kortsluiting maakt kan die dan ook als er geen contact gemaakt wordt toch je accu leegtrekken ? HELP wie heeft er ideeën
p.s ook mijn accu's laden niet meer op met de druppellader denk dat die ook nu stuk zijn ? of heeft iemand daar nog ideeën over ? ze zijn denk ik echt helemaal leeg getrokken
als je na 50km rijden met een lege accu staat laadt de dynamo niet bij.
Als een accu goed leeg is geweest kan hij kapot zijn(of bij laden een te grote lader gebruikt? Platen trekken krom en inwendig sluiting)
Dus, terug naar start: accu laden en dan in de motor bouwen, controleren of bij draaiende motor de accu bijlaad.
Eventueel ampere's lekstroom meten bij contact uit.
Hai ja we zijn er al uit dat de dynamo niet genoeg bijlaad. Maar kan deze ook je accu leeg trekken als er geen contact wordt gemaakt ?
nee, dat kan ie niet.
Er zit tussen de dynamo en de accu een spanningsregelaar met diodes, die voorkomt dat er een stroom kan lopen.
Accu intern sluiting óf ergens een lekstroom, maar dat zou heel toevallig zijn. Ik gok op rotte accu door leegtrekken
Nee nieuwe accu erin gedaan en ook die is leeg getrokken in twee dagen ook al staat het contact uit ? Dus dan toch ergens lekstroom ? Maar zou dat ook kunnen zijn dat mijn dynamo nog goed is maar omdat er stroom weg trekt ik dus niet genoeg kan bijladen ?
Dan zou je spanningsregelaar wel eens kapot kunnen zijn.
Dat verklaart je lege accu bij stilstaan, én dat ie niet bijlaad terwijl je rijd.
Als je er eentje uit kunt wisselen weet je het direct, anders dynamospanning(wisselstroom!) meten vóór je regelaar. Zal ergens tussen de 50-70V~ liggen.
Thanks gaan proberen , je hoort nog van mij
Honda en stroomproblemen. 99 van de 100 keer de spanningsregelaar. Kijk eerst maar eens of je de gladde regelaar hebt of dat er entje op zit met koelribben. Heb je de gladde nog? Meteen vervangen. je nieuwe accu is door de kapotte regelaar ook om zeep geholpen....
Hai spanningsregelaar doorgemeten en die gaf op al de polen een weerstand, dus ook met het contact uit gebruikte hij stroom. Nieuwe gekocht met koel ribben en meteen weer opladen. Ik denk dat mijn accu's het overleeft hebben, 1 doet het prima en laad ook op tijdens het rijden en de ander onder de druppellader en er komt weer stroom in en houd dit ook vast. Bedankt voor alle hulp via motorform, 😉 een blije motor rijder. Zit er wel aan te denken om een BMW 1200 gs te kopen iemand ervaring met die motor en waar moet je op letten bij deze motoren?
1200GS? Hm sommige oude Honda's hebben wel eens een probleempje met de spanningsregelaar. Kan vervelend zijn, maar met een goeie €70 en een stekker los/vast ben je weer op weg.
Bij BMW hebben ze al jaren het twijfelachtige record van merk-met-de-meeste-terugroepacties. Ook vinden ze het daar normaal dat een versnellingsbak gemiddeld genomen minder dan 100.000km mee gaat. Een koppeling slechts 60.000.
Rijdt ongetwijfeld goed, maar aanschaf, onderhoud en betrouwbaarheid is van een dusdanig niveau dat ik er niet mee gezien wil worden.
De spanningsregelaars heb ik toevallig te koop voor Euro 16 http://www.marktplaats.nl/a/motoren/onderdelen-honda/m830236145-regulator-honda-s.html?c=d721e818194200feca4409741512b6e6&previousPage=mympSeller
Ik weet ook dat de originele platte niet slechter is als die met koel-ribbels, maak je de oude open, dan zie je wat dingen tussen draden hangen en tezamen in een klodder rubberpasta. Meestal is er een stalen bodem ingedrukt die nergens contact mee maakt. Volgens mij is er geen pijl op te trekken wanneer ze stuk zullen gaan. Alleen is de kans groter bij lange ritten, wanneer de regulator de accu steeds op moet laden en als je juist geen stroom verbruikt want daar worden ze ook warm van. Neem er eentje van mij op reserve en je kan in elk geval meteen en voordelig weer verder zonder afhankelijk te zijn van wat een garage bestellen kan.
Je bent nog niet klaar Rene, want meet nu de spanning van de geladen accu wanneer de motor draait. Bij ieder toerental zal dit ongeveer 14,2 Volt moeten zijn. Dan kan je er vanuit gaan dat de dynamo goed is. Een dynamo heeft drie kernen en dus drie gele draden naar de regulator. Als de dynamo stuk gaat dan zal die dus eerst onvoldoende spanning leveren. Zijn jou waarden laag en moet je thuis vaak bijladen na korte ritten dan gaat de accu ook slechter presteren en wordt de regulator te veel belast. Meet je dus 12,8 Volt op de accupolen met draaiende motor en is de accu 12,4 of 12,6 Volt, ga dan de uitgebreidere elektra test doen waarbij op de stekker de weerstand met het blok en de stroomsterkte van de drie dynamo draden afzonderlijk wordt vergeleken. Ik zeg er direct maar bij dat een grote motorzaak zo eventjes deze handelingen voor jou uitvoert wanneer je niet op zaterdag of vlak voor sluitingstijd komt. Kan je ook vragen hoe duur het wordt want prijsopgave is dan wel nodig.
Wanneer de accu net voldoende geladen wordt dan wordt deze lui is mijn ervaring. Een paar keer half en betrekkelijk snel ontladen en krachtig weer opladen is dan mijn advies, sulfiet gaat zo nog gedeeltelijk van de platen, 1 of 1 1/2 Ampère tot het laatste want dat kan een druppellader beter. Een onvoldoende sterk opgeladen accu gaat zeker onvoldoende presteren wanneer het kouder wordt.
Om problemen met zwakke dynamo's te voorkomen zal je steeds de stekker van de regulator moeten controleren want bij een slecht contact van één draad wordt de dynamo te zwaar belast op de andere windingen. Zoek ook altijd naar gesmolten gedeelten van de stekker of draaduiteinden en ga eens na of de stekker goed op de contacten past als die op de regulator scheef naar beneden gebogen zitten (bij sommige stekkers kunnen de contacten namelijk onder de kabelschoentjes belanden).
en ik ken iemand ,die zijn gs 1200 weggedaan heeft, wegens niet krachtig genoeg, en is weer overgestapt op Honda 😉