Hallo,
Ik ben Jeroen Tichelaar en ben nieuw op het forum..
Ik heb laatst mn rijbewijs gehaald en in de tussen tijd ook een Honda CB400n uit 1979
De motor af laten voeren naar 25 kw, en rijden maar!
ongeveer 600 km prima op gereden, en liep perfect!
totdat ik een auto in wou halen en het mij opviel dat hij veeeeel minder kracht kreeg..
dus ik eens gestopt, en rondom het blok gekeken. Er leek niet veel mis..
naja dus ik weer een stukje gereden, en toen maakte de motor ineens een kabaal dat niet klopte!
ruig, rauw, en slordig dus ik weer stoppen. Olie pijl maar eens nagekeken, ja hoor geen olie meer op de peilstok, dus ik olie gehaald en op peil gebracht,
Maar het was al te laat. t motortje wou niet harder dan 60 en kreeg een paar seconden later een warmloper.
geen beweging meer in te krijgen, en dus ook niet verder kapot gemaakt..
Nu heb ik hem vandaag gedemonteerd en viel het mij op dat er haast geen schade te zien is...
geen krassen of schrapers. De hoongroeven waren ook nog mooi te zien. wel was de bougie te droog en was er aardig veel kool te zien op de kleppen en zuiger koppen. toch zat de rechter zuiger wel vast..
Wel is er een kraagje op beide zuigers te zien:
zo zat het bij mijn Zundappje niet, maar dit is japans.. weet iemand of dit zo hoort?
wat is nu het verstandigst? hoonijzer erdoorheen, nieuwe pakkingen, zuigerveren en weer monteren?
het gaat om deze motor:
Alvast bedankt!
gr, Jeroen
Gereden zonder olie?
Zal honen etc. ook niet zoveel meer helpen, lagers hebben dan ook droog gelopen, denk persoonlijk dat het blok naar de knoppen is.
Met je cilinders is mogelijk niet eens veel aan de hand, je krukaslagers wel!.
Alleen, nu hij droog gelopen heeft, is ook je krukas gegroefd waardoor je beter naar een ander blokje op zoek kan.....