Honda CBR1000RR: Te...

Meldingen
Alles wissen

Honda CBR1000RR: Temperatuurindicatie dashboard onregelmatig

4 Berichten
4 Gebruikers
0 Reactions
43 Bekeken
(@rovrider)
New Member
Topic starter

Honda CBR 1000RR: Temperatuur indicatie op het dashboard geeft de temperatuur onregelmatig weer, verspingt met grote waarden.

Beste lezer. Heb redelijk recent een Honda CBR 1000RR gekocht, bouwjaar 2009. Machine heeft nog niet veel km gelopen, minder dan 3000 km. M.a.w, heeft ook perioden stil gestaan.

Hij start/loopt prima, rijdt ook prima, echter de temperatuurindicator op het dashboard lijkt faulty. Deze verspringt soms van 84C naar 99C en dan weer terug naar 87C in een aantal seconden. Wanneer ik gewoon rijd dan wordt de temp (schommelt tussen 75-83C) redelijk stabiel weergegeven maar zodra de temperatuur op loopt dan gaat dit weer gepaard met het springerige karakter. Als ik de motor uitzet en vervolgens het contact weer aan zet dan geeft deze een veel hogere waarde dan wanneer ik de motor weer opstart.

De fan slaat overigens wel aan wanneer de temperatuur een aantal keer boven de 105C graden wordt weergegeven.

Vragen:
* Weet iemand of een fan nog iets van een eigen temperatuur indicator heeft, of maakt deze gebruikt van dezelfde waarden als waar het dashboard zijn gegevens vandaan haalt?
* Waar zit de sensor die de info levert die op het dashboard wordt weergegeven?
* Enig idee waarom er een groot verschil zit in de waarde die het dashboard aangeeft wanneer de motor loopt en wanneer de motor net uit is gezet en het contact aan staat?
* Gegeven de situatie dat de temperatuur tijdens het rijden (met windkoeling) gewoon binnen de norm is, kan ik hieruit al concluderen dat de thermostaat goed functioneert?

Bij voorbaat dank voor de moeite nemen van het doorlezen van deze tekst, ik kan het niet korter en bondig op papier krijgen :$

Geplaatst : 2 juli 2012 17:36
(@kawasjakie)
Noble Member

als het zeker wilt weten moet je even langs een dealer, maar ik denk:

de ventilator heeft een eigen 'voeler'. Heeft niks met indicator op de cockpit van doen.
Het zou kunnen zijn dat je een electrisch probleem hebt in een stekker verbinding en dat zodoende de temp.meter schommelt.

Nu heb ik eens met een anologe meter hetzelfde gehad en toen zaten er luchtbellen in het koelsysteem. Na ontluchten was de meter weer rustig...

Succes!

Geplaatst : 2 juli 2012 20:14
(@vicking)
Prominent Member

Als tijdens het rijden de temperatuur zo goed als stabiel blijft is er niks aan de hand hoor.
Wanneer je stil staat heb je geen rijwindkoeling, dan loopt de temperatuur snel op en slaat je fan automatisch aan, het snelle verpringen komt door je termostaat die open en dicht gaat.
Als je het niet vertrouwd ga dan naar de dealer, maar weet voor 99% dat je dit als antwoord gaat krijgen.

Geplaatst : 2 juli 2012 20:55
(@greenbird)
Noble Member

Ik heb met m'n GSX zo'n beetje hetzelde, geen probleem.
Had het met m'n vorige fietsen ook, zal wel normaal zijn.
De temp. kan soms van het ene op het andere moment heel
veel verschillen.
Vooral bij stil staan, boven de 100 graden.
Bij normaal rijden 80-85.
Mr. Green

Geplaatst : 13 juli 2012 23:43
Deel: